نقد و بررسی

نگاهی به مودم بیرونی یوتل OLF4

آیا این مودم یوتل می‌توانند مانند مودم یوتل L443 در بازار ایران موفق شود؟

برند ایرانی یوتل دارد به تدریج سبد محصولات خود را گسترش می‌دهد. پس از عرضه چند مودم ADSL و VDSL که به لطف قرارداد با مخابرات توانستند به فروش برسند و بعد مودم‌های ۴G LTE از جمله مودم یوتل L443 که نسبتا کیفیت خوبی دارد و در بازار با استقبال کاربران روبرو شده است؛ حالا شاهد عرضه یک مودم بیرونی ۴G LTE از این شرکت هستیم و البته خبرهایی شنیدیم که چند مدل مودم ۵G نیز در حال آماده‌سازی برای ورود به بازار و ارائه توسط اپراتورها هستند.

اما مودم بیرونی یوتل OLF4 به طور رسمی وارد بازار شده و هم‌اکنون می‌توانید از فروشگاه‌های آنلاین یا فروشگاه‌های شبکه‌ای معروف خریداری کنید.

اگرچه، برایمان جای تعجب داشت که این محصول هنوز به سایت خود یوتل اضافه نشده است ولی تعداد فروشگاه‌های زیادی در بازار آن را به قیمت‌هایی بین ۲.۹ میلیون تومان تا ۳ میلیون تومان می‌فروشند.

احتمالا شرکت یوتل با رصد بازار و یافتن این نکته که مودم‌های بیرونی ۴G LTE و ۵G فروش خوبی دارند و مردم دنبال خرید چنین مودم‌هایی برای رسیدن به گیرندگی سیگنال بالایی هستند؛ مودم بیرونی OLF4 را عرضه کرده است.

بیشتر بخوانید: نگاهی به مودم ۴G/TDLTE بیرونی هواوی B2368 در رده LTE Cat 12

مودم OLF4 مشخصات چندان بالایی ندارد و یک مودم FDD 4G LTE معمولی است با این تفاوت و مزیت ویژه که از دو بخش یا دو قطعه تشکیل شده است.

مودم یوتل OLF4

بخش بیرونی یا ODU باید در محلی خارج از خانه نصب شود و دارای یک درگاه RJ45 با قابلیت PoE و یک شیار سیم‌کارت است.

بخش داخلی مودم یوتل OLF4 به نام IDU که یک روتر بی‌سیم است؛ دارای یک درگاه PoE و دو درگاه شبکه اترنت به همراه سوکت آداپتور شبکه است.

یوتل OLF4

مزیت بخش ODU یا بیرونی در این است که قدرت گیرندگی سیگنال بیشتری برای کاربر فراهم می‌کند و این امید را زنده خواهد کرد که به اینترنت ۴G سریع‌تر و با کیفیت‌تری دسترسی پیدا کند.

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم‌های بیرونی هواوی N5368X و N5368X MAX

این مودم از رده LTE Cat 4 است؛ پایین‌ترین رده‌ای که در مودم‌های فورجی سراغ داریم و حداکثر سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت و حداکثر سرعت آپلود ۵۰ مگابیت را ارائه می‌دهد.

درباره باندهای فرکانسی مورد پشتیبانی مودم OLF4 نوشته شده است که از باندهای ۱ و ۳ و ۷ و ۸ و ۲۰ در FDD و شبکه‌های فورجی پشتیبانی می‌کند و در شبکه‌های ۳G فقط باندهای رادیویی ۱ و ۸ را دارد.

مودم بیرونی یوتل

از پشتیبانی باندهای رادیویی TDD در این مودم خبری نیست و حتی باندهای رادیویی ۳۸ و ۴۰ را نیز پشتیبانی نمی‌کند.

وای فای این مودم روتر نیز ۸۰۲.۱۱n تک بانده با حداکثر سرعت اسمی ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه است که توسط همان بخش داخلی یا IDU قابل دسترسی است.

بیشتر بخوانید: هواوی H312-371؛ مودم روتر بیرونی ۴G/5G با قابلیت تقویت‌کنندگی سیگنال‌های فایوجی

منبع تغذیه این مودم ۱ آمپر و ۱۵ وات عنوان شده است و همان‌طور که اشاره کردیم؛ بخش بیرونی نیازی به نصب مستقیم به برق شهری ندارد؛ بلکه توسط یک کابل شبکه اترنت به روتر داخلی وصل شده و روتر توسط یک آداپتور به برق وصل می‌شود.

درباره کیفیت گیرندگی سیگنال این مودم فعلا نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم و باید از نزدیک خودمان یا توسط کاربران دیگر مورد تست و آزمایش قرار بگیرد.

اگر قدرت گیرندگی سیگنال خوبی داشته باشد و واقعا با یک مودم رومیزی ۴G LTE مانند مودم خود یوتل L443 تفاوت‌هایی ایجاد کند؛ آن‌گاه ارزش خرید پیدا می‌کند و گرنه بازار تشنه مودم‌های بیرونی با ویژگی واقعی افزایش قدرت گیرندگی سیگنال هستند؛ مانند مودم N5368X که این روزها بسیار محبوب و پر فروش شده است و واقعا سطح کیفیت اینترنت شما را در هر شرایطی، چند برابر می‌کند.

خرید مودم یوتل OLF4

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. تجربه کار با این مودم داشتم،با مودم رومیزی یوتل تفاوتی نداره همونو با یکم تغییرات انداختن داخل یه باکس شده اوت دور 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا