زوم تک

برنامه ­نویسی مبتدی را چگونه و از کجا یاد بگیریم + فیلم آموزش برنامه نویسی

این روزها یکی از جذاب‌ترین و پردرآمدترین شغل‌ها، برنامه‌نویسی است. اگر به برنامه‌نویسی علاقه‌مند باشید می‌توانید یک شغل بسیار جذاب و هیجان‌انگیز را تجربه کنید. هیچ چیزی نمی‌تواند به اندازه مشاهده خروجی یک برنامه برای یک برنامه‌نویس لذت‌بخش باشد. برنامه نویسی مبتدی یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای افرادی است که به تازگی قصد داشته برنامه‌نویسی را به زبانی ساده بیاموزند. ممکن است شما به واسطه رشته تحصیلی خود نیاز به یادگیری برنامه‌نویسی داشته باشید.

شاید هم جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید در آینده­ای نه چندان دور به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای تبدیل شوید. در هر حال در این مطلب ما به طور کامل در مورد برنامه نویسی مبتدی صحبت خواهیم نمود. پس اگر مایلید بیشتر در این رابطه بدانید قطعاً این مطلب می‌تواند به شما کمک زیادی کند. همچنین اگر تمایل دارید تا به مجموعه کاملی از فیلم های آموزش برنامه نویسی دسترسی داشته باشید پشنهاد میکنیم با مراجعه به لینک زیر مجموعه آموزش برنامه نویسی فرادرس را دریافت کنید:

برنامه ­نویسی برای افراد مبتدی

افرادی که به تازگی قصد داشته وارد دنیای برنامه‌نویسی شوند باید به طور کامل با اصول اولیه کدها و تمامی مواردی که یک برنامه‌نویس بداند آشنایی پیدا کنند. البته لازم به ذکر است که در همان ابتدا فرد باید کاملاً هدف خود را مشخص کرده و بداند که به چه دلیل قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارد. طبیعی است که افراد در ابتدای راه دلهره و تشویش داشته و از این می‌ترسند که از عهده این کار برنیایند.

اما در صورت داشتن علاقه و پشتکار و نیز بهره‌مندی از آموزش‌های مناسب به راحتی می‌توان برنامه نویسی مبتدی را آموخت و بعد از آن نیز به صورت حرفه‌ای این مهارت را یاد گرفت. در صورت یادگیری اصولی برنامه نویسی مبتدی شما به راحتی می‌توانید شروع به برنامه‌نویسی کرده و پروژه‌های تحصیلی خود را انجام داده یا به صورت برنامه‌نویس، پروژه‌های ساده برنامه‌نویسی را قبول کنید. اما برای یادگیری برنامه‌نویسی برای مبتدیان نیاز است که در وهله اول با اصول برنامه برنامه نویسی مبتدی آشنا شوید.

برنامه ­نویسی برای افراد مبتدی

مزایای یادگیری برنامه ­نویسی مبتدی

این روزها بسیاری از افراد با اطلاع از آینده شغلی که در انتظار یک برنامه‌نویس حرفه‌ای است به سراغ بهترین راه برای یادگیری این حرفه و مهارت می‌روند. اما چرا یادگیری برنامه نویسی مبتدی؛ با یادگیری برنامه نویسی مبتدی شما این امکان را داشته تا همه چیز را از صفر یاد گرفته و از پایه‌های قوی در برنامه‌نویسی برخوردار شوید. این کار همچنین باعث شده شما به تمامی نکات و ترفندهای ریز و درشت برنامه‌نویسی آشنایی پیدا نمایید. از طرفی با یادگیری برنامه نویسی مبتدی شما می‌توانید بعدها به راحتی هر زبان برنامه‌نویسی حرفه‌ای را بیاموزید و به یک برنامه‌نویس قوی تبدیل شوید.

همچنین با یادگیری برنامه نویسی مبتدی شما به آسانی قادر خواهید بود پروژه‌های متداول دانشگاهی را انجام داده و در درس برنامه‌نویسی نمره خیلی خوبی بگیرید. از طرفی با یادگیری برنامه نویسی مبتدی نیز شما می‌توانید به درآمد رسیده و با انجام پروژه‌های دانشگاهی افراد، برای خود درآمد کسب کنید. این کار همچنین برای شما نیز تجربه‌ای شده و باعث می‌شود در کار خود و باتجربه‌تر شوید.

اصول برنامه­ نویسی مبتدی

پیش از هر چیزی برای یادگیری برنامه نویسی مبتدی نیاز است که شما زبان برنامه‌نویسی موردنظر خود را انتخاب کنید. به طور معمول برای شروع یادگیری، زبان پایتون بهترین گزینه است. چرا که این زبان، همچون زبان انگلیسی ساده و آسان است و شما به راحتی می‌توانید آن را یاد بگیرید. اگر قصد داشته برنامه‌نویسی را با زبان موردعلاقه خود آغاز کنید یا به توسعه برنامه‌ای بپردازید. قبل از هر چیزی باید زبان موردنظر خود را انتخاب نمایید. برای توسعه یک برنامه تلفن همراه برای اندروید، زبان Java یا Kotlin و نیز برای آی او اس Swift می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

همچنین در صورتی که قصد راه‌اندازی و ساخت یک وب­سایت را دارید جاوااسکریپت انتخابی عالی برای آغاز خواهد بود. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برای یادگیری یک زبان اول از همه باید مشخص کنید که از چه طریقی قصد یادگیری آن را دارید. برخی زبان‌های برنامه‌نویسی به نسبت دیگر زبان‌ها، راحت‌تر قابل یادگیری هستند و می‌توانند برای افراد مبتدی بسیار مناسب باشند. بعد از یادگیری برنامه‌نویسی با یک زبان آسان می‌توان به سراغ دیگر زبان‌ها رفت.

بهترین زبان ­های برنامه ­نویسی مبتدی

در ادامه با چند زبان برنامه‌نویسی محبوب و پرطرفدار برای افراد مبتدی آشنا خواهیم شد. این زبان‌­ها توسط بسیاری از برنامه‌نویسان مورداستفاده قرار می‌گیرند.:

۱. جاوا اسکریپت

یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار پراستفاده زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت (JavaScript) است. البته برخلاف تصور خیلی از افراد این زبان، متفاوت از جاوا است و نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. این زبان به نسبت، دارای یادگیری آسانی است اما واقعیت آن است که یادگیری آن به سادگی پایتون نخواهد بود. قابل اجرا بودن این زبان برنامه‌نویسی بر روی هر سیستم عاملی سبب شده که شما نیازی به نصب آن روی سیستم خود نداشته باشید. برای ساخت برنامه‌هایی برای وب­سایت شما به راحتی می­توانید از جاوا اسکریپت استفاده کنید. این زبان کاملاً پویا است و می‌توان در برنامه‌نویسی شیءگرا از آن استفاده نمود.

بهترین زبان ­های برنامه ­نویسی مبتدی

۲. پایتون

دومین برنامه که به عنوان یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی مبتدی قصد معرفی آن را داریم زبان پایتون است. این زبان سطح بالا در زمینه‌های متعددی کاربرد دارد. یکی از ویژگی‌هایی که سبب شده این زبان بسیار محبوب شود سادگی و قابل خواندن بودن آن است. در واقع با استفاده از این زبان، شما با خطوط کد کمتری در مقایسه با دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی قادر به بیان یک مفهوم خواهید بود. این زبان اسکریپت نویسی این امکان را به افراد داده تا در کمترین زمان، کدهای متعددی را خلق کنند. پایتون زبانی کاملاً منبع باز و رایگان است و به همین دلیل افراد مبتدی به آسان می‌توانند برای یادگیری این زبان، به اسناد و اطلاعات بسیاری دسترسی داشته باشند. پایتون یک انتخاب عالی و هوشمندانه برای یادگیری دیگر زبان‌های شیءگرا محسوب می‌شود. در واقع شما می‌توانید با یادگیری پایتون، با یک پایه قوی به دنبال یادگیری دیگر زبان‌ها باشید.

۳. Ruby

از دیگر زبان‌های مناسب برای افراد مبتدی، زبان Ruby است. این زبان پویا و شیءگرا است و می‌توان از آن به منظور توسعه وب­سایت­ها و برنامه‌های تلفن همراه بهره برد. به لحاظ سادگی و قابل خواندن بودن می‌توان این برنامه را شبیه به پایتون دانست. این برنامه بر روی برنامه‌های تحت وب متمرکز است. چارچوب Ruby on Rails این زبان را پشتیبانی می‌کند. این چارچوب معمولاً پشتیبانی از وبسایت هایی چون Twitter، Groupon و GitHub را نیز بر عهده دارد. برای یادگیری از این زبان نیز همچون پایتون افراد به اطلاعات و اسناد بسیاری دسترسی دارند. زبان Ruby همچنین از انجمن وسیعی برخوردار است و پشت آن برنامه‌نویسان بسیاری برای پاسخگویی به سؤالات افراد پیرامون این زبان برنامه‌نویسی قرار دارند.

زبان برنامه نویسی جاوا

۴. جاوا

از دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی می‌توان به جاوا اشاره نمود. انتشار این زبان به سال ۱۹۹۵ برمی‌گردد. این زبان شیءگرا و قابل حمل بر روی تمامی سیستم عامل‌ها و دستگاه‌ها قابل دسترسی است. این زبان سال‌هاست که توسط برنامه‌نویسان مورداستفاده قرار گرفته و در مورد آن به راحتی می‌توان در وب­سایت­ها به اطلاعات زیادی دست یافت. از این رو افراد مبتدی به سادگی می‌توان به منابعی عالی برای یادگیری این زبان دست پیدا کنند. در واقع شما به راحتی می‌توانید جواب هر سؤالی که در مورد این زبان داشته را بیابید. این زبان همچنین دارای ابزارهایی عالی و ویراستارانی درجه یک است و هر نوع خطایی خیلی زود به شما اطلاع داده خواهد شد. با یادگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا، شما به راحتی قادر به ساخت وب­سایت و سیستم‌های دیگر خواهید بود.

۵. Blockly

Blockly نیز برنامه‌ای رایگان و برخوردار از یک زبان اساسی و بصری است. این برنامه به راحتی قابل استفاده است و هر فردی و با هر سنی به آسانی می‌تواند کار با آن را بیاموزد. این برنامه در واقع به شما این امکان را داده تا با قرار دادن بلوک‌های مختلف از زبان‌های برنامه‌نویسی اقدام به ایجاد توابعی ساده نموده و یکشی بصری را به یکشی کد مبدل کنید. این برنامه به شما کمک می‌کند تا با یک درگ اند دراپ ساده و مستقیم به جلو، اقدام به ساخت برنامه‌ها نمایید. بعد از آن می‌توانید ساخته‌های خود را در یک زبان برنامه‌نویسی واقعی اجرا نمایید. این برنامه از تنظیمات ساده‌ای برخوردار است و جایی برای نگرانی بابت خطاهای مختلف باقی نخواهد گذاشت.

۶. C و  ++C

C و ++C نیز از زبان‌های برنامه‌نویسی پرطرفدار است که از سوی برنامه‌نویسان بسیاری موردتوجه قرار می‌گیرد. در واقع ++C نسخه پیشرفته‌تر C است. اما نکته‌ای که در این رابطه وجود داشته این است که نمی‌توان صرفاً به یادگیری یکی از آن­ها بسنده کرد و دیگری را کاملاً رها نمود. این کار باعث شده با خطاهای بسیاری مواجه شوید و به نوعی هر دو مکمل دیگری هستند. C و ++C از زبان‌های برنامه‌نویسی هستند که جزو اساس و کار علوم کامپیوتر محسوب شده و از فواید بسیاری برخوردار هستند.

۷. HTML

برای توسعه فرانت‌اند، HTML یک زبان کارآمد برای شماست. در علامت‌گذاری متن برای قابل فهم بودن آن برای کامپیوتر می‌توانید از این زبان بهره بگیرید. این زبان دارای یادگیری بسیار آسانی است.

انواع راه ­های یادگیری برنامه­ نویسی مبتدی

اکنون بعد از شناخت انواع زبان برنامه‌نویسی آسان و محبوب وقت آن رسیده تا راه‌های یادگیری برنامه نویسی مبتدی را با هم بررسی کنیم. از بین راه‌های یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی آسان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱. یادگیری برنامه­ نویسی مبتدی از طریق دوره­ های آنلاین

یکی از راه‌هایی که افراد مبتدی می‌توانند از طریق آن به یادگیری برنامه‌نویسی بپردازند دوره‌های آنلاین است. به کمک این دوره‌ها شما این امکان را داشته تا در خانه و بدون نیاز به رفت‌وآمد آموزش ببینند.

۲. یادگیری برنامه­ نویسی مبتدی از طریق کتب درسی

برای یادگیری برنامه‌نویسی شما می‌توانید به آسانی از کتاب‌های کد مرجع نیز بهره بگیرید. به کمک این کتاب‌ها شما می‌توانید از سطح پایه یادگیری را آغاز کنید و خود در خانه بدون هیچ هزینه‌ای از طریق خطا و آزمون یک زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. در بسیاری از کتاب‌های درسی کلیه دستورالعمل‌های یک زبان آورده شده و شما می‌توانید به کمک آن­ها مرحله به مرحله در مسیر یادگیری برنامه نویسی مبتدی پیش بروید.

۳. یادگیری برنامه­ نویسی مبتدی از طریق فیلم­ های آموزشی

این روزها ویدئوهای آموزشی بسیاری از طریق گوگل و شبکه‌های اجتماعی مختلف قابل دسترس هستند. شما می‌توانید به جستجو پرداخته و بعد از انتخاب کلیپ‌های مفید به تماشای آن­ها پرداخته و چیزهایی که یاد می‌گیرید را یادداشت و اجرا کنید.

یادگیری برنامه­ نویسی مبتدی

۴. یادگیری برنامه ­نویسی مبتدی از طریق از طریق دوره ­های حضوری

امروزه آموزشگاه‌های بسیاری کلاس‌های برنامه‌نویسی از سطح مبتدی تا پیشرفته برگزار می‌کنند. شما می‌توانید در صورت امکان یک آموزشگاه را انتخاب کرده و با شرکت در کلاس‌های آن، به یادگیری برنامه‌نویسی بپردازید. البته لازم به ذکر است که این روش، به نسبت دیگر روش‌ها دردسرهایی چون سختی رفت‌وآمد را با خود به همراه خواهد داشت. همچنین هزینه یادگیری از این روش نیز بالاتر خواهد بود.

۵. یادگیری برنامه­ نویسی مبتدی از طریق دوره­ های آموزشی مجازی

از دیگر روش‌هایی که به کمک آن می‌توانید برنامه نویسی مبتدی را بیاموزید دوره‌های آموزشی مجازی ارائه شده از سوی مؤسسات معتبر است. این دوره‌ها در صورتی که به صورت صحیح انتخاب شده باشند در کمترین زمان ممکن و بدون هیچ سختی به شما این امکان را خواهند داد تا در خانه برنامه‌نویسی را بیاموزید. یکی از ویژگی‌های بسیار عالی این نوع آموزش، انعطاف بالای آن است. در واقع شما به کمک این روش نیازی نیست که ساعت خاصی در کلاس حضور پیدا نموده یا برای رفتن به آموزشگاه هزینه و وقت زیادی را صرف کنید. این دوره‌ها به شما این امکان را داده تا با هر شرایطی که داشته، از اوقات بیکاری خود برای یادگیری یک زبان برنامه­نویسی بهره بگیرید. همچنین هزینه این دوره‌ها بسیار مناسب‌تر از کلاس‌های حضوری است و البته برخلاف یادگیری خودآموز شما با یک آموزش منسجم و کامل روبرو هستید و نیازی نیست که برای یادگیری هر نکته‌ای ساعت‌ها جستجو و مطالعه کنید.

برنامه نویسی مبتدی

کلام آخر در مورد برنامه نویسی مبتدی

در این مطلب ما تمام تلاش خود را به کار گرفته تا مطلبی مفید در خصوص برنامه نویسی مبتدی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برنامه‌نویسی یکی از راه‌هایی است که شما می‌توانید ضمن لذت بردن از کار خود، یک درآمد خیلی عالی نیز داشته باشید. با یادگیری برنامه‌نویسی شانس شما برای پذیرش در بسیاری از شرکت‌های معتبر بالا خواهد رفت و همچنین این امکان را داشته تا خود به صورت مستقل، پروژه‌های برنامه‌نویسی خیلی خوب را انجام داده و به درآمدی مطلوب برسید. فرادرس در کنار شماست تا بهترین آموزش‌ها را در زمینه یادگیری برنامه نویسی مبتدی به شما عزیزان ارائه دهد. با تیم حرفه‌ای فرادرس می‌توانید در مدتی کوتاه و با هزینه‌ای بسیار مناسب، برنامه‌نویسی را بیاموزید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا