وای‌فای

زایکسل ۴۵۰۶: مودم ۴.۵G خوش قیمتی برای کاربران خانگی معمولی

یکی از خواننده‌های سایت شبکه‌چی به نام «سعید» ازم خواسته بود درباره مودم‌های زایکسل هم صحبت و برخی مدل‌های خوب‌اش که در ایران هستند را معرفی و ارزیابی کنم.

به این بهانه، سراغ مودم LTE-A زایکسل ۴۵۰۶ رفتم که در بازار ایران هست و یکی از مودم‌های محبوب شرکت شاتل موبایل نیز محسوب می‌شود.

این مودم با ۲ گیگابایت اینترنت همراه رایگان به قیمت ۴۰۰ هزار تومان توسط شاتل موبایل به فروش می‌رسد. البته، روی سایت‌های دیگر با قیمت‌های بیشتری قابل خریداری است. قیمت مدل آنلایک این مودم در بازار حدود ۶۵۰ هزار تومان است.

بیشتر بخوانید: مودم ShM D۰۱ شاتل موبایل: از اینترنت ۴G و TD-LTE با باتری لذت ببرید

در ابتدا باید بگویم چقدر خوب است شرکت‌های اینترنتی و اپراتورهای موبایل از تجهیزات شبکه و مودم‌های مشخص شناسنامه‌دار استفاده کنند. وقتی برند و مدل یک مودم مشخص باشد، کاربران می‌توانند اطلاعات بیشتری درباره مودم کسب کنند، به ده‌ها مطلب بررسی و ارزیابی این دستگاه روی وب مراجعه کنند تا بهتر تصمیم‌گیری کنند، از ده‌ها راهنمای روی اینترنت کمک بگیرند و انجمن‌ها و فروم‌ها زیادی هستند که مشکلات کاربران را به همراه راه‌حل گزارش می‌کنند.

اما وقتی یک اپراتور اقدام به معرفی و عرضه یک مودم گمنام می‌کند و اطلاعات سخت‌افزاری کمی درباره آن در دسترس است؛ سردرگمی کاربران آغاز می‌شود. شاتل موبایل به راحتی می‌گوید مودم زایکسل ۴۵۰۶ یکی از مودم‌های من است. دیگر تکلیف همه در قبال این مودم مشخص است و نگرانی بابت دسترسی به اطلاعات سخت‌افزاری و نحوه کارایی‌اش وجود ندارد.

معرفی زایکسل ۴۵۰۶

زایکسل ۴۵۰۶ یک مودم رومیزی LTE-A است. از مودم LTE Cat6 بهره می‌برد که سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و آپلود ۵۰ مگابیت روی اینترنت همراه ۴G به دست می‌دهد. بنابراین، زایکسل ۴۵۰۶ یک مودم ۴.۵G هم محسوب می‌شود.

یک نکته مهم گفتنی درباره سرعت این مودم، دستیابی به سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت در حالت تجمیع فرکانس‌ها یا CA وجود دارد و در حالت عادی سرعت حداکثر ۱۵۰ مگابیت است.

روی اینترنت TDD فقط از فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز (یا ۲۶۰۰ مگاهرتز) پشتیبانی می‌کند ولی روی اینترنت FDD تمامی فرکانس‌های موجود و در دسترس از جمله ۲۱۰۰ و ۲۶۰۰ مگاهرتز را پشتیبانی خواهد کرد. پس، در اینجا نگرانی هم بابت استفاده از سیم‌کارت‌های همراه اول، ایرانسل، رایتکل، شاتل موبایل و دیگر اپراتورهای ارایه‌دهنده اینترنت ۴G در ایران وجود ندارد.

امکان تجمیه دو فرکانس رادیویی را فراهم می‌کند چون کلا این مودم MIMO 2×2 است. دو آنتن داخلی LTE دارد و امکان نصب آنتن خارجی را چه برای تقویت اینترنت LTE یا وای‌فای ندارد.

طبیعی است این مودم از اینترنت‌های +HSPA و EDGE نیز پشتیبانی می‌کند. این مودم احتمالا برای مصارف اینترنت TD-LTE نیست و شاتل موبایل برای کاربران اینترنت ۴G عرضه کرده است.

وای‌فای و امکانات دیگر

در بخش وای‌فای، از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac و فرکانس ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. نتوانستم مدل پردازنده وای‌فای این مودم را بیابم ولی احتمالا روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۳۰۰ مگابیتی و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز حداکثر سرعت ۸۶۷ مگابیتی دارد. یعنی سرعت وای‌فای این مودم ۱.۲ گیگابیت است. البته، احتمال دارد روی مود AC سرعت پایین‌تر باشد.

قابلیت تعریف دو SSID (برای هر فرکانس بی‌سیم یک SSID) را دارد و از نظر امنیتی مجهز به پروتکل رمزنگاری WPA2 است. از استاندارد WPS به صورت پین و PBC پشتیبانی می‌کند ولی کلید WPS ندارد.

این مودم استوانه‌ای طراحی شده است تا سیگال‌دهی بهتری داشته باشد. آنتن‌های LTE و وای‌فای در بدنه این استوانه کار گذاشته شده‌اند. اندازه این مودم ۶۷ در ۶۷ در ۱۱۰.۵ میلی‌متر است. وزن دستگاه ۱۵۰ گرم است.

 

درگاه‌های ارتباطی زیادی ندارد و فقط یک درگاه LAN گیگابیتی می‌بینیم که امکان ارتباط مودم را با دستگاه دیگری از طریق کابل شبکه فراهم می‌کند. یک شیار سیم‌کارت هم برای جا انداختن سیم‌کارت اینترنت ۴G تعبیه شده است. ۳۲ کاربر یا دستگاه به طور همزمان می‌توانن به این مودم متصل شوند.

چراغ‌های LED این مودم هم محدود به وای‌فای، اینترنت و آنتن LTE می‌شود. کلیدهای روشن/خاموش مودم و وای‌فای به علاوه کلید ریست در دسترس هستند و از کلید WPS در کمال تعجب خبری نیست.

از طریق پنل مدیریتی قابل کنترل و تنظیم است؛ از پنل مدیریتی SMS پشتیبانی می‌کند و فایروال SPI در کنار سیستم کنترل دسترسی و محدودسازی آدرس‌های مختلف آی‌پی و مک را دارد.

باتری ندارد و با کابل مینی یواس‌بی شارژ می‌شود.

حرف آخر

به طور کلی، زایکسل ۴۵۰۶ یک مودم ۴.۵G میان‌رده دسکتاپ محسوب می‌شود. برای کسب‌وکارهای حرفه‌ای زیاد مناسب نیست ولی می‌تواند نیازهای یک کاربر خانگی یا محیط‌هایی با چند کاربر محدود را برآورده کند.

نکات مثبت‌اش استفاده از مودم LTE Cat6 و وای‌فای دوبانده AC است ولی در عوض امکان افزودن آنتن خارجی را ندارد، کلید WPS ندارد، درگاه‌های LAN یا WAN بیشتری ندارد و از درگاه USB خبری نیست. قیمت ۴۰۰ هزار تومانی آن با توجه به افزایش قیمت تجهزات شبکه در ابتدای سال جدید، مقرون‌به‌صرفه است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫9 دیدگاه ها

  1. با تشکر از شما و توجه به مخاطب.
    نقد بسیار خوب و کاملی بود که از شما بابت این بررسی تشکر میکنم.
    این مودم ظاهر بسیار خوبی داره و از یک‌برند معتبر هست و کت۶ پشتیبانی میکنه و شاید تنها نقطه منفی ان عدم امکان نصب انتن خارجی هست. برای کاربر خانگی با انتن دهی مناسب شبکه در محل انتخاب جذابی میتونه باشه

  2. باسلام به نظرتون این مودم خوبه یا ShM D۰۱؟
    برای خونه میخوام usb و lan به دردم نمی خوره
    مزیتیم که این داره میتونم با پاور بانک همه جا استفاده کنم

    1. دوست عزیز

      مودم روتر زایکسل ۴۵۰۶ از چند نظر بهتر از مدل ShM D01 است:
      ۱- مودم LTE Cat6 دارد که بهتر از LTE Cat4 است و سریع‌تر
      ۲- وای‌فای AC دارد که بهتر از وای‌فای مودم روتر ShM D01 است
      ۳- قابلیت تجمع فرکانس و MIMO و انتن‌های بیشتری دارد

  3. سلام این مودم در اینده مخصوص TD-LTE خواهد بود اما فعلا برای شبکه ۴g هست که توسط رایتل به شاتل ارائه می شود
    در مورد سیم کارت هم فعلا شاتل موبایل سیم کارت معمولی ۴g به کاربران می دهد که در اینده در صورت پوشش سراسری شبکه TD-LTE سیم کارت فعلی باید تعویض گردد بنده هم مدتی هست که منتظر ارائه این شبکه و خرید این مودم هستم در اینده بررسی کاملی از نحوه ارائه خدمات این شبکه و شرکت در وبلاگم منتشر میکنم
    اگر لینک فروشگاهی که نسخه انلاک این مودم رو انلاین بفروش میرسونه در ادامه مطلب درج کنید چون مودم بسیار خوبی هست و بهتر از مدل های mr200 v2.0 و dlink 953 هست

  4. سلام روزتون بخیر
    من برای خونه میخوام اینترنت داشته باشم
    که هم لپ تاب و هم گوشیم و تب لت رو ساپورت کنه
    دانشجو هستم و به اندازه سرچ و دیدن مقاله و ترجمه و کارهای دانشجویی نیاز به اینترنت دارم
    اگر امکانش بود که زمانهایی که دانشگاه میرم اینترنت همراه روی لپ تاپ میداشتم خیلی برام بهتر میشد.
    (من از اندازهء دقیق سرعت اینترنت و یا حجم اینترنت اطلاعی ندارم ، آنتن دهی در محل سکونت هم تا اونجایی که میدونم اینترنت گوشیم خوبه)
    میشه لطفا بهم راهنمایی کنید که چه مودمی خریداری کنم ؟؟؟

  5. سلام به آقا میثاق، میخواستم یه مودم بهم معرفی کنین که در حد استریم رفتن برای گیم باشه، البته به غیر مودم به نظر شما کدوم شرکت می تونه بهترین خدمات در زمینه سرعت آپلود و زمان پاسخگویی Ping Time سریع و نوسان Jitter پایین … خخخخ ببخشید می دونم جواب طولانیی داره، طبق تجربه خودتون یه سرویس قوی و یک مودم قوی یعنی مناسب استریم و پخش آنلاین گیم باشه،

  6. سلام خسته نباشید
    من تمام مقالات شما مربوط به مقایسه مودم ها ، td-lte و مودم های ۴G رو خوندم سایتهای دیگه رو هم دیدم که البته سایت شما بسیار کاملتر توضیح داده بود . به این نتیجه رسیدم که در شرایط فعلی مودم های ۴G کارکرد بهتری دارند. از بین مودم های معرفی شده شما CA60 رو انتخاب کردم اما توی بعضی سایتها در کنار مزایای این مودم معایب زیادی هم براش گفته بودند.
    به نظر شما بهترین مودم ایرانسل ۴.۵g با کمترین معایب و قیمت حدود ۴۰۰ کدوم مدله …. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا