اترنتفناوری

بیشترین سرعت اینترنت VDSL در ایران چقدر است؟

سرعت اینترنت VDSL در تئوری می‌تواند تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه باشد.

به طور دقیق‌تر، VDSL نسل اول یا استاندارد TU G.993.1 حداکثر سرعت دانلود ۵۵ مگابیت بر ثانیه دارد.

در نسل دوم VDSL یا VDSL2 زیر استاندارد ITU G.993.2 سرعت دانلود به ۲۰۰ مگابیت می‌رسد و در +VDSL2 شاهد حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت هستیم. 

خوب، حالا که اینترنت VDSL در ایران توسعه داده می‌شود؛ کدام استاندارد مدنظر است و حداکثر سرعت عملی چقدر است؟ آیا واقعا به مرز سرعت‌های ۲۰۰ و ۳۰۰ مگابیت می‌رسیم؟

پرسش دیگری که برخی از کاربران پیرامون وی‌دی‌اس‌ال دارند؛ سرعت واقعی است که شرکت‌های سرویس‌دهنده تضمین می‌کنند. در ADSL این تجربه تلخ را داشتیم که مثلا سرویس ۱۶ مگابیت خریدیم ولی سرعت عملی ما زیر ۱۰ مگابیت بوده یا حداکثر به ۱۱ الی ۱۲ مگابیت رسیده و هرگز سرعت ۱۶ مگابیت را تجربه نکردیم.

آیا در اینترنت VDSL هم باید شاهد این تجربه باشیم؟ یعنی مثلا اگر شرکت مخابرات می‌گوید سرعت ۵۰ مگابیت می‌دهد؛ ما سرعتی بسیار پایین‌تر را دریافت کنیم؟

سرعت واقعی اینترنت VDSL در ایران

ابتدا سراغ حداکثر سرعت اسمی و روی کاغذ دو سرویس‌دهنده عمده وی‌دی‌اس‌ال در ایران طی این روزها بروم و بعد سرعت عملی آن‌ها را هم ذکر می‌کنم.

شرکت مخابرات ایران در تبلیغات و همین‌طور تعرفه‌های خود روی استاندارد VDSL مانور می‌دهد و سرعت حداکثری ۵۰ مگابیت بر ثانیه را هدف‌گذاری کرده است.

شرکت شاتل در برخی شهرها که بسترهای FTTH و خطوط فیبرنوری برایش مهیا شده است؛ روی استاندارد VDSL2 و سرعت حداکثری ۱۰۰ مگابیت تمرکز دارد. در تبلیغات هم حداقل و حداکثر سرعت را ۷۰ الی ۱۰۰ مگابیت عنوان می‌کند.

اما در عمل کاربران چه سرعت‌هایی دارند؟ خوش‌بختانه، در اینترنت VDSL فعلا تجربه ADSL تکرار نشده و سرعت‌های کاربران نزدیک به وعده‌هایی است که شرکت‌ها داده‌اند.

روی اینترنت VDSL مخابرات، اگر به کافو نزدیک باشید و خط تلفن شما نویز نداشته باشد؛ به راحتی سرعت‌هایی نزدیک به ۵۰ مگابیت و حتی بالاتر را خواهید داشت. ده‌ها کاربر با ارسال عکس این موضوع را نشان دادند.

اما در شاتل اگر همه‌چیز برایتان مهیا باشد حتی به سرعت دانلود بالای ۱۰۰ مگابیت می‌رسید. در شهرستان دزفول از استان خوزستان که اولین بار شاتل سرویس اینترنت پر سرعت VDSL مبتنی بر FTTH خود را عرضه کرد؛ میانگین سرعت بالای ۷۰ مگابیت است.

در برخی نقاط شهر سرعت اینترنت VDSL به نزدیک ۱۰۰ مگابیت و بالاتر از آن می‌رسد و در غالب نقاط هم سرعت بین ۵۰ و ۶۰ مگابیت تا ۸۰ مگابیت است. البته، اگر خط شما نویز داشته باشد یا اینکه از کافوی اینترنت دور باشید؛ شاید افت سرعتی تا ۴۰ مگابیت هم تجربه کنید.

سرعت اینترنت VDSL به چه چیزهایی بستگی دارد؟

در وی‌دی‌اس‌ال هم سرعت تابعی از یک سری پارامترها است و مانند ای‌دی‌اس‌ال می‌تواند نوسان داشته باشد.

فاصله خانه شما تا کافوی مخابرات، کیفیت خطوط کابل مسی تلفن شما و به طور مشخص نویز روی آن، استفاده از خطوط فیبرنوری از مرکز مخابراتی تا کافو و بعد از کافو تا درب خانه شما و همین‌طور تجهیزات سرویس‌دهنده روی سرعت اینترنت VDSL تاثیرگذار هستند.

نمونه سرعت اینترنت VDSL شاتل در شهرستان دزفول؛ دانلود ۹۸ مگابیت و آپلود ۴۳ مگابیت

همان‌طور که اشاره شد؛ ممکن است در یک شهر یا حتی یک منطقه و محله، کاربری اینترنت VDSL با سرعت ۱۰۰ مگابیت داشته باشد و کاربر دیگری از همان سرویس‌دهنده سرعتی ۵۰ یا ۶۰ مگابیت را تجربه کند.

اما نکته مهم اینجا است که هرچقدر سرعت VDSL افت کند؛ باز هم در بدترین حالت ۳ الی ۴ برابر سرعت اینترنت ADSL است و این می‌تواند برای کاربران اینترنت ثابت نجات‌بخش باشد.

شاید دوست داشته باشید مطالب زیر را هم نگاهی کنید:

تفاوت میان اینترنت ADSL و VDSL و فیبرنوری چیست؟ (به‌روزرسانی ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹)

معرفی ۵ مودم روتر VDSL پرسرعت بازار ایران

۶ مودم روتر VDSL ارزان‌قیمت بازار ایران

برای اینترنت پرسرعت VDSL باید چقدر هزینه کنیم؟

تفاوت مودم‌های ADSL با مودم‌های VDSL چیست؟

همه‌چیز درباره اینترنت VDSL مخابرات (طرح تبدیل ای‌دی‌اس‌ال به وی‌دی‌اس‌ال)

مقایسه مودم‌های VDSL یوتلV۳۰۱ و V۳۰۴ F: کدام‌یک بهتر است و ارزش خرید دارد؟

سوال: من از اینترنت ADSL راضی‌ام؛ چرا باید برای اینترنت VDSL ثبت‌نام کنم؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. اینترنت سیمی با نویزش، قطع و وصل شدنش و … اعصاب آدمو خرد می کنه، من چند وقتیه اینترنت ثابت ایرانسل گرفتم، سرعت دانلودم تو کم ترین حالت ۱۶-۲۴ و بعضی وقتا تا ۵۶ مگابیت هم می ره و سرعت آپلودم هم بین ۲ تا ۶ مگابیت متغیره، راضیم، خیلی از ای دی اس ال بهتره …

  2. به نظر من مشکلی بیشتر که کسایی که اینترنت vdsl یا adsl می گیرن کیفیت خط یا سرعتشون پایینه از داخل خونس من که اول vdsl مون وصل شد زیر ۵۰ مگ بود و با قطع کرد پریز های تلفن دیگر خانه و نزدیک ترین سیم به خط اصلی مخابراط و سیم کشی درست تا ۹۵ مگ اومد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا