راهنمای خرید

چرا نباید مودم‌های سیم‌کارتی چند ده میلیون تومانی بخریم؟

دلایل برتری مودم‌های چند میلیونی بر مودم‌های چند ده میلیونی

دیروز، اتفاقی نگاهی به قیمت مودم‌ها در سایت دیجی‌کالا کردم و بیهوش شدم!

مودم‌های رده متوسط بازار، هر کدام دو سه میلیون گران‌تر شدند و مودم‌های پرچم‌دار و گران قیمت بازار، چند ده میلیون گران‌تر!

مثلا، قیمت مودم هواوی H122 به مرز ۴۰ میلیون تومان رسیده است؛ مودم فایوجی مایل سایت UF51 5G CPE با قیمت ۳۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد و مودم ۵G اچ تی سی HUB بیست و دو میلیون تومان است.

قیمت مودم ها در دیجی کالا

همین‌طور، مودم ایرانسل TF-i60 H1 آنلاک با بسته اینترنت ۳۲۰ گیگ به مرز ۱۰ میلیون تومان و بیشتر رسیده است. مودم ۴.۵G ای ای B625-261 هم ۱۴ میلیون تومان قیمت خورده و مودم HWS33 L02 با یک سیم‌کارت TDLTE و بسته ۲۵۰ گیگ حدود ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌فروشد.

تا همین یک ماه پیش، مودم هواوی H122 نهایتا ۲۰ میلیون تومان، مودم H1 حداکثر ۷ میلیون تومان و مودم HWS33 حدود ۵ میلیون تومان بود.

این افزایش قیمت زیاد مودم‌ها، واقعا جای تعجب دارد و البته بهانه‌ها و دلایل زیادی برای آن گفته می‌شود. اینجا، نمی‌خواهم به بررسی این موضوع بپردازم که دلار چقدر گران شده و چرا مودم‌ها چندین برابر دلار گران شدند یا این مودم‌های موجود در بازار با دلار ۶۵ هزار تومانی خریداری شدند یا با دلار ۴۰ هزار تومانی و …

چرا نه به خرید مودم‌های چند ده میلیون تومانی؟

در این یادداشت کوچک، می‌خواهم بگویم اصلا مودم‌های سیم کارتی چند ده میلیون تومانی را نخرید.

فقط پول‌تان را دور ریختید و هیچ کارایی یا سرعتی به دست نمی‌آورید. دلایل زیادی برای این حرف وجود دارد و به روش‌های مختلفی می‌توان این قضیه را ثابت کرد.

مودم‌های پرچم‌دار و گران‌قیمت فعلی بازار، از جمله مودم‌های ۵G، در سرعت و کارایی هیچ برتری نسبت به مودم‌هایی مانند هواوی B612 یا هواوی B622 یا HWS33 ندارند و صرفا از باندهای فرکانسی بیشتر، تنظیمات و امکانات پنل کاربری بیشتر و آنلاک و شاید پردازنده قوی‌تر سود می‌برند.

مودم هواوی B622

مودمی مانند هواوی B622 با وجود گران شدن ۲ میلیون تومانی؛ باز هم هنوز خرید بهتری است

حالا، باید فکر کنیم این ویژگی‌ها، ارزش پرداخت مثلا ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان پول بیشتر را دارند؟

شما در وضعیت اینترنت فعلی ایران، بعید است با مودم فایوجی هواوی H122 یا هواوی H112، بتوانید سرعتی بیشتر از ۲۰۰ الی ۳۰۰ مگابیت روی اینترنت همراه بگیرید؛ همان سرعتی که مودم‌های HWS33 و HWS32 نیز به شما می‌دهند.

کافی است یک نگاه به تست‌های سرعت مودم HWS33 و نوکیا ۵G بیندازید تا ببینید که هر دو مودم در یک محدوده سرعتی هستند!

اگر دنبال باندهای فرکانسی بیشتر هستید و مثلا می‌خواهید همه باندهای فرکانسی FDD و TDD را داشته باشید؛ خوب مودم آنلاکی مانند هواوی B622 همه این باندها را دارد و قیمت آن در این روزها با ۲ میلیون تومان گران‌تر، به مرز ۵ میلیون یا ۵.۵ میلیون تومان رسیده است.

مودمی مانند نزتک ۷۷DX با آنتن‌های خارجی و پنل کاربری کاملا باز و آنلاک، به مراتب برای شما در اینترنت کنونی ایران بهتر از مودم‌های فایوجی نوکیا و زد تی ایی و اچ تی سی کار می‌کند که طراحی و سخت‌افزار آن‌ها برای اینترنت‌های اروپایی و امریکایی سفارشی‌سازی شده است.

بهترین لزوما گران‌ترین نیست

من توصیه نمی‌کنم مودم‌های ضعیف بازار را بخرید و اصلا برای مودم، هزینه نکنید؛ نه اتفاقا می‌گویم همان‌طور که حاضریم برای گوشی موبایل، لپ‌تاپ، ساعت هوشمند، هندزفری و سایر گجت‌های دیجیتالی پول خرج کنیم و بهترین‌ها را بخریم؛ باید برای مودم‌ها و روترها هم دنبال خرید بهترین‌ها باشیم.

اما در این حوزه، «بهترین» لزوما «گران‌ترین» نیست بلکه بهترین مودم، با ارزش‌ترین مودم از نظر قیمت، کارایی و امکانات است.

اینترنت TDLTE مودم هواوی

مودم هواوی HWS33 می‌تواند همان سرعتی را به شما بدهد که مودم‌های ۵G گران‌قیمت دارند

مودم‌هایی مانند نزتک ۷۷DX، هواوی B612، هواوی B622، تی پی لینک MR600، هواوی HWS33/32، ایرانسل TF-i60 G1 و مودم همراه هواوی E5785 همگی مودم‌های رده متوسط و با کیفیتی هستند که بهترین کارایی را به شما می‌دهند و پول زیادی برایشان خرج نمی‌کنید.

پس، خواهشا گول تبلیغات و قیمت‌های سرسام‌آور فروشگاه‌ها را نخورید و در این بازار آشفته محصولات دیجیتالی، قبل از هر خریدی، کاملا هوشمندانه تحقیق کنید و مناسب‌ترین کالای مورد نیازتان را بخرید.

نظر شما درباره خرید مودم‌های گران‌قیمت چیست؟ با ما هم نظر هستید یا فکر می‌کنید هر گرانی بی‌دلیل نیست و حتما این مودم‌ها خیلی بهتر و سریع‌تر هستند؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام. در ابتدا ممنون از راهنمایی و اطلاعات خوبی که در اختیار کاربران قرار میدین.
    من این مقاله رو خوندم ، حالا یه سوال ؟
    بین b622 و hws33 کدوم رو پیشنهاد میدین؟
    با ت‌وجه به اینکه میدونم hws33 فقط مزیت سرعت بالا رو داراست
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

  2. این مودم ها CAT 20 و به بالا ۲۲ و غیره هستند … برای همین چند ده میلیون هستند
    روی ۴G هم سرعت های نجومی میدن . چه برسه به ۵G

    1. سلام دوست عزیز
      درست که این مودم‌های Cat 20 و بالاتر هستند
      اما سخت در اشتباهید که تصور می‌کنید روی ۴G یا ۵G سرعت بالاتری می‌دهند
      تست‌های عملی مودم هواوی B818 یا H112 یا مودم‌های نوکیا و HTC و … همگی نشان می‌دهند کمی بیشتر از مودم‌های میان رده بازار هستند
      چون شبکه موبایل ایران پهنای‌باند و فناوری و قدرت ارائه سرعت‌های مثلا ۴۰۰ و ۵۰۰ مگ را ندارد؛ چه برسد به سرعت‌های ۱ گیگابیت

  3. من با توجه به اینکه مستاجر هستم و در طبقه ی همکف یک آپارتمان زندگی می کنم که آنتن دهی در داخل خونه مناسب نیست ولی در تراس و پشت بام آنتن دهی خوبه قصد خرید یک مودم outdoor مثل zte mc7010 رو دارم(البته با مقالات این سایت به این نتیجه رسیدم) ولی الان با مقاله شما دچار تردید شدم. لطفا میشه منو راهنمایی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا