گجت

دستگاهی که به شما خبر می‌دهد روتر یا دستگاه‌های خانه هوشمندتان هک شده‌اند

به سرعت داریم دستگاه‌ها هوشمند متصل به اینترنت را جایگزین دستگاه‌های معمولی می‌کنیم.

این روزها، ممکن است تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباس‌شویی، ماشین ظرف‌شویی، سیستم دوربین‌های نظارتی، سنسورهای امنیتی، لامپ‌ها و ترموستارت‌های درون خانه‌مان به اینترنت متصل باشند.

حداقل‌اش این است که یک روتر بی‌سیم داریم که چندین دستگاه دیگر مانند لپ‌تاپ، گوشی موبایل، پخش‌کننده، تلویزیون، کنسول بازی و غیره بدان متصل هستند.

حضور این همه دستگاه متصل به اینترنت؛ تهدیداتی برایمان به همراه دارند. امنیت پاشنه آشیل اینترنت اشیا است. بسیاری از این دستگاه‌ها امن نیستند و به راحتی هک می‌شوند یا خرابکاران درون‌شان نفوذ می‌کنند.

به همین دلیل، شاهد ورود نسل جدیدی از دستگاه‌های امنیتی هستیم که سعی دارند با کمک وای‌فای و روتر، خانه‌های هوشمند را امن‌تر کنند. 

پیش از این، فایروال خانگی کوجو (Cujo)، روتر بی‌سیم امنیتی Norton Core، روتر امنیتی Sense و بیت‌دفندر Box ۲ را برای بهبود امنیت خانه‌های هوشمند معرفی کردم. حالا می‌خواهم یک گجت جذاب و جدید دیگر به نام Akita را معرفی کنم.

دستگاه Akita متعلق به شرکت HighIoT است و اساسا یک محافظت از نفوذ سمت مصرف‌کننده (IPS) است که برای تهدیدات IoT خانگی طراحی شده است.

ساخت قلعه‌ای نفوذناپذیر

این دستگاه می‌تواند با وای‌فای یا کابل شبکه به درگاه LAN روتر بی‌سیم متصل شود و در پس‌زمینه شبکه وای‌فای به طور آرام و خاموش به فعالیت‌ بپردازد. هنگامی که تشخیص داد یکی از دستگاه‌های متصل به روتر و خانه هوشمند تهدید شده یا مورد هک واقع شده است؛ به سرعت وارد عمل می‌شود و آن دستگاه را از شبکه خارج می‌کند.

این دستگاه می‌تواند سریعا به کاربران هشدار بدهد که یک دستگاه IoT در حال هک شدن است یا اینکه ناامن شده و بهتر است مورد بررسی قرار بگیرد. Akita همانند چتری می‌خواهد کل شبکه را زیر پوشش خود قرار دهد تا هیچ مزاحمی قدرت نفوذ به درون شبکه را نداشته باشد.

دستگاه Akita همانند یک لایه شبکه عمل کرده و سعی می‌کند تمام ترافیک و پروتکل‌های شبکه را نظارت و ردگیری کند. این دستگاه علاوه بر ارتباطات وای‌فای، ارتباطات و پروتکل‌های ارتباطی مخصوص اینترنت اشیا مانند Z-Wave و ZigBee یا ULE Dect را نیز نظارت و پایش می‌کند.

این گجت با استفاده از بلوک‌چین و مجموعه‌ای از پروتکل‌های امنیتی سعی می‌کند ترافیک شبکه را پایش و اطلاعات را در یک پایگاه داده ذخیره کند. هرگاه رفتار و الگوی ترافیکی غیرعادی مشاهده کرد، سریعا این الگو را با پایگاه داده مقایسه و تشخیص می‌دهد دستگاه مورد نظر هک شده یا در حال تهدید است!

شرکت HighIoT برای ساخت این دستگاه نیاز به بودجه‌ای ۹۰۰ هزار دلاری دارد. به همین خاطر، این دستگاه در سایت‌های معتبر استارتاپی مانند IndieGogo و Kickstarter در حال جمع‌آوری سرمایه است.

هنوز قیمت و مشخصات سخت‌افزاری این دستگاه به طور کامل تعیین نشده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا