نقد و بررسی

مودم du KJ33: ارزان‌ترین مودم ۵G بازار ایران اما بدون اینترنت TD LTE

چند دلیل محکم برای نخریدن مودم KJ33

دو سه ماهی می‌شود مودم ۵G از اپراتور DU (شرکت ارتباطات یکپارچه امارات) به نام KJ33 وارد بازار ایران شده است و با قیمت‌های ۶ الی ۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد تا لقب ارزان‌ترین مودم ۵G بازار را از آن خود کند.

ظاهر و مشخصات مودم از جمله وای فای دو بانده، ۴ درگاه شبکه اترنت گیگابیتی و سرعت بالا در تست‌هایی که منتشر شده، نوید یک مودم جالب برای کاربران خانگی را می‌دهند اما واقعا این مودم ارزش خرید دارد؟

اگرچه هنوز این مودم را از نزدیک بررسی نکردیم و در هیچ وب‌سایتی، حتی خود سایت شرکت du درباره مشخصات آن، توضیحات کاملی پیدا نکردیم؛ در ادامه سعی می‌کنم به برخی از ویژگی‌ها و مشخصات مودم KJ33 اشاره کنیم.

در برخی سایت‌ها نوشته شده که شرکت سازنده اصلی مودم KJ33، شرکت ZTE است.

مودم ۵G بدون TD LTE

جایی به باندهای رادیویی مودم du KJ33 اشاره نشده است اما از مشخصات و تبلیغات این مودم و همین‌طور، کشور محل استفاده آن می‌توان فهمید که فقط از باندهای رادیویی FDD در شبکه‌های LTE پشتیبانی می‌کند و خبری از باند ۴۲ برای اینترنت TD LTE در ایران نیست.

همچنین، از چند باند رادیویی معروف ۵G زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند که در ایران هم قابل استفاده هستند.

5g KJ33

برای کاربرانی ایرانی که این روزها به دنبال مودم سیم کارتی با پشتیبانی از هر دو اینترنت FDD و TDD هستند؛ این یک ضعف بزرگ است و حسابی توی ذوق می‌زند و خریدار را تا مرز انصراف پیش می‌برد.

غالب مودم روترهای CPE 5G به صورت فول باند هستند و از تمامی باندهای TDD از جمله باند ۴۲ (فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز) پشتیبانی می‌کنند؛ چون یکی از باندهای رایج برای ارائه اینترنت ۵G محسوب می‌شود اما مودم KJ33 فاقد این ویژگی است.

باند ۴۲ را فاکتور بگیریم؛ برای استفاده از دیگر باندها و اینترنت‌ها از جمله ۵G ایرانسل مشکلی ندارد و چون آنلاک است؛ از همه سیم‌کارت‌های اپراتورهای مختلف پشتیبانی می‌کند.

حداکثر سرعت اینترنت و وای فای

حداکثر سرعت دانلود اینترنت ۶۰۰ مگابیت عنوان شده است و سرعت آپلود ۱۰۰ مگابیت است. خوب، این سرعت برای شبکه‌های ۴G در ایران کافی و کمی زیاد هم هست ولی داریم درباره یک مودم ۵G صحبت می‌کنیم که باید سرعت‌هایی نزدیک به یک گیگابیت بر ثانیه داشته باشد.

در حالی که حداکثر سرعت دانلود سایر مودم‌های ۵G از ۱.۵ و ۲ گیگابیت شروع شده و مثلا به ۴ الی ۵ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد؛ سرعت دانلود مودم KJ33 واقعا ناامیدکننده است.

خرید مودم 5G KJ33

در وای‌فای، از رده AC1200 است و حداقل می‌توانیم اینجا امیدوار باشیم که با محدودیت سرعت روبرو نیستیم. حداکثر سرعت وای فای در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به مرز ۳۰۰ مگابیت و در فرکانس ۵ گیگاهرتز به مرز ۸۶۷ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

۴ درگاه شبکه اترنت گیگابیتی هم دارد که یک مزیت بزرگ برای این مودم روتر فایوجی هستند و شما می‌توانید با اتصال چندین دستگاه به مودم از طریق کابل شبکه، حداکثر سرعت ممکن را دریافت کنید.

حداکثر ۳۲ کاربر به طور همزمان می‌توانند به وای‌فای وصل شوند.

در چندین تست سرعت که از این مودم در ایران دیدم، حداکثر سرعت دانلود به ۸۰ الی ۹۰ مگابیت و آپلود به ۲۰ مگابیت می‌رسد که خوب یک سرعت متوسط رو به بالا محسوب می‌شود ولی نه برای یک مودم ۵G.

ظاهر مودم KJ33

مانند غالب مودم‌های ۵G آسیایی، به شکل استوانه‌ای طراحی شده ولی ارتفاع زیادی به اندازه مودمی مانند هواوی H112 یا ZTE MC8020 ندارد.

در بخش جلویی این مودم به صورت بزرگ، آرم آبی رنگ اپراتور du حک شده است و در زیر آن و با فاصله، یک نوار از چراغ‌های LTE مشاهده می‌شوند. همچنین، کلید WPS در پایین این نوار خودنمایی می‌کند.

مشخصات مودم KJ33

در پنل پشتی، ۴ درگاه شبکه LAN زرد رنگ می‌بینیم که احتمالا یکی از آن‌ها باید نقش WAN هم داشته باشد. در بالای آن‌ها، شیار سیم‌کارت، درگاه USB-C، کلید پاور و ریست و سوکت آداپتور قرار دارند.

در بخش زیرین مودم نیز برچسب اطلاعات KJ33 مشاهده می‌شود و شامل آدرس IP، نام کاربری و رمز عبور پنل مودم، رمز وای‌فای‌ها و اطلاعات ضروری دیگر است.

یک مودم نسبتا بزرگ نیست ولی این قدر هم کوچک به حساب نمی‌آید که بگوییم مودم همراه یا قابل حمل است.

مودم KJ33 ارزش خرید دارد؟

به چند دلیل محکم و بزرگ، بهتر است این مودم را نخریم و گول ۵G بودن آن را نخوریم:

نخست، از اینترنت TD LTE پشتیبانی نمی‌کند؛ اینترنت بی‌سیم که برای کاربران خانگی به سرعت و کیفیت خوبی رسیده است.

قیمت بسته‌های آن نیز ارزان‌تر از اینترنت موبایل است و برای مصارفی مانند دانلود و گیم و استریم عالی است.

دوم، حداکثر سرعت دانلود این مودم برای شبکه‌های ۵G پایین است. همین الان در بخش‌های از شهر اهواز، سرعت ۵G بیشتر از ۶۰۰ مگابیت است و اگر واقعا حداکثر سرعت دانلود مودم KJ33 همین ۶۰۰ مگابیت باشد؛ شما رسما خودتان را محدود کردید.

سوم، خرید مودمی مانند هواوی B622 با همین قیمت ۶ الی ۷ میلیون تومان، خیلی به صرفه‌تر و منطقی‌تر است. هواوی B622 مزایای زیادی دارد و صرفا از باندهای ۵G پشتیبانی نمی‌کند ولی مودم KJ33 تا دلتان بخواهد عیب و کم و کاستی دارد.

فعلا ۵G در ایران نایاب است و شما اگر یک مودم ۵G بخرید؛ باید در منطقه‌ای باشید که همیشه دسترسی به این شبکه‌ها وجود دارد. خرید یک مودم ۴.۵G/TD LTE با قیمت‌های مشابه، عملکرد بسیار بهتری برای شما خواهد داشت.

ضمن اینکه دوباره باید اشاره کنیم که اگر مودم ۵G با گیرندگی بالا می‌خواهید و باید از اینترنت ۴.۵G و TD LTE پشتیبانی کند؛ بهترین گزینه، هواوی N5368X است؛ حتی اگر شرایط نصب در بیرون از خانه را نداشته باشید و در داخل خانه راه‌اندازی و استفاده کنید.

مزایا:

۱- قیمت پایین در مقایسه با سایر مودم‌های ۵G

۲- درگاه‌های شبکه اترنت گیگابیتی

معایب:

۱- عدم پشتیبانی از اینترنت TD LTE و باند ۴۲

۲- حداکثر سرعت دانلود پایین برای ۵G

۳- عدم ارزش خرید

به‌روزرسانی: پس از انتشار این مقاله، یکی از خوانندگان عزیز سایت شبکه‌چی، اطلاعات بیشتری درباره این مودم به ما داد. براساس اطلاعات ایشان، مودم du KJ33 یک نسخه سفارشی‌سازی شده از مودم ZLT x20 اپراتور Tozed است و ساخت شرکت ZTE نیست. du سفارش داده تا باند ۴۲ این مودم حذف شود و پردازنده X55 روی آن نصب شده است.

تصویری از مودم ZLT x20 و جدول مشخصات آن را در زیر مشاهده کنید:

مودم ZLT x20

جدول مشخصات مودم ZLT x20


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫11 دیدگاه ها

    1. این مودم در تاریخی که دارم این نظر رو ثبت میکنم با قیمت ۴ میلیون و قابلیت پنل ادمین که که کاملا دست کاربر رو برای اعمال تغییرات مثل apn و غیره باز میذاره داره به فروش میرسه که ۱۰۰ درصد با این قیمت نسبت به b622 با قیمت حداقل ۲ میلیون گرانتر ، ارزش خرید بالاتری داره.

  1. به همه ی این معایب باید لاک شدن مودم بعد از ریست رو اضافه کرد.یعنی شما مودم رو ریست فکتوری کنین هیچ سیمکارتی رو پشتیبانی نمی کنه مودم.

    1. لاک نمیشه، از سوپر ادمین در میاد به سطح یوزر میرسه، با ده دقیقه وقت گذاشتن و استفاده از فیلم های داخل نت میشه دوباره تنظیمات ادمین رو برگردوند. ی کوچولو حوصله و وقت میخواد.

  2. مقاله پر از غلط پر از غلط پر از غلط، آدم میمونه واقعا اینجا مرجع تجهیزات شبکه هست یا خیر، اولا اون پی نوشت که دوستمون گفتن و شما هم پیوست کردید برعکس هستش یعنی اپراتور اماراتی سفارش داده که چیپست قوی تر و گران تر که هزینه رو می‌بره بالا(کوالکام x55) از دستگاه حذف بشه و جای اون یک چیپست متوسط ساخت یونیسوک قرار داده شده که خوب به تبع اون دیگه td رو نداره، قیمت دستگاه هم به شدت پایین اومده و به صرفه شده و در حال حاضر چیزی حدود ۳.۶ میلیون تومنه که بسیار رقابتی هست با توجه به ۵g بودن.
    اشتباه دوم در مقاله اون محدودیت سرعت ذکر شده هست، اگر دقت کنید به مرجع انگلیسی می‌بینید که اون محدودیت برای شبکه ۴g تعریف شده و بعضی جاها ۶۰۰ مگابیت و بعضی ۳۰۰ نوشتن که من مطمئن نیستم کدومه ولی برای شبکه ۵g همون محدودیت چند گیگابیتی(یک و خرده ای بود فکر میکنم ) هستش که خوب عالی نیست ولی اونقدر بد هم نیست با توجه به قیمتی که داره، تنها ضعفی که این مودم داره نداشتن td هست که اونم ذکر کرده و ادعایی نداره قصد گمراه کردن خریدار رو نداره اگر کسی نیازی نداشت میتونه بره سراغش، یکی از نقاط قوت این مودم تنظیمات وسیع و دسترسی سوپر ادمین اون هست که راحت باز میشه و طیف وسیعی از تغییرات رو میشه روش اعمال کرد. پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر به سایت سازنده سوکت یونیسک مراجعه کنبد. اینو مطمئن نیستم ولی داخل یک مرجع گفته شده بود سوکتش UNISOC IVY510 هست؟
    خودم خرید زدم و قراره تا چند روز دیگه برسه دستم اون موقع میتونم دقیق مشخصات رو عرض کنم، به هر حال برای سایتی به این عظمت یک مقدار مقاله ضعیف بود.

      1. خریدم عین همن، حتی داخل یکی از منوهای تنظیمات اسم دستگاه رو x21 نوشتن، میشه گفت این مودم همون x21 هست در بدنه x20 و حذف فرکانس ۴۲، در مجموع توی این چند روز که راضیم مشکل خاصی ندیدم. سرعت قابل قبول بسیار وابسته به وضعیت شبکه اطراف محل استفاده ، اگه روستا یا جایی هستید که ضعیفه آنتن کمکی میشه وصل کرد بهش با ترفند هایی توی نت هست باید قابشو باز کنید یکی از آنتن های خودشو قطع و یک آنتن خارجی بزرگ جایگزین کنید، فقط مشکلی که دیدم تایپ سی که داره دکوری هست کار نمیکنه(شایدم من بلد نیستم)، فایو و فور جی کامل ساپورت می‌کنه ی بدی دیگه اینکه تری جی و قبل تر رو نداره پس sms و تماس اینا حداقل تا جایی که من می‌دونم تعطیله و نداره خودمم جایی ندیدم. همه چی اوکیع توی این قیمت واقعا شما نزدیک ترین رقیب های این مودم رو با دوبرابر قیمت ۷-۸ تومن بتونید پیدا کنید، برای ایران این هم زیاد هست، محدودیت سرعت هم توی فایو جی داخل دفترچه همراهش نوشته دانلود دو گیگابیت و آپلود یک گیگابیت که اوکیه

  3. تفاوتی در مشخصات kj33 و x21 در تنظیمات و سخت افزار بجز قاب من ندیدم فیلمش هم تو آپارات به اشتراک گذاشته شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا