اترنتفناوری

نگاهی به مودم فیبر نوری زایکسل PMG5317-T20B

مودم فیبر نوری مخابرات برخی استان‌ها برای مشتریان

شرکت مخابرات در سرویس اینترنت فیبرنوری «تانوما» چندین نوع مودم GPON به کاربران می‌دهد که یکی از آن‌ها مودم زایکسل PMG5317-T20B است.

البته برای مدتی عرضه این مودم متوقف شد و مودم‌های دیگری به مشتریان داده می‌شود ولی خبرهای رسیده از برخی کاربران نشان می‌دهد دوباره زایکسل PMG5317-T20B مودم فیبر نوری مخابرات برای مشتریان خانگی است.

در حالی که شاتل مودم زایکسل PMG5617-GA را به مشترکان اینترنت فیبر نوری خود می‌دهد؛ مودم PMG5317 هم برای خودش قدرت بی‌نظیری دارد.

مودم PMG5317-T20B یک دستگاه کاملا مطابق استاندارد TU-T G.984 و سازگار با کلاس +B نوع PMD است. یعنی یک مودم GPON مناسب برای فیبرنوری FTTH و سرویس تانوما که در حال حاضر مخابرات مشغول ارائه آن است.

مودم زایکسل PMG5317-T20Bسرعت دانلود این مودم حداکثر ۲.۴۸۸ گیگابیت بر ثانیه و آپلود ۱.۲۴۴ گیگابیت بر ثانیه است. سرعتی که غالب مودم‌های GPON از آن پشتیبانی می‌کنند و شما هرگز مشکل سرعت روی این مودم‌ها نخواهید داشت.

ظاهر مودم زایکسل PMG5317-T20Bدر وای‌فای، مودم زایکسل PMG5317-T20B از استاندارد ۸۰۲.۱۱n یا وای‌فای تک بانده با سرعت ۳۰۰ مگابیت برخوردار است. از ۴ نام شبکه یا SSID قابل تعریف روی وای‌فای پشتیبانی می‌کند و دارای پروتکل‌های رمزنگاری WPA-PSK و WPA2-PSK در کنار WPS است.

خوب، این وای فای برای کاربران امروزی کافی نیست و بیشتر آن‌ها برای بازی و استریم و سرعت بیشتر، نیاز به وای فای دو بانده حداقل ۸۰۲.۱۱ac دارند.

ضمن اینکه اگر خواهان سرعت اینترنت بالای ۱۰۰ مگ باشید؛ وای فای تک بانده پاسخ‌گو نیست و حتما باید یک روتر دو بانده برای این مودم خریداری کنید.

در مطلب «۲ نکته خیلی مهم درباره خرید مودم فیبر نوری» مفصل صحبت کردیم چرا وای فای تک بانده، محدودکننده سرعت اینترنت می‌شود.

دو جین درگاه ارتباطی در مودم زایکسل PMG5317-T20B

نقطه قوت این مودم در درگاه‌های ارتباطی است. از سمت راست به چپ شاهد کلید روشن/خاموش، سوکت آداپتور، سوکت UPS، چهار درگاه LAN یک گیگابیتی، دو درگاه RJ11 تلفن، یک درگاه USB 2.0، کلید ریست، کلید WPS، کلید روشن/خاموش وای‌فای و درگاه PON برای اتصال کابل فیبرنوری هستیم.

درگاه‌های ارتباطی مودم زایکسل PMG5317-T20Bاین درگاه‌ها برای هر کاربری حتی شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کافی است. برخورداری از دو درگاه RJ11 نشان می‌دهد از VoIP پشتیبانی می‌کند. برخورداری از سوکت UPS نشان می‌دهد این مودم را می‌توان به دستگاه‌های UPS وصل کرد تا حتی در صورت قطع شدن برق، خاموش نشوند.

مودم فیبر نوری مخابرات زایکسل PMG5317درگاه‌های LAN برای اتصال کامپیوتر، لپ‌تاپ و دیگر تجهیزات مانند ذخیره‌سازهای NAS کافی هستند. یک درگاه USB هم برای اشتراک‌گذاری پرینتر یا اطلاعات هستیم.

دیگر قابلیت‌های معمول و مورد انتظار روی مودم‌های فیبرنوری مانند IPv6 و VLAN یا فیلترسازی آدرس‌های مک و آی‌پی، QoS و DDNS را داریم.

آنتن‌های وای‌فای این مودم داخلی است و آنتن خارجی ندارد.

در کل می‌شود گفت یکی از مودم‌های فیبرنوری GPON قابل قبول و کار راه بینداز در ایران است. البته، به پای مودم‌های فیبرنوری تازه‌وارد با وای‌فای ۶ از برندهای هواوی و فایبرهوم نمی‌رسد ولی مودم ضعیفی هم نیست.

قیمت این مودم در بازار حدودا ۲.۵ میلیون تومان است ولی باید دید مخابرات به چه قیمتی به مشترکان اینترنت تانوما می‌دهد.

می‌توانید این مودم را از شرکت مخابرات نخرید و به جای آن، یکی از این مودم های فیبر نوری دو بانده بازار را برای خودتان تهیه کنید تا دیگر نیازی به روتر دو بانده هم نداشته باشید.

مقالات راهنمای خرید مودم فیبر نوری:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. با سلام
    مودم زاکسل PMG5617-GA بهتر است یا مودم زاکسل PMG5317-T20B کدامیک برتری دارند چون من هزینه زیاد برام مهم نیست ممنون می شوم راهنمایی کنید دوست عزیزم.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا