آموزش

آموزش ۵ روش نظارت بر مصرف حجم بسته اینترنت و جلوگیری از حجم دزدی اپراتورها

چگونه بسته اینترنت خود را مدیریت کنیم که زود به زود تمام نشود؟

در سال‌های اخیر، همیشه موضوع تمام شدن زودهنگام بسته‌های اینترنت موبایل داغ بوده است. بسیاری از کاربران، اپراتورها را متهم به حجم خوری و دزدی حجم بسته اینترنت می‌کنند و دائم گله دارند که چرا بسته‌های اینترنت آن‌ها زود تمام می‌شود و باید حجم ترافیک جدید بخرند یا بسته اینترنت را دوباره تمدید کنند.

اپراتورهای موبایل هم هیچ‌گاه زیر بار حجم خوری نرفته و می‌گویند مصرف ترافیک کاربران اینترنت بالا رفته است و مثلا در واتساپ، اینستاگرام و تلگرام، کاربران بیش از آن چیزی که تصور می‌کنند؛ حجم اینترنت برای عکس و فیلم مصرف می‌کنند. به همین دلیل، تصور خواهند کرد که بسته اینترنت آن‌ها زود تمام شده یا از حجم بسته اینترنت دزدی شده است و اپراتورها کم فروشی می‌کنند.

رگولاتوری نیز می‌گوید، حجم بسته اینترنت اپراتورها دائما مورد بازرسی، بازبینی، بررسی و نظارت‌های دوره‌ای قرار می‌گیرد و به صورت آنلاین پایش و رصد می‌شود. رگولاتوری می‌گوید در صورت مشاهده هرگونه تخلف، اپراتور سریعا جریمه می‌شود.

اخیرا، «سید محمد امامی» مدیر کل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری به کاربرانی که از اتمام زودهنگام حجم بسته اینترنت خود ابزار نارضایتی کردند؛ پیشنهاد داده است با نصب اپلیکیشن‌های مانیتورینگ ترافیک، خودشان میزان مصرف بسته اینترنت خود را مورد سنجش قرار دهند و با بررسی کامل وضعیت مصرف اینترنت، ببینند آیا واقعا اپراتورها کم فروشی حجم اینترنت دارند یا خیر!

به همین دلیل، می‌خواهیم در این مطلب به سراغ روش‌های مانیتورینگ ترافیک بسته اینترنت برویم تا ببینیم چگونه می‌توانیم روی مصرف حجم بسته اینترنت خود یک نظارت و بررسی کامل داشت.

۱- پنل کاربری تحت وب اپراتورها

رگولاتوری می‌گوید اپراتورها ملزم به درج ترافیک مصرفی کاربران در پنل مشترکین هستند. بهترین روش برای نظارت بر حجم مصرف بسته اینترنت نیز مراجعه روزانه و حتی ساعتی به پنل کاربری تحت وب اپراتورها است.

پنل مشترکین شاتل
در بالا، پنل تحت وب مشترکین شاتل را مشاهده می‌کنید که میزان مصرف اینترنت در هر روز را روی نمودار نمایش می‌دهد

شما از هر شرکتی، اینترنت خریداری کرده باشید؛ چه اینترنت موبایل و چه اینترنت ثابت، دارای یک پنل مشترکین هستید که هم از طریق وب و هم از طریق اپلیکیشن موبایل در دسترس است. در این پنل کاربری مشترکین، می‌توانید دوره مصرف اینترنت، بسته اینترنت فعلی یا رزرو شده در آینده، میزان مصرف اینترنت به صورت روزانه و هفتگی و ماهیانه، بسته‌های اینترنت قبلی که خریداری و مصرف کردید؛ بسته‌های اینترنتی که برای شما قابل خریداری هستند و همین‌طور ترافیک‌های اضافی را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش ۶ روش خرید اینترنت مخابرات، بسته، ترافیک و مشاهده باقیمانده اینترنت

مثلا، پنل مشترکین شرکت شاتل به آدرس my.shatel.ir یک گزارش کامل درباره مصرف اینترنت شما می‌دهد. باقیمانده بسته اینترنت مخابرات را می‌توانید از طریق پنل مشترکین adsl.tci.ir/panel مشاهده کنید. همراه اول، ایرانسل، رایتل، شاتل موبایل، سامانتل و سایر شرکت‌های اینترنتی نیز هریک به شما پنل کاربری می‌دهند که در آن وضعیت بسته اینترنت و میزان حجم مصرفی و مانده اینترنت درج شده است.

۲- اپلیکیشن‌های اپراتورها

ساده‌تر از مراجعه به پنل مشترکین، استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل اپراتورها برای نظارت و رضد لحظه‌ای مصرف بسته اینترنت و مشاهده مانده اینترنت است.

برای همراه اول، از اپلیکیشن «همراه من» استفاده کنید. برای ایرانسل باید سراغ اپلیکیشن «ایرانسل من» بروید؛ در رایتل اپ «رایتل من» و برای شاتل موبایل، اپلیکیشن «شاتل موبایل من» در دسترس هستند. همین‌طور، برای اپراتور سامانتل باید اپ «سامان تل من» را نصب کنید. مخابرات و شاتل و آسیاتک نیز اپلیکیشن‌های اندروید و iOS خود را دارند.

اپلیکیشن ایرانسل من
میزان مصرف اینترنت در اپلیکیشن ایرانسل من

در این اپلیکیشن‌ها، می‌توانید ترافیک مصرفی اینترنت را به صورت روزانه و ساعتی مشاهده کرد و دقیقا برآورد داشت هر روز چقدر از حجم اینترنت کسر می‌شود و آیا منطقی است یا خیر.

این اپلیکیشن‌ها، ضمن اینکه ده‌ها قابلیت جانبی دیگر برای مدیریت اینترنت و خرید بسته و شرکت در جشنواره‌ها یا مدیریت سیم‌کارت را به شما می‌دهند؛ کمک می‌کنند بر حجم مصرفی اینترنت خود، نظارت کاملی داشته باشید و بدانید چه زمانی یک بسته اینترنت به پایان می‌رسد یا چقدر حجم بسته اینترنت باقی مانده است.

با پایش و نظارت یک ماهه بسته اینترنت خود، می‌توانید بفهمید یک اپراتور، حجم دزدی دارد یا خیر و بعد در سامانه https://195.cra.ir یا تماس با شماره ۹۵ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شکایت خود را با مستندات ثبت کنید.

۳- نصب اپلیکیشن شخص ثالث

اگر به هر دلیلی، نمی‌خواهید اپلیکیشن پنل مشترکین اپراتور موبایل یا اینترنت خود را نصب کنید یا به آن اعتماد ندارید؛ می‌توانید از یکی از صدها اپلیکیشن مانیتورینگ ترافیک اینترنت استفاده کنید.

در گوشی‌های سامسونگ می‌توانید اپلیکیشن samsung max را نصب کنید و به سادگی، میزان مصرف اینترنت خود در طول روز، هفته و ماه را اندازه‌گیری و بعد با حجم مانده و مصرفی بسته اینترنت خود مقایسه کنید.

در گوشی‌های اندرویدی، برنامه Network Traffic Monitor نیز معروف بوده و یکی از پرکاربردترین اپ‌ها برای مانیتورینگ لحظه‌ای مصرف اینترنت است. در این برنامه، می‌توانید مصرف اینترنت لحظه‌ای هر برنامه یا سرویس گوشی را نیز مشاهده کنید تا جزئیات بیشتری درباره مصرف اینترنت خود به دست بیاورید.

مانیتورینگ اینترنت
نرم‌افزار SmartSniff، یکی از بهترین ابزارها برای رصد لحظه‌ای مصرف اینترنت در ویندوز

کاربران حرفه‌ای شبکه و اینترنت در ویندوز می‌توانند از ابزار حرفه‌ای SmartSniff استفاده کنند. یک ابزار ساده و کوچک که می‌تواند میزان مصرف اینترنت روی هر برنامه، پورت، سرویس و کل ویندوز را به شما نشان بدهد. همین‌طور، ویندوزی‌ها می‌توانند از نرم‌افزار بسیار ساده و خوب Net limitter استفاده کنند.

کاربران آیفون و دستگاه‌های iOS می‌توانند برنامه‌هایی مانند MobiStats و Smartapp و My Data Manager را نصب و استفاده کنند.

فقط باید به این نکته دقت داشته باشید که این برنامه‌ها، فقط مصرف اینترنت روی گوشی موبایل را نشان می‌دهند و مثلا اگر شما برای یک مودم سیم کارتی، بسته اینترنت خریداری کردید و توسط دستگاه‌های دیگری از این مودم استفاده می‌کنید؛ دیگر این برنامه‌ها، میزان مصرف اینترنت کل دستگاه‌ها را به شما نشان نمی‌دهند.

۴- مشاهده میزان مصرف اینترنت در مودم و روتر

اگر از مودم و روتر برای مصرف اینترنت استفاده می‌کنید و می‌خواهید میزان حجم مصرفی اینترنت خود را اندازه‌گیری کنید؛ بهترین روش، استفاده از اپلیکیشن مودم و روتر یا مراجعه به پنل کاربری این دستگاه‌ها است.

اگر مودم هواوی دارید؛ با نصب اپلیکیشن HiLink می‌توانید در هر لحظه، میزان مصرف اینترنت مودم را مشاهده کنید. در صفحه اصلی این برنامه، میزان حجم اینترنت مصرف شده توسط مودم هواوی نمایش داده می‌شود. می‌توانید در هنگام خرید یک بسته اینترنت، با مراجعه به این برنامه و صفر کردن میزان حجم اینترنت مصرفی، دقیقا هر روز ببینید چقدر از اینترنت مانده است.

اپلیکیشن های لینک هواوی
در برنامه HiLink مودم‌های هواوی می‌توانید میزان مصرف اینترنت مودم را تنظیم و مدیریت کنید

سایر مودم‌ها و روترها نیز نرم‌افزارهای موبایلی دارند که در آن‌ها، میزان مصرف اینترنت مشخص شده است. حتی در پنل کاربری تحت وب برخی از مودم‌ها، می‌توانید میزان مصرف اینترنت را برای یک بازه مشخص، مشاهده کنید. مودم‌های ثابت ایسوس و نت‌گیر دارای یک ویژگی هستند.

۵- ردگیری میزان مصرف حجم اینترنت دستگاه‌های مختلف

اگر چندین دستگاه ویندوزی یا گوشی اندرویدی و آیفون و مک دارید که به اینترنت وصل می‌شوند و از طرفی نمی‌توانید وارد پنل کاربری اپراتور خود شوید یا اپلیکیشن موبایل اپراتور موبایل و اینترنت خود را نصب کنید؛ و همین‌طور مودم شما اپ و پنل کاربری برای نمایش میزان مصرف اینترنت ندارد؛ به ناچار باید میزان حجم اینترنت مصرفی را روی هر دستگاه اندازه‌گیری کرده و بعد با مانده بسته اینترنت خود مقایسه کنید.

در گوشی‌های اندرویدی، می‌توانید وارد بخش Mobile Network شده و بعد گزینه Data Usage را انتخاب کنید. برای هر سیم‌کارت، میزان مصرف اینترنت نمایش داده می‌شود.

مانیتورینگ مصرف اینترنت در اندروید
بخش Data Usage اندروید

روی گزینه Data Usage This Month بزنید تا مصرف اینترنت خود را براساس روز، هفته و ماه پیدا کنید. در این بخش، می‌توانید مصرف اینترنت هریک از اپلیکیشن‌های موبایل را نیز مشاهده کنید.

برای مانیتورینگ مصرف اینترنت در ویندوز، وارد اپلیکیشن Settings و بعد بخش Network & Internet شوید و روی گزینه Data usage بزنید:

مانیتورینگ اینترنت در ویندوز ۱۰
بخش Data Usage ویندوز ۱۰ برای مشاهده میزان مصرف اینترنت

شما می‌توانید میزان مصرف اینترنت روی کارت شبکه اترنت یا وای فای را مشاهده کرده و به ریز مصرف اینترنت هر اپلیکیشن دسترسی پیدا کنید و بعد با زدن روی کلید Reset Usage State، آمار مصرف اینترنت را ریست کرده و از یک نقطه مشخص، دوباره شروع به اندازه‌گیری مصرف اینترنت در دستگاه ویندوز خود کنید.

مانیتورینگ مصرف اینترنت در آیفون
مانیتورینگ مصرف اینترنت در آیفون

در آیفون، کافی است وارد مسیر Settings > Cellular شوید تا بتوانید میزان مصرف اینترنت دوره اخیر و جزئیات مصرف اینترنت هر برنامه را مشاهده کنید.

وقتی میزان مصرف اینترنت هر دستگاه را محاسبه کردید؛ آن‌ها را با هم جمع کرده و با حجم اینترنت مصرفی بسته اینترنت خود مقایسه کنید؛ به سادگی خواهید فهمید آیا اپراتور موبایل شما یا سرویس‌دهنده اینترنت، حجم دزدی می‌کند یا خیر!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا