فناوری

هر بازی آنلاین چقدر اینترنت مصرف می‌کند؟ (جدول مصرف اینترنت بازی‌های آنلاین معروف)

یک پرسش اساسی که قطعا گیمرها زیاد با آن برخورد کردند: بازی‌های آنلاین چقدر اینترنت مصرف می‌کنند؟

بازی‌های آنلاین به یک سرگرمی بزرگ و اصلی برای بسیاری از کاربران تبدیل شدند. حتی بسیاری از مردم در خانه یا محل کار و حتی بین راه کار و خانه و در حالی‌که گیمر نیستند؛ مشغول بازی‌های آنلاین سبک موبایل می‌شوند.

اما این بازی‌ها چقدر مصرف اینترنت دارند؟ بازی‌های آنلاین مدرن امروزی با گرفیک‌های سنگین که نیاز به استریم دارند؛ در مصرف اینترنت چه وضعیتی پیدا کردند؟ آیا کل اینترنت ما را می‌خورند و روزی باید چند گیگابایت حجم اینترنت برایشان کنار بگذاریم؟

خوشبختانه، برخلاف تصور عمومی، بازی‌های آنلاین مدرن و سنگین، مصرف اینترنت زیادی ندارند. اگر بخواهیم یک مقایسه کنیم؛ این بازی‌ها در حد استریم موسیقی از حجم اینترنت می‌کاهند.

آمارهای جهانی و رسمی که ارائه شده است؛ به طور میانگین بازی‌های آنلاین ساعتی ۴۰ تا ۱۰۰ مگابایت مصرف اینترنت دارند. اگر شما فیلم HD تماشا کنید؛ مصرف اینترنت بسیار بیشتری، در حد ۱ تا ۳ گیگابایت برای یک ساعت خواهید داشت. اگر ویدیو ۴K تماشا کنید؛ اوضاع بدتر و مصرف اینترنتی نزدیک به ساعتی ۷ گیگابایت دارید.

بنابراین، استریم بازی مصرف اینترنت خیلی زیادی ندارد و مانند استریم ویدئو نیست. بسیاری از کاربران، این باور غلط و اشتباه را دارند که چون بازی‌های آنلاین هم یک جور ویدئو هستند؛ پس مصرف اینترنت آن‌ها همانند استریم ویدئو است.

البته، برخی بازی‌ها مصرف اینترنتی بیشتر از حد متوسط گفته شده دارند. مانند کانتر استریک Global Offensive که مصرف اینترنتی برابر ۲۵۰ مگابایت در ساعت دارد یا بازی دستینی ۲ که مصرف ۳۰۰ مگابایت در ساعت را رکورد زده است.

جدول مصرف اینترنت بازی‌های آنلاین معروف

با مشاهده جدول زیر، خواهید فهمید که غالب بازی‌های آنلاین مصرف اینترنت زیر ۱۰۰ مگابایت برای یک ساعت بازی دارند:

یک نکته بسیار مهم، تخمینی بودن اعداد بالا است. هر گیمری خوب می‌داند مصرف اینترنت دقیق به فاکتورهای زیادی مانند تعداد بازیکنان، مصرف اینترنت توسط دیگر بخش‌های بازی مانند آپدیت و غیره بستگی دارد.

نکته ضروری دیگری که باید بدانید؛ مصرف اینترنت بازی‌های آنلاین در ایران است. بسیاری از این بازی‌ها و سرورهای آن‌ها در ایران تحریم هستند و ما باید با نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی متصل شویم که خودش مصرف اینترنت را ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.

هر گیمر یا کاربری هم می‌تواند خودش مصرف اینترنت یک بازی را برحسب ساعت اندازه‌گیری کند. به‌راحتی، وارد پنل مدیریتی اکانت اینترنت خود (چه اینترنت موبایل و چه اینترنت ثابت) شوید و حجم باقیمانده از بسته اینترنت خود را یادداشت کنید.

سپس، پس از یک ساعت بازی، دوباره وارد پنل مدیریتی اینترنت خود شده و حجم باقیمانده را یادداشت و با حجم شروع بازی مقایسه کنید تا مصرف اینترنت این بازی در یک ساعت برای سیستم شما مشخص شود.

گفتنی است که در هنگام این اندازه‌گیری، باید سایر اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی که به اینترنت وصل هستند را قطع کنید تا به طور دقیقی مشخص شود بازی مدنظر شما چقدر مصرف اینترنت دارد.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا