زوم تک

ویژگی های مهم هنگام انتخاب سرور

امروزه سرورها در انجام بسیاری از کارها نقش دارند. حالا دیگر لازم نیست تا یک توسعه‌دهنده‌ی وب باشید تا به یک سرور نیاز پیدا کنید؛ حتی اگر به انجام بازی‌های آنلاین علاقه داشته باشید، یک محقق باشید یا در حوزه‌ی بازارهای مالی خارج از کشور فعالیت کنید، احتمالاً به یک سرور نیاز خواهید داشت. اما هنگامی که نوبت به انتخاب سرور می‌رسد، فاکتورهای متعددی وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد نکاتی مهمی که در هنگام خرید سرور باید به آنها توجه کنید بپردازیم.

خرید سرور و نقشی که در فعالیت‌های امروزی دارد

بیایید موضوع را با این توضیح شروع کنیم که اصولاً چه افرادی به سرور نیاز دارند؟ پاسخ به این سؤال را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: «هر کسی که با دنیای اینترنت سروکار دارد!» به‌عنوان نمونه خرید سرور می‌تواند برای افراد زیر بسیار کاربردی باشد:

  • افرادی که می‌خواهند به بازی آنلاین بپردازند
  • افرادی که در حوزه‌ی ترید و بازارهای مالی خارجی فعالیت دارند
  • محققین و دانشجویانی که نیاز به دسترسی آزاد به منابع مطالعاتی دارند
  • توسعه‌دهندگان وب‌سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها

برای آنکه بتوانید یک سرور مناسب بر اساس نیازهای خود تهیه کنید، ابتدا باید نیازهای خود را بشناسید و در گامِ بعدی باید بتوانید نسبت به کارکرد هر یک از سرورها اطلاع کسب کنید. در ادامه‌ی این مقاله در مورد این نکات توضیح بیشتری خواهیم داد.

انواع سرور

اولین نکته‌ای که در خرید سرور باید بدانید این است که سرورها بر اساس نحوه‌ی توزیع منابع به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. مهم‌ترین انواع سرور از این نظر عبارت‌اند از:

انواع سرور

۱- سرور مجازی (VPS)

Vps  سرور به سرورهایی گفته می‌شود که با استفاده از تکنیک‌های مجازی‌سازی به‌وجود آمده‌اند. این نسل از سرورها پس از سرورهای اشتراکی طراحی و معرفی شدند و توانستند بسیاری از مشکلات سرورهای اشتراکی را حل کنند. خرید سرور مجازی بیشتر توسط افرادی انجام می‌شود که نیاز به منابع سخت‌افزاری و یا پهنای باند بسیار بالا ندارند.

۲- سرور اختصاصی

منابع سرورهای اختصاصی شامل سخت‌افزار و همچنین پهنای باندِ آنها فقط در اختیار یک فرد قرار می‌گیرد. بنابراین خرید سرور اختصاصی به‌خصوص برای افرادی که نیاز به منابع قوی سرور قوی دارند، انتخاب مناسب است.

۳- سرور ابری

سرورهای ابری را می‌تواند به‌روزترین نسل سرورها دانست. در این سرورها از فناوری ابری (Cloud) استفاده می‌شود و به همین دلیل خرید سرور ابری باعث می‌شود تا هم به آپ‌تایم بالایی دست پیدا کنید و هم از قابلیت مقیاس‌پذیری سرور استفاده کنید.

قیمت سرور ابری بر اساس موقعیت جغرافیایی و منابع سخت افزاری مورد نظر تعیین می شود.برای خرید بهترین سرور کلود باید ابتدا کشور مورد نظر :ایران یا آلمان را انتخاب کرده و سپس میزان رم، هارد و پردازنده را مشخص کرده تا قیمت سرویس را مشاهده نمایید.

۵ نکته‌ی کلیدی که برای خرید سرور حتماً باید بدانید

اولین قدم برای خرید سرور، انتخاب شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات سرور و هاستینگ است. توجه داشته باشید که بسیاری از اطلاعات بسیار با اهمیت شما روی سرورها قرار می‌گیرد. بنابراین در انتخاب شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات سرور باید دقت لازم را به خرج بدهید.

پس از اینکه شرکت مدنظر خود برای خرید سرور را انتخاب کردید، باید نوع سرور را بر اساس آنچه که در قسمت قبلی مقاله عنوان شد انتخاب کنید. پس از آن لازم است تا در انتخاب سرور خود برخی نکات مهم دیگر را نیز در نظر بگیرید. مهم‌ترینِ این نکات در ادامه توضیح داده شده‌اند:

خرید سرور

۱- سخت‌افزار سرور

طبیعتاً سخت‌افزار سرور یکی از اولین فاکتورهایی است که هنگام خرید سرور باید در مورد آن تصمیم بگیرید. اینکه به چه سخت‌افزاری نیاز دارید مستقیماً به نیاز شما و کارکردی که از سرور انتظار دارید باز می‌گردد. به‌عنوان نمونه اگر قصد دارید از سرور برای وب‌سایت که تعداد کاربران زیادی هم دارد استفاده کنید، به CPU و پهنای باند بالاتری نیاز خواهید داشت.

۲- سیستم عامل سرور

معمولاً از دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس روی سرورها استفاده می‌شود. در انتخاب نوع سیستم عامل توجه داشته باشید که سرورهای لینوکس معمولاً از سطح امنیت بالاتری برخوردار هستند. همچنین در صورتی‌که قصد داشته باشید از سرور ویندوز در خارج از کشور استفاده کنید، با توجه به قوانین کپی‌رایت و لزوم خرید لایسنس ویندوز، باید هزینه‌ی بیشتری را پرداخت کنید.

۳- موقعیت قرارگیری سرورها

نکته‌ی دیگری که در خرید سرور باید به آن توجه داشته باشید، محل قرارگیری سرور است. سرورها ممکن است در هر کشوری قرار داشته باشند و این شما هستید که تعیین می‌کنید که سرور مدنظرتان باید در کدام کشور قرار داشته باشد. به‌عنوان نمونه اگر می‌خواهید از IP ثابت یک کشور استفاده کنید، باید سرور همان کشور را خریداری نمایید.

۴- کنترل پنل سرور

برای مدیریت و ارتباط با سرور، یا باید از ترمینال سیستم عامل خود استفاده کنید یا اگر با فرمان‌هایی که در ترمینال مورد استفاده قرار می‌گیرند آشنایی ندارید، می‌توانید از کنترل پنل‌های سرور استفاده کنید. اینکه می‌خواهید از کدام کنترل پنل برای مدیریت سرور خود استفاده کنید، نکته‌ی دیگری است که هنگام خرید سرور باید در مورد آن تصمیم بگیرید.

هنگام خرید سرور ممکن است این کنترل پنل‌ها به‌صورت پیش فرض روی سرور نصب شده باشد. به‌طور معمول از سه کنترل پنل سی پنل، دایرکت ادمین و پلسک رویِ سرورها استفاده می‌شود.

۵- آپ‌تایم سرور

فرض کنید که شما یک سرور را برای مدت یک ماه خریداری کرده‌اید. به مدت زمانی که سرور در این یک ماه فعال و در دسترس است، آپ‌تایم گفته می‌شود. به‌عنوان مقال اگر آپ‌تایم سرور شما ۹۹% باشد، مفهوم آن این است که سرور در مدت این ماه مجموعاً ۴۳۲ دقیقه فعال نیست. واضح است که هر چه میزان آپ‌تایم بالاتر باشد، کیفیت و عملکرد سرور بالاتر خواهد رفت و البته باید در نظر داشته باشید که برای خرید سرور با آپ‌تایم بالا، باید مبلغ بیشتری را نیز پرداخت کنید.

جمع‌بندی

امروزه بسیاری از افراد برای موارد مختلف از سرورها استفاده می‌کنند. استفاده از سرور برای توسعه‌ی وب، بازی‌های آنلاین، ترید، دسترسی به منابع علمی و … از جمله مواردی است که استفاده از سرورها را برای افراد زیادی ضروری می‌کند. اما خرید سرور نیاز به اطلاعاتی دارد که به ما کمک کند تا بهترین سرور را بر اساس نیاز خود خریداری کنیم. در این مقاله نکاتی که برای انتخاب و خرید بهترین سرور نیاز دارید را به‌صورت کاملاً ساده توضیح داده‌ایم.

سؤالات متداول

  • دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر محلی است که سرورها در آن قرار می‌گیرند. دیتاسنتر را می‌توانید مانند یک اتاق بسیار بزرگ که کامپیوترهای بدون مانیتور در آن به‌صورت کاملاً استاندارد در کنار هم قرار گرفته‌اند تصور کنید. این کامپیوترها همان سرورهایی هستند که شما از آنها استفاده می‌کنید.

  • برای خرید سرور به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اولین نکته برای خرید سرور این است که چه نوع از سروری بیشتر مناسب شما است. در ادامه باید در مورد انتخاب شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات سرور، سخت‌افزار، پهنای باند، سیستم عامل، کنترل پنل و … سرور تصمیم بگیرید.

  • هنگام خرید سرور کدام سیستم عامل را انتخاب کنیم؟

این کاملاً بستگی به نیاز شما دارد. اگر می‌خواهید روی سرور خود نرم‌افزارهای تخصصی Microsoft را نصب کنید، باید از سیستم عامل ویندوز استفاده کنید. در غیر اینصورت می‌توانید از سرور با سیستم عامل لینوکس نیز استفاده نمایید.

  • آیا بدون دانش برنامه‌نویسی نیز می‌توان سرور را کنترل کرد؟

بله. برای این منظور می‌توانید از یکی از کنترل پنل‌های معروف مانند سی پنل، دایرکت ادمین و یا پلسک بر روی سرور خود استفاده نمایید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا