محصولات شبکه

تندا V300: مودم روتر VDSL2 ارزان‌قیمتی برای توی خانه

در بازاری که مودم‌های VDSL کمی برای انتخاب وجود دارد و غالبا هم قیمت‌هایی بسیار بالا دارند؛ یافتن یک مودم روتر ارزان‌قیمت یا قیمت مناسب برای کاربران خانگی معمولی؛ هیجان‌انگیز است.

مدتی است که محصولات شبکه تندا در ایران توسط شرکت آوانگ عرضه می‌شوند و گارانتی معتبر و مطمئنی دارند. آوانگ به تازگی عرضه و گارانتی محصولات ایسوس را هم در ایران عهده‌دار شده که نشان از عملکرد خوب و قابل اعتمادش دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی ۵ مودم روتر VDSL پرسرعت بازار ایران

وقتی یک شرکت معتبر پشت محصولی قرار می‌گیرد؛ خیال کاربر آرام می‌شود و دست‌اش به خرید می‌رود. در ادامه، نگاهی به مودم روتر V300 شرکت تندا می‌اندازیم:

مودم VDSL2 با وای‌فای

مودم روتر V300 طوری طراحی و ساخته شده است که فقط می‌توان گفت کاربران خانگی متقاضی استفاده از اتصال اینترنت DSL طرفدارش خواهند بود. البته، این حرف ما به معنی عدم استفاده از این دستگاه در شرکت‌ها یا اداره‌ها و به‌خصوص محیط‌های استارتاپی و کوچک چند نفره نیست ولی سخت‌افزاری و امکانات V300 به قول معروف «جان می‌دهد برای توی خانه»!

یک دستگاه از استانداردهای +ADSL2 با حداکثر سرعت ۲۴ مگابیت و VDSL2 با حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت پشتیبانی می‌کند. سرعت آپلود روی اتصال VDSL برابر ۶۰ مگابیت خواهد بود. بنابراین؛ یک گزینه عالی برای افرادی که اکنون دارند از اتصال ADSL استفاده می‌کنند ولی بعدا شاید سراغ VDSL بروند.

از سوی دیگر، این دستگاه دارای یک روتر بی‌سیم N300 است. همه ما روترهای N300 را می‌شناسیم و دیگر برایمان اطلاعات مجهولی ندارند. وای‌فای ۸۰۲.۱۱n با حداکثر سرعت اسمی ۳۰۰ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و ۱۱ باند رادیویی با پهنای‌باندهای ۲۰ و ۴۰ مگاهرتز.

این مودم روتر دو آنتن خارجی ۵ دسی‌بلی Omni directional دارد. یکی از مزیت‌ها و دل‌گرمی‌های این دستگاه همین آنتن‌های خارجی هستند که باعث می‌شوند قدرت و پایداری سیگنال‌ها حفظ شود. این آنتن‌ها به فناوری MIMO 2×2 برای افزایش کیفیت ارتباطات بی‌سیم نیز مجهز شده‌اند.

امکانات ارتباطی و نرم‌افزاری

یک درگاه RJ11 برای هر دو ارتباط DSL، یک درگاه USB 2.0، یک درگاه WAN/LAN صد مگابیتی و سه درگاه LAN صد مگابیتی تمام امکانات ارتباطی این دستگاه را تشکیل می‌دهند که به نظر می‌رسد برای کاربران خانگی کافی باشند.

البته، اگر این درگاه‌ها هزار مگابیتی بودند؛ بهتر می‌شد ولی باز هم وجود یک درگاه USB و همین‌طور ۴ درگاه LAN و WAN خبری خوب است. 

کلیدهای این دستگاه هم یکی برای ریست، یکی برای WPS، کلید روشن/خاموش خود روتر و کلید روشن/خاموش شبکه بی‌سیم هستند که همگی در کنار درگاه‌های ارتباطی و آنتن‌های خارجی در پنل پشتی چینش شدند.

باید این نکته را درباره درگاه USB 2.0 یادآوری کنم که از دانگل‌های ۳G/4G پشتیبانی می‌کند و می‌توانید اینترنت همراه را هم روی وای‌فای این دستگاه به اشتراک بگذارید. با درگاه WAN هم می‌توانید اینترنت ADSL یا VDSL دیگری روی این دستگاه اضافه کنید.

قابلیت‌های نرم‌افزاری ارایه شده در پنل مدیریتی مودم روتر V300 نیز رضایت‌بخش هستند. قابلیت زمان‌بندی استفاده از اینترنت و وای‌فای در روزها و ساعت‌های خاص، قابلیت WDS، امکان فیلترسازی برخی صفحات و آدرس‌های IP و MAC، پشتیبانی از IPTV یا همان تلویزیون اینترنتی، فایروال SPI، پشتبانی از آدرس‌های IPv6، کنترل والدین، قابلیت‌های Port Forwarding و Port Triggering برای کاربرانی که اهل ور رفتن با مودم روترها هستند و مجموعه‌ای از امکانات دیگر که از هر دستگاهی در این رده انتظار داریم.

قیمت و زمان عرضه

برخی فروشگاه‌های محصولات شبکه این مودم روتر را به قیمت حدودی ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌کنند. ظاهرا هنوز از سوی شرکت آونگ به طور رسمی عرضه نشده است ولی طبق اطلاعاتی که داریم و مشخصات محصول که روی سایت این شرکت قرار گرفته است؛ باید طی همین هفته‌های جاری وارد بازار ایران باشد و بتوانید به راحتی از هر فروشگاه و سایتی خریداری‌اش کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫7 دیدگاه ها

  1. با سلام و خسته نباشید
    ببخشید میخواستم بپرسم آیا توو بازار مودم vdsl۲+ هس؟؟؟ که تا سرعت ۳۰۰ مگ اینترنت رو ساپورت کنه؟
    چون من هرچی مودم دیدم تا الان همه شون فقط vdsl۲ بودن که تا ۱۰۰ مگ رو ساپورت میکنن!!!

    1. من هم هنوز مودمی با استاندارد +VDSL2 در بازار ایران ندیدم
      از آن سو هنوز هیچ شرکتی چنین سرویسی ارایه نکرده است. سرویس‌های VDSL مخابرات فعلا بیشتر از ۱۰۰ مگابیت نیستند

    1. بزرگ‌ترین تفاوت‌شان در پشتیبانی از VDSL است.
      مودم V300 از VDSL پشتیبانی می‌کند ولی D301v2 فقط از ADSL2 پشتیبانی می‌کند.

    1. چنین کاری برای مخابرات به صرفه نیست و نمی‌کند
      اگر هم چنین اتفاقی بیفتد؛ سرعت اینترنت پایین‌تر و در حد همین سرعت‌های ADSL معمولی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا