فناوری

۱۱ ویژگی جدید واتساپ در سال ۲۰۲۴

تغییرات بزرگی در راه است که برخی از آن‌ها هنوز به طور کامل در دسترس نیستند

واتساپ از هیچ هزینه‌ای برای ارائه بهترین تجربه پیام‌رسانی فوری ممکن به کاربران خود دریغ نکرده است و تکامل آن در نسخه‌های بتا گواه کافی بر این موضوع است.

با وجود سایر پیام‌رسان‌ها، هنوز هم واتساپ در صدر بهترین برنامه‌های چت در دنیا قرار دارد و مهندسان متا هنوز هم به دنبال ارتقا ویژگی‌های آن هستند؛ در اینجا نگاهی به ۱۱ مورد از بهترین تغییرات‌ واتساپ در سال اخیر خواهیم داشت.

آپدیت اخیر واتساپ و قابلیت ها

۱. به‌روز‌رسانی برای همه

واتساپ در ماه آوریل سه به‌روزرسانی بزرگ را برای عموم مردم به ارمغان آورد. ابتدا، واتساپ طراحی رابط کاربری را تغییر داد تا تغییردهنده برگه را به پایین صفحه منتقل کند و حرکت تند کشیدن را برای چرخش در برگه‌هایی که قبلاً بار‌ها در آزمایش دیده بودیم، بازگرداند.

همچنین از پین کردن بیش از یک پیام به هر مکالمه پشتیبانی می‌‌کند. برخلاف پیام‌‌های ستاره‌دار، پین‌‌ها برای همه افراد شرکت‌کننده در مکالمه قابل مشاهده است و اکنون می‌‌توانید به جای یک پیام، سه پیام را پین کنید، اما پین‌‌ها طوری طراحی شد‌ه‌اند که حداکثر پس از ۳۰ روز منقضی شوند.

اگر فردی پرمشغله هستید، فیلتر‌های چت جدید واتس اپ می‌‌تواند به قرار دادن موارد خوانده نشده در بالای صفحه کمک کند. این برنامه همچنین دارای یک فیلتر برای جدا کردن چت‌های گروهی شما از مکالمات فردی است.

اگر هنوز سراغ آپدیت واتساپ اندروید، آیفون و کامپیوتر دسکتاپ خود نرفتید؛ بهتر است هرچه زودتر دست به کار شوید.

۲. تغییر رابط کاربری واتساپ

در حالی که قابلیت کشیدن بین برگه‌های برنامه باقی می‌‌ماند، این تغییر با چندین ترفند کوچکتر همراه است. مهمتر از همه، واتس اپ به نوار جستجوی دائمی که در بالا قرار دارد، مجهز شده است که قبلا این مورد در آن وجوذ نداشت. این برنامه همچنین به رنگ سفید با پس زمینه سبز از هدر سبز با لوگوی سفید تغییر کرده است.

طرح رنگ‌‌های روشن‌تر حس مدرنیته بیشتری را در‌ واتساپ UI به ارمغان می‌‌آورد، که تا حد زیادی برای چندین سال بدون تغییر باقی ماند، به جز تغییرات جزئی برای ترکیب ویژگی‌‌های جدید مانند برگه Communities، که آن را به عنوان یک تب کوچک در سمت چپ نمایش می‌دهد.

تغییرات ظاهری واتساپ

۳. چت بات هوش مصنوعی برای کاربران بتا

هوش مصنوعی در حال حاضر مانند یک کلمه کلیدی بیش از حد استفاده شده به نظر می‌‌رسد، اما اکثر کاربران واتساپ هنوز هوش مصنوعی را در این برنامه لمس نکرد‌ه‌اند.

این قابلیت ممکن است به زودی تغییر کند زیرا متا در حال آزمایش ادغام چت بات هوش مصنوعی خود است. این آزمایش قبلاً محدود بود، اما در ماه آوریل به آزمایش‌کنندگان بیشتری گسترش یافت.

حساب‌‌های شرکت‌کننده متوجه یک دکمه ماشه آبی دایر‌های در گوشه سمت راست بالای تب Chats می‌‌شوند که نوار جستجوی برنامه را به یک فیلد اعلان برای هوش مصنوعی تبدیل می‌‌کند.

۴. افزودن موارد دلخواه در قسمت شماره‌گیری سریع و مخاطبین

در حالی که هوش مصنوعی می‌‌تواند کار‌های روزمره را ساده کند، شما همچنان باید مخاطبین جدید را به صورت دستی به واتساپ اضافه کنید و این معمولاً شامل جابجایی به برنامه شماره گیر نیز می‌‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، در آپدیت جدید شاهد مشاهده یک شماره‌گیر درون برنامه‌ای جدید بودیم که به کاربران کمک می‌‌کرد در زمان اضافه کردن مخاطبین جدید و تماس با آن‌ها صرفه جویی کنند. با این حال، این ویژگی هنوز در حال توسعه است و ممکن است چند ماه طول بکشد تا آن را به طور کامل مشاهده کنیم و برای عرضه در سراسر ج‌هان آماده شود.

علاوه بر این، واتس اپ در حال آزمایش روش جدید برای تماس سریع با مخاطبینی است که به عنوان موارد دلخواه علامت‌گذاری کرده‌اید. در برگه تماس‌‌ها، این مخاطبین به صورت پین‌شده در بالای فهرست اخیر به ترتیب زمانی نشان داده می‌‌شوند. مخاطبین مورد علاقه دارای میانبرهای سریعی برای برقراری تماس صوتی یا تصویری هستند که در حالت عادی با ضربه زدن روی عکس نمایه مخاطب، در برگه چت قابل دسترسی هستند.

۵. مدیریت مناسب برای مخاطبین مورد علاقه

وقتی در مورد مخاطبین مورد علاقه صحبت می‌شود؛ نادیده گرفتن تلاش‌های اخیر واتساپ برای کمک به میلیاردها کاربر برای مدیریت صحیح مخاطبین، نباید نادیده گرفته شود.

اگر این تغییر آزمایش را پاک کند، کاربران می‌‌توانند گزینه جدیدی به نام Favorites را در منوی اصلی تنظیمات برنامه مشاهده کنند. در اینجا، کاربران باید بتوانند تمام مخاطبینی را که به‌عنوان موارد دلخواه علامت‌گذاری کرد‌ه‌اند مدیریت کنند و در صورت نیاز، دیگران را به راحتی حذف کنند.

مدیریت گروه ها و مخاطبین

۶. نوار باز طراحی شده در واتساپ وب

جابه‌جایی بین همه این برگه‌‌ها می‌‌تواند در‌ واتساپ وب UI کمی پیچیده شود، به خصوص اگر فقط به نسخه موبایل عادت کرده باشید. با این حال، متا قصد دارد با استفاده از ستونی از نماد‌های عمودی در نوار کناری سمت چپ، کار را ساده‌تر کند.

باید دسترسی آسان به کانال‌‌ها، چت‌‌ها، آرشیو، انجمن‌‌ها و پیام‌‌های ستاره‌دار را ارائه دهد. با این حال، تب Chats حتی در طول آزمایشی که اکنون بیش از یک سال است که ادامه دارد، پیش‌فرض انتخابی برای رابط کاربری باقی می‌‌ماند و بعید است که به این زودی شاهد تغییر در آن باشیم.

۷. تغییرات واتساپ پشت در‌های بسته

در حالی که اکثر تغییرات بتا برای آزمایش‌کنندگان قابل دسترسی است، برخی حتی برای آزمایش در دسترس نیستند. یکی از این پیشرفت‌ها قابلیتی به نام People nearby است.

همانطور که از نام آن پیداست، از مجوز‌های موقعیت مکانی و GPS برای یافتن کاربران واتس اپ در نزدیکی شما استفاده می‌‌کند.

اگر تنظیمات برگزیده کاربران دیگر آن‌ها را قابل شناسایی تنظیم کرده است، می‌‌توانید فایل‌ها را به صورت بی سیم به آن‌ها منتقل کنید، درست مانند زمانی که از Quick Share استفاده می‌‌کنید.

یکی دیگر از مزایای استفاده از این محبوبیت واتساپ است که به پر کردن شکاف بین اشتراک گذاری سریع اندروید و ایردراپ اپل کمک می‌‌کند. به‌روزرسانی‌‌های اخیر نشان می‌‌دهد که اصلاحات قبل از شروع آزمایش بتا در حال انجام است.

۸. به‌روز‌رسانی حاشیه‌نویسی‌ها و یادداشت‌ها

در حالی که واتساپ در حال حاضر نیز از این حیث عملکرد بسیار مناسبی دارد، به‌روز‌رسانی‌های آینده پشتیبانی از یادداشت‌برداری را اضافه خواهند کرد.

در حالی که این ویژگی عمدتاً کاربران سازمانی و مشاغل کوچک را هدف قرار می‌‌دهد، واتساپ به کاربران اجازه می‌‌دهد برای هر مخاطب ذخیره شده یادداشت ایجاد کنند. این برنامه همچنین در حال کار بر روی راهی برای اضافه کردن پیام از مکالمه به یادداشت بدون کپی پیست خسته کننده است.

این ویژگی باید به کسب‌وکار‌ها اجازه دهد تا پروفایل‌‌های مشتری دقیق خود را حفظ کنند و به هر مدیر پشتیبانی با استفاده از‌ واتساپ امکان دسترسی فوری به جزئیات کوچک مانند ضمایر مشتری، اولویت‌‌های ارسال، آدرس، اطلاعات تماس و… را بدهد. در این وضعیت یادداشت‌‌های ذخیره‌شده فقط برای سازنده قابل مشاهده خواهند بود و نه مخاطب ذخیره شده.

نوار باز طراحی شده

۹. رویداد‌ها برای مکالمات گروهی

اگر چت‌‌های گروهی موضوعی فردی را با کانال‌‌های درون سرور یکی کنید، معادل سرور Discord در‌ واتساپ، Communities نامیده می‌‌شود.

متا از اکتبر سال گذشته روی یک ویژگی زمان‌بندی رویداد برای Communities کار می‌‌کند و ما دوباره این ویژگی را در آپدیت اخیر دیدیم.

رویداد‌های مورد بحث می‌‌توانند یک تماس صوتی یا تصویری مجازی باشند که در آن شرکت کنندگان جامعه می‌‌توانند برای تعامل جمع شوند. رابط کاربری که این بار دیدیم، علاوه بر زمان‌بندی تاریخ و زمان رویداد، امکان ایجاد لینک تماس‌ واتساپ را نیز داشت.

۱۰. قفل چت

در حالی که برخی از کاربران تعامل را ترجیح می‌‌دهند، برخی دیگر ممکن است حریم خصوصی را ترجیح دهند. با این حال، دستگاه‌‌های مرتبط با‌ واتساپ از همه ویژگی‌‌هایی که در دستگاه اصلی خود می‌‌بینید، پشتیبانی نمی‌کنند.

یکی از این ویژگی‌‌ها قفل چت است که در تلفن هوشمند اصلی شما در دسترس است، اما در هیچ گوشی هوشمند پیوندی وجود ندارد و چت‌‌های محرمانه را در گوشی قبلی پنهان می‌‌کند که همچنان در دستگاه پیوند داده شده با نقض حریم خصوصی کاربر قابل مشاهده است.

به‌روزرسانی آینده می‌‌تواند این مشکل را برطرف کند زیرا آزمایش‌کنندگان بتا در آپدیت اخیر قفل چت را در دستگاه‌‌های مرتبط مشاهده کردند.

متا ویژگی دیدن وضعیت واتساپ بدون فهمیدن دیگران را هم قبلا اضافه کرده است.

۱۱. نگرانی‌های اخیر واتساپ

در حالی که توسعه‌دهندگان متا چندین ویژگی جدید و تغییرات رابط کاربری را آزمایش کرده‌اند، فعال نگه داشتن سرویس برای میلیاردها کاربر که برای ارتباطات روزمره به واتساپ متکی هستند؛ بسیار مهم است.

متأسفانه، کاربران‌ واتساپ با مشکلی مواجه شدند که مانع از آپلود فایل‌‌های ویدیویی ضبط‌شده یا دانلود شده از اینترنت می‌‌شد.

به نظر می‌‌رسید این موضوع به اندازه ای گسترده بود که کاربران را آزار دهد، اما نه آنقدر که سرویس را برای همه فلج کند.

این شرکت یک وصله برای رفع این نگرانی منتشر کرد، بنابراین پس از به‌روزرسانی برنامه از فروشگاه Play، باید به حالت عادی برای همه کاربران آسیب‌دیده بازگردد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
androidpolice

فاطمه کاظمی

دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک بیوسیستم؛ متولد شیراز که البته در حال حاضر تهران ساکن هستم. از سال ۹۶ در زمینه تولید محتوا فعالیت دارم و تنها به دلیل علاقه شخصی بخشی از زمانم رو به این کار اختصاص می‌دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا