آموزش

۱۱ پرسش و پاسخ مهم درباره خرید اینترنت همراه

شاید یکی از این سوالات برای شما هم مطرح شده و مدت‌ها دنبال جوابش جست‌وجو کرده باشید

کاربران اینترنت پرسش‌های ریز و درست زیادی دارند؛ پرسش‌هایی که برخی شاید بسیار ساده و عینی به نظر برسند ولی برای آن‌ها یک پرسش مهم و جدی است و مدت‌ها است ذهن‌شان را درگیر کرده است. ایده‌ای که به ذهنم رسید؛ جمع‌آوری برخی از پرتکرارترین این پرسش‌ها و جواب‌گویی به آن‌ها در قالب یک مقاله و مطلب است تا هم راهنمایی برای همه کاربران خریدار اینترنت و مودم شود و هم منبع قابل استفاده برای آینده باشد.

در اولین تلاش، سعی کردم ۱۰ پرسش مهم درباره آنلاک مودم را پاسخ دهم و حالا در دومین مقاله از این سری تولید محتوا، سراغ پرسش‌های خرید اینترنت همراه رفتم.

در این مطلب می‌خوانید:

۱- آیا اینترنت مودم سیم کارتی با اینترنت موبایل فرق می‌کند؟

اینترنت همراه یا اینترنت موبایل یا اینترنت دیتا به اینترنتی گفته می‌شود که از طریق سیم‌کارت تلفن همراه قابل استفاده است.

مهم نیست این سیم‌کارت را یک شرکت اپراتور موبایل می‌دهد یا یک شرکت سرویس‌دهنده اینترنت ثابت اما نکته مهم اینجا است که شما با داشتن سیم‌کارت تلفن همراه و خرید بسته اینترنت برای این سیم‌کارت، می‌توانید از اینترنت همراه استفاده کنید.

مودم رومیزی اینترنت همراه

حالا، می‌توانید سیم‌کارت تلفن همراه را روی یک گوشی یا تبلت یا لپ‌تاپ بگذارید و به اینترنت همراه وصل شوید یا روی یک مودم همراه یا مودم رومیزی یا حتی دانگل ۳G/4G استفاده کنید.

بنابراین، اینترنت مودم سیم‌کارتی با اینترنت موبایل روی گوشی هیچ فرقی ندارد و در سیم‌کارت، بسته اینترنت، قیمت و مسایل دیگر مشابه و یکسان است جز اینکه روش استفاده اینترنت فرق می‌کند.

۲- آیا هزینه بسته‌های اینترنت همراه برای مودم با اینترنت دیتای موبایل متفاوت است؟

هزینه بسته‌های اینترنت همراه برای مودم با بسته‌های اینترنت موبایل یا دیتا یکسان است. شما برای یک سیم‌کارت و شماره موبایل، بسته اینترنت می‌خرید و مهم نیست این سیم‌کارت روی مودم یا اسمارت‌فون است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بسته اینترنت همراه اول در سال ۱۴۰۱

برای خرید بسته اینترنت برای مودم، می‌توانید اپلیکیشن اپراتور موبایل مد نظر (مثلا اپ «همراه من» برای همراه اول یا اپ «ایرانسل من» برای ایرانسل) را نصب کنید و بعد با وارد کردن شماره موبایل سیم‌کارت و ثبت در اپ، هر بسته اینترنتی را خریداری یا رزرو کنید.

روش دیگری خرید بسته اینترنت برای مودم، مراجعه به وب‌سایت اپراتور موبایل و وارد کردن شماره تلفن موبایل در بخش خرید بسته و بعد انتخاب بسته و پرداخت هزینه است.

۳- اگر در منطقه ما اینترنت موبایل ضعیف است؛ خرید مودم و بسته اینترنت همراه منطقی است؟

باید بررسی کنید در منطقه شما کدام اینترنت همراه ضعیف است؟ اینترنت همراه اول یا ایرانسل یا رایتل؟ این روزها می‌توانید سیم‌کارت هر اپراتوری را خریداری کنید و روی یک مودم آنلاک بیندازید و به اینترنت وصل شوید.

مثلا، اگر اینترنت همراه اول ضعیف است؛ سیم‌کارت اینترنت موبایل ایرانسل یا رایتل را خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بسته اینترنت موبایل ایرانسل در سال ۱۴۰۱

همچنین، می‌توانید سیم‌کارت شاتل موبایل را خریداری کرده و بعد روی شبکه ایرانسل یا همراه اول یا رایتل، هر شبکه‌ای که آنتن‌دهی خوبی در منطقه شما دارد؛ تنظیم کنید و به دکل موبایل آن اپراتور وصل شوید و از اینترنت همراه استفاده کنید.

پس، اگر همه اینترنت‌های همراه در منطقه شما جواب نمی‌دهند و ضعیف هستند (که بعید است)؛ خرید مودم همراه منطقی نیست ولی اگر یک اپراتور ضعیف است و بقیه خوب آنتن می‌دهند؛ پیشنهاد می‌کنیم سیم‌کارت آن اپراتور را خریداری کنید.

۴- در حال حاضر، ارزان‌ترین اینترنت همراه چیست؟

اگر بتوانید طرح ۳۶۰ مبین‌نت را تهیه کنید؛ ارزان‌ترین اینترنت موبایل یا FDD را خواهید داشت. طرح ۳۶۰ مبین‌نت طرحی است که در آن به شما سیم‌کارت FDD یا ۴G LTE یا همان سیم‌کارت اینترنت موبایل داده می‌شود ولی قیمت بسته‌های اینترنت مشابه قیمت بسته‌های اینترنت TD-LTE است که ارزان‌تر از اینترنت موبایل هستند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بسته اینترنت شاتل موبایل در سال ۱۴۰۱

اگر نتوانستید طرح ۳۶۰ مبین‌نت را بخرید؛ سیم‌کارت شاتل موبایل را تهیه کنید و بعد روی اینترنت همراه اول یا ایرانسل تنظیم کنید تا بتوانید بسته‌های اینترنت همراه شاتل را خریداری کرده ولی از کیفیت و سرعت اینترنت همراه اول یا ایرانسل استفاده کنید. قیمت بسته‌های اینترنت شاتل موبایل بسیار پایین‌تر از بسته‌های همراه اول یا ایرانسل است.

۵- آیا اینترنت همراه برای بازی و استریم ویدئو و دانلود مناسب است؟

ما توصیه می‌کنیم برای خانه و مصارف گیمینگ یا استریم از اینترنت ثابت استفاده کنید؛ مانند اینترنت فیبر نوری یا اینترنت VDSL.

اینترنت ADSL این روزها نه سرعت خوبی دارد و نه کیفیت مناسبی و اینترنت همراه از آن بسیار بهتر است.

مودم رومیزی سیم کارتی

نهایتا، بهتر است اینترنت TD-LTE برای خانه و دانلود و استریم تهیه کنید؛ چون هم سرعت آن کمی پایین‌تر از اینترنت موبایل است ولی از نظر قیمت بسته‌ها، بسته‌های پرحجم چند صد گیگابیت و بلندمدت، بسیار بهتر از اینترنت موبایل است.

شاید اکنون اینترنت همراه در دسترس‌ترین و سریع‌ترین اینترنت ایران باشد ولی به شدت ناپایدار و گران قیمت است.

۶- چگونه می‌توانم بسته‌های اینترنت همراه مدت‌دار ولی ارزان و به صرفه خریداری کنم؟

همان‌طور که می‌دانید؛ همراه اول و ایرانسل، بسته‌های اینترنت پرحجم و مدت‌دار خود را حذف کردند و بسته‌های اینترنت با حجم بسیار پایین باقی مانده است و هنوز خبری از ارائه بسته‌های بلندمدت و حجم‌دار حتی با قیمت بالا نیست.

برای کاربرانی که ناچار به استفاده از اینترنت همراه با حجم زیاد هستند؛ پیشنهاد می‌شود به اینترنت شاتل موبایل یا رایتل کوچ کنند که بسته‌های ارزان‌تر ولی حجم‌دار و مدت‌دار دارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بسته اینترنت موبایل رایتل در سال ۱۴۰۱

اگر از شبکه خود شاتل موبایل راضی نباشید و مثلا انتن‌دهی خوبی در منطقه شما ندارد؛ می‌توانید تنظیمات شبکه را روی همراه اول یا ایرانسل بگذارید و در حقیقت به دکل‌های آنتن موبایل این اپراتورها وصل شوید ولی بسته‌های اینترنت با قیمت شاتل موبایل بخرید و استفاده کنید که بسیار ارزان‌تر هستند.

۷- سرعت اینترنت همراه بیشتر از اینترنت VDSL است؟ من حداقل چقدر سرعت روی اینترنت همراه با مودم خواهم داشت؟

سرعت اینترنت VDSL از ۲۰ الی ۳۰ مگابیت بر ثانیه تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است. اینترنت VDSL مخابرات عمدتا روی ۵۰ مگابیت بر ثانیه بسته شده است ولی اینترنت VDSL شاتل تا ۷۰ الی ۸۰ مگابیت بر ثانیه و در برخی مناطق مانند شهر دزفول در خوزستان تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رود.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد تجربه اینترنت VDSL؛ از ثبت‌نام، هزینه و مودم تا رانژه، سرعت و کیفیت

حالا، آیا اینترنت همراه سریع‌تر از اینترنت VDSL است؟ بستگی به آنتن‌دهی، نوع مودم و چیزهای دیگری مانند MIMO 4×4 و CA دارد. در بیشتر اوقات می‌توانید سرعت بیشتری بگیرید و مثلا سرعت ۶۰ الی ۷۰ مگ داشته باشید. برخی از کاربران روی اینترنت همراه با مودم به راحتی سرعت‌های بالای ۱۰۰ مگ دارند؛ به شرط اینکه مودم خوب، آنتن‌دهی خوب و تنظیمات درست انجام داده باشید.

اگر در منطقه‌ای باشید که آنتن‌دهی نسبتا خوبی دارد؛ نباید سرعت اینترنت موبایل شما زیر ۱۰ الی ۱۵ مگ باشد. میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه‌های اخیر نیز بین ۲۰ الی ۲۵ مگ توسط موسسه اسپیدتست گزارش شده است.

۸- برای اینترنت همراه حتما باید مودم خریداری کنم؟ نمی‌شود اینترنت همراه را روی مودم موجودم که ADSL است؛ استفاده کنم؟

برای استفاده از اینترنت همراه باید سیم‌کارت داشته باشید. بنابراین، مودم‌های ADSL یا VDSL یا FTTH یا روترها، نمی‌توانند به اینترنت موبایل وصل شوند.

خرید مودم آنلاک

حتما باید مودم سیم کارتی خریداری کنید و سیم‌کارت تهیه شده را روی آن قرار داده و بسته اینترنت فعال شده روی سیم‌کارت داشته باشید یا بسته اینترنت بخرید تا به اینترنت موبایل وصل شوید.

۹- اگر بسته اینترنت همراه بخرم و بعد متوجه شوم که در خانه من آنتن‌دهی خوبی ندارد؛ می‌توانم بسته را پس بدهم یا اینکه به بسته اینترنت ADSL یا بسته TD-LTE از همان شرکت تبدیل کنم؟

تبدیل بسته اینترنت همراه یا موبایل به بسته اینترنت ADSL یا TD-LTE امکان‌پذیر نیست و هیچ اپراتوری چنین سرویسی ارائه نمی‌کند.

۱۰- بسته اینترنت مودم همراه با بسته اینترنت مودم رومیزی فرق دارد؟

خیر؛ هیچ فرقی ندارند.

شما برای یک سیم‌کارت تلفن همراه بسته اینترنت خریداری می‌کنید؛ حالا این سیم‌کارت روی مودم همراه یا مودم رومیزی قرار می‌گیرد؛ کاملا به شما ارتباط ندارد و تفاوتی در نوع اینترنت یا بسته اینترنت نمی‌کند.

۱۱- حتما باید اینترنت همراه را مودم و سیم کارت خود شرکت خریداری کنم؟ نمی‌توانم مودم را از یک شرکت و سیم‌کارت و بسته اینترنت را از شرکت دیگری خریداری کنم؟

می‌توانید مودم همراه سیم‌کارتی یا مودم رومیزی سیم‌کارتی از بازار و هر شرکتی خریداری کنید و سیم‌کارت و بسته اینترنت را از شرکت یا اپراتور دیگری بخرید ولی نکته مهم که باید توجه کنید؛ مودم خریداری شده باید آنلاک باشد تا از هر سیم‌کارتی پشتیبانی کند.

یعنی نمی‌توانید مودم FD-M60 ایرانسل که لاک این شرکت است را خریداری کرده و بعد بسته اینترنت همراه اول با سیم کارت همراه اول بخرید و روی آن قرار دهید.

یا اینکه مودم هواوی B612 با لاک و لوگوی آسیاتک و مبین نت و تک نت و نظایر این‌ها بخرید و بعد بخواهید سیم‌کارت اینترنت ایرانسل را روی آن استفاده کنید.

اگر یک مودم لاک شده خریداری کنید؛ باید سیم‌کارت و بسته اینترنت همان شرکت را داشته باشید ولی اگر مودم آنلاک بخرید؛ می‌توانید هر سیم‌کارت و بسته اینترنتی از هر اپراتوری خریداری و استفاده کنید.

اما اینکه حتما باید مودم و سیم کارت و بسته اینترنت از یک شرکت باشند؛ این‌طور نیست و می‌توانید مودم را از هر فروشگاه دیگری بخرید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا