آموزش

چرا وقتی در اینترنت ADSL شروع به آپلود فایل می‌کنم؛ سرعت اینترنت در حد صفر می‌شود؟ مشکل از اینترنت یا مودم است؟

چگونه می‌تواند مشکل افت سرعت اینترنت در آپلودها را حل کرد؟

یک مشکل رایج در میان کاربران اینترنت و احتمالا بیشتر در میان کاربران اینترنت ADSL است.

وقتی شروع به آپلود یک فایل در اینترنت می‌کنیم؛ دستگاهی که دارد فایل آپلود می‌کند که بماند؛ هیچ دستگاه دیگری نمی‌تواند از اینترنت استفاده کند و سرعت اینترنت در حد صفر می‌شود. گوشی موبایل، لپ‌تاپ و دستگاه‌های دیگر باید منتظر بمانند تا مثلا فایل روی کامپیوتر به طور کامل روی اینترنت آپلود شود و بعد دوباره اینترنت زنده می‌شود.

فرقی هم نمی‌کند کدام دستگاه در حال آپلود فایل است. اگر شما بخواهید با گوشی هوشمند خود یک ویدئوی بزرگ روی اینستاگرام بگذارید؛ احتمالا سایر اعضای خانواده باید منتظر بمانند و هیچ اینترنتی ندارند!

یا اگر پدر شما بخواهد فایلی برای همکارش بفرستد؛ شما باید قید اینترنت را بزنید تا همه فایل‌ها آپلود شوند!

خوب، این مشکل را بسیاری از ما تجربه کردیم ولی منشا مشکل کجاست؟ آیا مشکل از اینترنت و سرعت دانلود و آپلود است؟ مشکل از مودم و وای‌فای ضعیف است؟

در گام بعدی، چگونه مشکل را برطرف کنیم؟ حالا در یک خانواده یا یک کاربر اینترنت، آپلود فایل همیشگی و دائمی و مرتب نیست و قابل تحمل است ولی اگر شما ویرایشگر ویدئو هستید و باید مرتبا فایل‌های ویدئوی بزرگی روی وب و اینترنت آپلود کنید یا هر شب باید ویدئوهای بزرگی روی اینستاگرام بگذارید؛ مشکل دیگر آزاردهنده و غیرقابل تحمل می‌شود و باید هرچه سریع‌تر راه‌حلی برای رفع آن پیدا کنید.

سعی می‌کنیم در این مقاله، نکات مهمی درباره آپلود فایل روی اینترنت و ارتباطش با نوع اینترنت و مودم و باند رادیویی وای‌فای بگوییم و بعد چند راه‌حل بدهیم.

اینترنت ADSL: بدترین اینترنت برای آپلود فایل

نکته نخستی که باید بدانید؛ در میان انواع اینترنت ADSL و VDSL و FTTH و ۴G LTE و TD-LTE تقریبا بدترین اینترنت از نظر پهنای‌باند آپلود، همان اینترنت ADSL است.

ADSL مخفف چیست؟ Asymmetric Digital Subscriber Line که نشان از عدم برابری پهنای‌باند دانلود و آپلود دارد. در بهترین حالت، سرعت دانلود اینترنت +ADSL2 به مرز ۲۴ مگابیت می‌رسد و سرعت آپلود به مرز ۱.۴ مگابیت می‌رسد. در ADSL2 سرعت دانلود ۱۶ مگابیت و سرعت آپلود ۱.۳ مگابیت است و در ADSL با سرعت دانلود ۸ مگابیت، سرعت آپلود فقط ۱ مگابیت آن هم در حالت ایده‌آل خواهد بود.

در تصویر زیر می‌توانید درک بهتری از مقایسه پهنای‌باند دانلود و آپلود روی اینترنت ADSL داشته باشید:

در اینترنت VDSL این مشکل برطرف شده و پهنای‌باند دانلود و آپلود با هم برابر هستند. در اینترنت ۴G و TDLTE نیز سرعت و پهنای‌باند آپلود به مراتب بهتر از اینترنت ADSL است و شما راحت‌تر می‌توانید یک فایل بزرگ را آپلود کنید.

بنابراین، وقتی یک اتصال اینترنت ADSL آن هم در سرعت‌های پایین ۸ مگابیت و ۴ مگابیت و ۲ مگابیت دارید و بعد می‌خواهید یک فایل بزرگ را آپلود کنید؛ کاملا طبیعی است که مدت زمان زیادی طول بکشد تا فایل آپلود شود و کل پهنای‌باند اینترنت مصرف شود. البته، دلایل دیگری هم برای به صفر رسیدن سرعت اینترنت وجود دارد.

فرکانس ۲.۴ مگاهرتز: بدترین وای‌فای برای آپلود فایل

در کنار اینترنت ADSL، عامل دیگری که می‌تواند آپلود یک فایل بزرگ روی اینترنت را به کابوسی وحشتناک تبدیل کند؛ فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز وای‌فای است.

کلا این فرکانس دارای پهنای‌باند ۲۰ مگاهرتز و ۴۰ مگاهرتز است که یک پهنای‌باند بسیار کم و کوتاه در مقایسه با پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز و ۱۶۰ مگاهرتز فرکاتس ۵ گیگاهرتز است. حالا تصور کنید شما دارای یک مودم قدیمی ADSL باشید که فقط فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز دارد و بعد هم روی پهنای‌باند ۲۰ مگاهرتز تنظیم شده و چندین دستگاه دیگر هم روی این فرکانس به اینترنت وصل هستند. ببنید چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد.

این روزها فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به خاطر استفاده همه از وای‌فای، کاملا هم شلوغ و با تداخل و هم‌پوشانی روبرو است. همه این موارد دست در دست هم می‌دهند که وقتی یک فایل بزرگ را در حال آپلود روی اینترنت داشته باشید؛ اینترنت دریافتی دیگر دستگاه‌ها به مرز صفر یا قطعی برسد.

باندهای رادیویی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز فقط ۱۲ باند هستند و همان‌طور که گفتیم پهنای‌باند هر باند حداکثر به ۲۰ مگاهرتز می‌رسد:

در تصویر زیر می‌توانید تفاوت پهنای‌باندهای مختلف موجود در فرکانس‌های وای‌فای را با هم مقایسه کنید تا بهتر متوجه شوید چرا می‌گوییم بهتر است از فرکانس ۵ گیگاهرتز برای آپلود فایل استفاده شود:

بیشترین پهنای‌باند متعلق به وای‌فای ۶ و پایین‌تر از آن وای‌فای ۵ و بدترین پهنای‌باند برای وای‌فای ۴ یا همان فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است:

مودم قدیمی با آنتن داخلی: بدترین مودم برای آپلود فایل

علاوه بر اینترنت ADSL ضعیف، وای‌فای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، عامل سوم می‌تواند مودم روتر ADSL قدیمی و با آنتن داخلی یا آنتن خارجی ضعیف باشد.

به صورت ذاتی وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز ضعیف است و حالا تصور کنید یک مودم قدرت آنتن‌دهی پایینی داشته باشد یا روی باندهای رادیویی تنظیم شده باشد که بیشترین شلوغی و تداخل و هم‌پوشانی را در یک منطقه دارند یا در نقطه‌ای قرار گرفته باشد که بدترین آنتن‌دهی وای‌فای را بدهد!

همه این عوامل باعث می‌شوند که عملیات آپلود فایل زجرآور شود و آپلود یک فایل بزرگ به معنای اشغال کل حجم یک اینترنت و از کار افتادن اینترنت دیگر دستگاه‌ها باشد.

۵ راه‌حل برای حل مشکل آپلود اینترنت

۱- اگر آپلودهای زیاد و طولانی و بزرگ دارید؛ سعی کنید حتما اینترنت خود را عوض کرده و سراغ اینترنت VDSL یا FTTH بروید که پهنای‌باند دانلود و آپلود مساوی و بالاتری به شما می‌دهند. در بدترین حالت، اینترنت ۴G LTE باز بهتر از اینترنت ADSL برای آپلود فایل است. برای توضیحات بیشتر درباره بهترین اینترنت آپلود می‌توانید به مطلب «کدام اینترنت برای آپلود با سرعت بالا مناسب است؟» مراجعه کنید.

۲- مودم روتر خود را عوض کنید و یک مودم روتر دو بانده بگیرید و برای آپلود فایل از فرکانس ۵ گیگاهرتز استفاده کنید که خلوت‌تر و دارای پهنای‌باند بیشتری است. هرچقدر مودم روتر یا روتر دو بانده شما به‌روزتر و سریع‌تر باشد؛ سرعت آپلود شما بالاتر خواهد رفت و همزمان دستگاه‌های دیگر می‌توانند هنوز از اینترنت استفاده کنند.

۳- دستگاه‌هایی که مصرف اینترنت پایین‌تری دارند را روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز تنظیم کنید و دستگاهی که برای آپلود فایل استفاده می‌شود را روی فرکانس ۵ گیگاهرتز قرار دهید.

۴- برخی از کاربران حرفه‌ای، برای آپلود فایل کلا از یک نوع سرویس اینترنت و مودم جداگانه استفاده می‌کنند و برای مصارف عمومی دستگاه‌ها سراغ اینترنت و مودم دیگری می‌روند. مثلا، برای آپلود فایل از اینترنت ۴G LTE استفاده کرده و برای اینترنت گوشی موبایل و خانه اینترنت ADSL را اختصاص می‌دهند.

۵- مودم یا روتر وای‌فای را روی فرکانس‌هایی تنظیم کنید که در منطقه و نقطه محل زندگی شما خلوت هستند و تداخل کمتری به وجود می‌آورند. معمولا باندهای رادیویی ۱ و ۶ و ۱۱ برای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز بهترین هستند. همین‌طور، حتما مودمی یا روتر را پهنای‌باند ۴۰ مگاهرتز تنظیم کنید تا پهنای‌باند بیشتری برای دانلود و آپلود داشته باشید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. ممنون از راهنماییتون به نظرم باید کلا در کار اپلود ار اینترنت adsl استفاده نکرد چون هم سرعت کمی داره و زمان زیادیم میتونه از شما بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا