نقد و بررسی

بررسی مودم جیبی دی‌لینک DWR-933: سرعت بالا، وای‌فای دو بانده، شارژ باتری طولانی و مناسب برای سفر

مودم‌های جیبی یا اصطلاحا «Mi-Fi» طرفداران زیادی دارند. به‌ویژه در ایران که اینترنت ثابت پرسرعت چنگی به دل نمی‌زند و در بسیاری از نقاط در دسترس نیست یا سرعت آن بسیار پایین است ولی اینترنت موبایل به لطف توسعه شبکه‌ای که در چند سال اخیر داشته است؛ هم آنتن‌دهی نسبتا خوبی دارد و هم سرعت مناسب و قابل قبولی!

مودم‌های جیبی مزایای زیادی دارند؛ به‌ویژه برای افرادی که می‌خواهند بهره‌وری بالایی داشته باشند؛ در هر کجا به اینترنت پرسرعت شخصی و امن دسترسی پیدا کنند؛ سریع به اینترنت وصل شوند؛ زیاد اهل جابه‌جا شدن و سفر هستند؛ اهل فریلنسری و دورکاری و ارائه پروژه در مکان‌های مختلف هستند و خلاصه هر فردی که تصور می‌کند اینترنت پرسرعتی باید در جیبش باشد!

مودم‌های جیبی زیادی در بازار هستند که به معنای واقعی یک اینترنت همراه برای کاربران می‌سازند. برای انتخاب یک مودم همراه خوب باید به ویژگی‌هایی مانند سرعت اینترنت موبایل، سرعت وای‌فای، باتری، قدرت آنتن‌دهی و مسایلی مانند صفحه‌نمایش توجه کنیم.

اخیرا، متوجه شدم مودم جیبی DWR-933 دی‌لینک هم وارد بازار ایران شده است. مودم جیبی کوچک و سبک ولی زیبایی که مشخصات نسبتا خوبی دارد و می‌تواند سال‌های طولانی در فهرست بهترین مودم‌های ۴G بازار ایران باشد؛ به شرط اینکه با قیمت مناسب و منصفانه‌ای عرضه شود که فعلا این‌طور نیست.

طراحی و کیفیت ساخت

همان‌طور که اشاره کردیم؛ مودم DWR-933 کوچک و زیبا است. کوچک‌تر از گوشی‌های تلفن همراه امروزی است و به راحتی درون جیب شلوار یا کت قرار می‌گیرد. پس، برای حمل آن در کوله یا کیف اصلا نباید دردسری داشته باشید. تقریبا به اندازه یک پاکت سیگار است و از طراحی چرم مانندی به همراه صفحه‌نمایش برخوردار است. وزن این مودم ۱۴۰ گرم است.

در یک طرف آن دو کلید کوچک برای پاور و WPS می‌بینیم و در طرف دیگر هم یک درگاه میکرو USB برای شارژ باتری نصب شده است.

کیفیت ساخت مودم از پلاستیک درجه یک است. وقتی مودم را در دست بگیرید؛ متوجه این کیفیت ساخت خواهید شد. جنس بدنه مودم زیاد نازک نیست و به راحتی خش نمی‌افتد.

در صفحه‌نمایش کوچک ۱ اینچی LCD پنل جلویی این مودم می‌توان اطلاعاتی مانند وضعیت باتری، وضعیت هر دو شبکه بی‌سیم وای‌فای، تعداد دستگاه‌های کلاینت وصل شده به وای‌فای، نام اپراتور شبکه موبایل و رمزعبور وای‌فای (در صورت تایید شما) را دید.

برای دسترسی به شیار سیم‌کارت، اسلات کارت حافظه و کلید ریست، باید درپوش پشتی مودم را برداریم. شیار سیم‌کارت میکرو و اسلات کارت حافظه میکرو اس دی در بخش پایینی بدنه مودم و کلید ریست در گوشه بالا سمت راست دیده می‌شوند. کارت حافظه تا ظرفیت ۶۴ گیگابایت اطلاعات را پشتیبانی می‌کند.

باتری

خوش‌بختانه برای این مودم یک باتری نسبتا بزرگ و قابل تعویض ۳ هزار میلی‌آمپرساعتی در نظر گرفته شده است. دی‌لینک می‌گوید اگر به طرز درستی مصرف باتری روی مودم DWR-933 را مدیریت کنید؛ نزدیک به یک روز کامل به شما شارژ خواهد داد. احتمالا منظور دی‌لینک شارژی در حدود ۱۲ ساعت است و یک شبانه‌روز کامل را نمی‌گوید.

در برخی منابع گفته شده روی این مودم باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی نصب شده است که باز نسبت به بسیاری از مودم‌های همراه با باتری ۲ هزار میلی‌آمپرساعتی و تلفن‌های همراه با باتری‌های نزدیک به ۳ هزار میلی‌آمپر، ظرفیت باتری بزرگی دارد.

باتری از اهمیت ویژه‌ای در مودم‌های جیبی برخوردار است؛ چون شما مودم را برای استفاده در مواقع ضروری نیاز دارید که غالبا برق در دسترس نیست یا اتصال مودم به برق همراه با دردسرهایی است.

هنگامی که نیاز به استفاده از مودم نیست؛ می‌توانید با یک فشار به کلید پاور، مودم را به حالت خواب ببرید و دوباره با فشار ساده دیگری از حالت خواب بیدار کنید تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

اینترنت موبایل

بازار مودم‌های همراه و ۴G ایران تشنه مودم‌های LTE Cat 6 یا اصطلاحا ۴.۵G است و مودم DWR-933 دقیقا این ویژگی را دارد.

این مودم از حداکثر سرعت دانلود اسمی ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه و آپلود ۵۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. به علاوه، چون در رده LTE Cat 6 است؛ اجازه استفاده از قابلیت CA یا تجمیع فرکانس و MIMO را می‌دهد.

در شبکه‌های ۴G LTE از باندهای رادیویی ۱/۳/۷/۸/۲۰/۲۸/۳۸ پشتیبانی می‌کند و در CA می‌توان دو فرکانس از میان این باندهای رادیویی را به شکل زیر با یکدیگر تجمیع کرد:

 B1+B8, B1+B20, B3+B8, B3+B20, B3+B7, B7+B20, B38+B38, B3+B3, B7+B7, B3+B28

کاربران ایرانی نباید نگرانی از بابت باندهای رادیویی داشته باشند؛ چون هم در ۳G و هم در ۴G از همه باندهای رادیویی اپراتورهای موبایل ایران پشتیبانی می‌کند. بنابراین، هر سیم‌کارت موبایلی روی این مودم بیندازید؛ به خاطر قفل نبودن روی یک شبکه یا باند رادیویی خاص، می‌تواند به شبکه دیتا وصل شود و اینترنت برای استفاده آماده است.

این نکته را هم باید متذکر شویم که این مودم از باندهای رادیویی TDD ایرانسل و مبین‌نت پشتیبانی نمی‌کند و قابل استفاده برای اینترنت TD-LTE نیست.

در اینترنت موبایل از آنتن‌های داخلی به شکل ۱T2R استفاده می‌کند ولی در وای‌فای آنتن‌های داخلی ۲T2R دارد.

وای‌فای

یکی از ضعف‌های بزرگ مودم‌های همراه و جیبی، وای‌فای ضعیف آن‌ها است ولی در مودم دی‌لینک DWR-933 شاهد یک وای‌فای دو بانده AC1200 هستیم.

از استاندارد وای‌فای ۵ یا ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند و اجازه می‌دهد هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز را به طور همزمان فعال و استفاده کنید. این مزیت بزرگی است که شما دو فرکانس رادیویی وای‌فای فعال همزمان داشته باشید.

چون می‌توانید دستگاه‌های کم مصرف اینترنت را روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز تنظیم کنید و دستگاه‌های پر مصرف اینترنت مانند کنسول بازی، لپ‌تاپ، تلویزیون، پخش‌کننده صوتی و تصویری و غیره را روی فرکانس ۵ گیگاهرتز قرار دهید. به این شکل، هم ترافیک دستگاه‌های مختلف را برای استفاده از اینترنت تقسیم کردید و هم دستگاه‌های را به نوعی اولویت‌دهی دادید.

سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۳۰۰ مگابیت و سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز به ۸۶۷ مگابیت می‌رسد که برای یک مودم جیبی ۴G بسیار مناسب و راه‌گشا است.

۱۶ دستگاه به طور همزمان می‌توانند به وای‌فای وصل شوند و دارای امکانات و قابلیت‌های امن‌سازی شبکه بی‌سیم مانند کلید WPS، پروتکل‌های رمزنگاری WPA/WPA2، فایروال داخلی، NAT داخلی و ویژگی‌های دیگر است.

قیمت و ارزش خرید

مودم دی‌لینک DWR-933 همه مشخصات یک مودم جیبی خوب را دارد. اینترنت موبایل ۴.۵G، وای‌فای دو بانده با سرعت ۱.۲ گیگابیت، باتری بزرگ با شارژی نزدیک به یک روز، نمایشگر برای نمایش اطلاعات و وضعیت شبکه‌ها، کارت حافظه میکرو اس دی، کلید پاور و اندازه کوچک و وزن سبک!

شاید بتوان این مودم را با مودم ایرانسل FD-M60 مقایسه کرد. البته، وای‌فای مودم دی‌لینک بهتر و سریع‌تر است و از باتری بزرگ‌تری سود می‌برد.

قیمت دلاری این مودم در بازارهای جهانی ۱۲۵ دلار است که برای یک مودم ساخت سال ۲۰۱۸ و در رده LTE Cat 6 مناسب است.

در بازار ایران، قیمت این مودم بسیار جالب شده است. برخی فروشگاه‌ها مانند لاین‌نت، آی‌تی‌سبد، فرانسل و هزار سوی شبکه با قیمت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

ولی در دیجی‌کالا همین مودم با قیمت ۶.۵ میلیون تومان برای فروش عرضه شده است که بسیار تعجب‌آور است.

خرید این مودم با همان قیمت ۳.۳ میلیون تومان ارزش دارد و منطقی است وگرنه اگر قرار باشد ۶ میلیون تومان برای خرید آن پول بدهید؛ مودم‌های همراه بسیار بهتر و شاخص‌تری با قیمت کمتر در بازار پیدا می‌شود.

مانند مودم آلکاتل EE120 که ۵.۵ میلیون تومان است یا مودم ایرانسل FD-M60 که با وجود لاک بودن ولی قیمتی ۴.۲ میلیون تومانی دارد. همین‌طور، می‌توان یک مودم رومیزی ۴G بسیار خوب با این قیمت خریداری کرد.

لینک خرید مودم دی‌لینک DWR-933 از دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا