آموزش

وای‌فای سریع‌تری در خانه نیاز دارید؟ از مایکروویو استفاده نکنید

این روزها رسانه‌های جهان روی موضوع‌های مشترکی تمرکز دارند. کرونا ویروس باعث شده مشکلات و چالش‌های مشترکی برای کاربران اینترنت در سراسر جهان مطرح شود.

یکی از این چالش‌ها سرعت اینترنت و وای‌فای است. همه کاربران از کاهش سرعت وای‌فای، کندی اینترنت، قطعی وای‌فای و افت کیفیت اینترنت می‌نالند.

مهم نیست شما یک کاربر در ایران، اروپا یا امریکا باشید؛ مشکل اینترنت و وای‌فای جهانی شده است. دورکاری، تبعید دانش‌آموزان و دانش‌جویان به درون خانه‌ها و یادگیری راه دور یا مجازی، کار در خانه و بیکاری قشر زیادی از مردم و تبدیل شدن اینترنت به تنها سرگرمی آن‌ها در خانه برخی از عوامل این افت کیفیت و سرعت اینترنت است.

حالا، در این شرایط همه سعی می‌کنند آموزش‌هایی درباره افزایش سرعت اینترنت و وای‌فای بدهند. امروز دیدم چندین نشریه روی یک موضوع جالب تمرکز کردند: «مایکروویو»!

خوب، همه می‌دانیم دستگاه‌هایی مانند مایکروویو، تلفن ثابت خانگی با گوشی بی‌سیم، سشوار و هر وسیله‌ای که به طور بی‌سیم کار می‌کند یا میدان‌های مغناطیسی پرقدرت می‌سازد؛ عاملی برای قطعی یا کندی وای‌فای است.

چون در انتشار سیگنال‌های وای‌فای تداخل ایجاد می‌کند. باعث افت قدرت سیگنال‌ها، هم‌پوشانی و کاهش پهنای‌باند می‌شود. 

همیشه یک ترفند و راه‌حل مفید برای افزایش سرعت وای‌فای، خاموش کردن یا دور کردن دستگاه‌های الکترونیکی و بی‌سیمی مانند مایکروویو از روتر یا مودم روتر است. به همین دلیل، هرگز پیشنهاد نمی‌شود روتر را در آشپزخانه نصب کنید.

قاتلان وای‌فای

سایت پی‌سی‌مگزین از قول اپراتور بزرگ انگلیسی Ofcom نوشته است که استفاده از مایکروویو در حین کار در خانه باعث افت سرعت وای‌فای و اینترنت می‌شود. Ofcom پیشنهاد کرده است در زمان کار با اینترنت و وای‌فای که نیاز به یک سرعت و اتصال مطمئن و قوی دارید؛ مایکروویو را خاموش کرده و از برق بکشید.

کار کردن دستگاه‌های مایکروویو به شدت روی استریم ویدیو، آپلود فایل، دانلودها و تماس‌های تصویری یا ویدیوکنفرانس‌ها اثرگذار است. 

در هنگام تماشای فیلم آنلاین هرگز از مایکروویو استفاده نکنید. اگر یک تماس تصویری یا ویدیو کنفرانس را برقرار کردید؛ سراغ این دستگاه نروید و استفاده از آن را به بعد از جلسه کاری خود موکول کنید.

بسیاری از دستگاه‌های مایکروویو در باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز کار می‌کنند که دقیقا همان باند رادیویی اکثر مودم روتر یا روترهای بی‌سیم قدیمی است.

یکی از ترفندهای فرار از دستگاه‌های مایکروویو و دیگر دستگاه‌های بی‌سیم در خانه، تنظیم روتر روی باند رادیویی ۵ گیگاهرتز است. دستگاه‌های برقی و الکترونیکی از باند ۵ گیگاهرتز پشتیبانی نمی‌کنند و شما به راحتی می‌توانید روی این باند به وای‌فای وصل شده و از اینترنت استفاده کنید.

ترفندهای دیگر افزایش سرعت وای‌فای

مسئولان اپراتور مخابراتی Ofcom توصیه‌های دیگری هم برای افزایش سرعت اینترنت برای کار در خانه داشتند.

تغییر مکان روتر بی‌سیم، خاموش کردن یا دور کردن وسایلی مانند دوربین مراقبت از بچه، تلفن‌های بی‌سیم، لامپ‌های هالوژن، استریوها، بلندگوهای کامپیوتر، تلویزیون و مانیتور، مانیتور کودک و … از روتر بی‌سیم، استفاده از کابل به جای وای‌فای و غیرفعال کردن استفاده در پس‌زمینه اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها از دیگر ترفندهای افزایش سرعت وای‌فای هستند.

اگر علاقه‌مند هستید ترفندهای بیشتری برای افزایش سرعت اینترنت و وای‌فای یاد بگیرید؛ مقالات زیر را نگاهی بیندازید:

ترفندهای افزایش سرعت وای‌فای خانگی برای استفاده همه اعضای خانواده

۵ ترفند پیشرفته افزایش سرعت وای‌فای

آموزش ویدیویی ۵ روش ساده افزایش سرعت وای‌فای در خانه

۵ پیشنهاد برای کاربرانی که از دست اینترنت مخابرات به ستوه آمدند

یک ترفند ساده برای حل مشکلات اینترنت و افزایش سرعت وای‌فای

۶ ترفند افزایش سرعت اینترنت TD-LTE

۷ گام ساده برای افزایش سرعت اینترنت خانگی

۱۵ ترفند افزایش سرعت وای‌فای لپ‌تاپ


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام تو منطقه ما اینترنت adslجواب نمیده میخوام یه مودم بیسیم بخرم که با گوشی بتونم به اینترنت وصل بشم و سرعتش خوب باشه ،و حداقل ۴یا ۵ گوشی هم همزمان جواب بده چه مودمی خوبه برام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا