نقد و بررسی

بررسی اختصاصی مودم +ADSL2 دی لینک DSL-124 (نسخه جدید ۲۰۲۲)

قدرت سیگنال‌دهی وای‌فای بالا، سرعت خوب، پنل مدیریتی قدرتمند و همه‌چیزی که از یک مودم ADSL انتظار دارید

مردم عاشق وسایل ساده و کاربردی هستند. شاید هر سال فناوری‌های پیشرفته و پیچیده‌ای وارد بازار شود ولی هنوز دوست دارند چیزی بخرند که با فشردن یک کلید، شروع به کار کند و دیگر نخواهند آن را تنظیم کنند یا مدام مجبور به دستکاری آن شوند.

مودم روترهای ADSL جزو همین چیزهایی هست که هنوز مردم ایران دوست دارند بخرند و سریع به اینترنت وصل شوند. برای بسیاری از خانه‌های آپارتمانی و کوچک، اتفاقا مودم‌های ADSL سری N300 خوش درخشیده و کاملا جوابگوی نیازهای کاربران هستند.

به همین دلیل است که در ایران هنوز عمده کاربران اینترنت ثابت مشتری ADSL و مودم‌های ساده سری N300 هستند.

در این مطلب، می‌خواهیم به طور کامل یک بررسی اختصاصی روی مودم دی لینک DSL-124 نسخه جدید ۲۰۲۲ یا DSL-124 New داشته باشیم که با گارانتی سه ساله آونگ و در جعبه‌بندی متفاوت به بازار عرضه می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بسته اینترنت ADSL مخابرات در سال ۱۴۰۱

دی لینک DSL-124 نسخه جدید ۲۰۲۲ یک مودم روتر بی‌سیم +ADSL2 با وای فای ۳۰۰ مگابیت و ۴ درگاه شبکه LAN و ۲ آنتن خارجی ۵ دسی بل است. با هم ویژگی‌های این مودم را بررسی می‌کنیم:

طراحی و ظاهر مودم دی لینک DSL-124 نسخه جدید ۲۰۲۲

مودم DSL-124 New مشکی رنگ و اندازه نسبتا کوچک و جمع و جوری دارد. مودم‌های قدیمی DSL-124 دی‌لینک طراحی متفاوت و افقی داشتند اما نسخه جدید این مودم یک طراحی عمودی و زیباتر و شیک‌تر دارد.

دی لینک DSL-124

اگر در اینترنت جست‌وجو کنید؛ مدل قدیمی مودم دی لینک DSL-124 را مشاهده خواهید کرد که در مقایسه با طراحی مدل جدید، برخی نشانه‌های بارزی از بهبود طراحی و ظاهر را می‌بینید. کار کردن با مودم نسخه جدید ساده‌تر و راحت‌تر است.

دی لینک DSL-124

باکس اصلی مودم تقریبا مربعی شکل است که در بالا لاغرتر و در پایین پهن‌تر می‌شود. آنتن‌های خارجی در دو گوش بالایی مودم نصب شدند و فضای بازی برای تنظیم در هر جهتی دارند.

یک پایه ثابت و محکم برای این مودم در نظر گرفته شده است که به نظرم نکات مهندسی خوبی پشت سرش هست. این پایه باعث فاصله گرفتن مودم از سطح صافی که روی آن قرار گرفته، شده که به سیستم سرمایشی و تهویه هوای بهتر دستگاه کمک می‌کند و باعث می‌شود مودم کاملا روی میز یا هر سطح دیگری نخوابد.

در رویه بالایی و همین‌طور در پنل پشتی شاهد شیارها و شکاف‌هایی هستیم تا هواوی داخل جعبه مودم به راحتی به سوی بیرون هدایت شود و هوای خنک‌تر وارد آن گردد.

دی لینک DSL-124

پورت‌های مودم به همراه کلیدها و سوکت برق همگی در پنل پشتی تعبیه شدند و در جلو فقط نشانگرهای LED را مشاهده می‌کنیم. پورت‌ها در یک تو رفتگی هستند. پورت‌های زرد رنگ RJ45 برای شبکه اترنت LAN/WAN و یک درگاه خاگستری رنگ RJ11 برای خط تلفن ثابت است. همان‌طور که می‌دانید؛ برای استفاده از اینترنت ADSL باید مودم به خط تلفن ثابت خانه وصل شود.

در کنار پورت‌ها، سوکت آداپتور برق ۱۲ ولت و ۰.۵ آمپر را مشاهده می‌کنیم و در بالای آن، کلید پاور یا روشن/خاموش مودم، کلید WPS که با کلید Wireless برای روشن/خاموش کردن وای فای ادغام شده و کلید ریست قرار دارند.

دی لینک DSL-124

اینکه یک مودم کلید پاور یا کلید وای فای داشته باشد؛ مزیت بزرگی است. کلید پاور کمک می‌کند هر زمان که نیاز به مودم ندارید؛ به سادگی آن را خاموش کنید و از کار کردن بی فایده و هدر رفتن برق و اینترنت جلوگیری شود. کلید وای فای یا Wireless هم کمک می‌کند تا زمانی که نیازی به وای فای نیست؛ آن را خاموش کرده و بی‌جهت سیگنال‌های رادیویی در محیط زندگی شما پخش نشوند.

در بخش بالایی پنل پشتی، برچسب اطلاعات مودم دیده می‌شود که معمولا در هر دستگاهی شاهد هستیم و اطلاعات مهمی مانند آدرس IP پنل مدیریتی، نام کاربری و رمز عبرو و همین‌طور آدرس Mac و سریال نامبر مودم نوشته شده است.

دی لینک DSL-124

تجربه کار کردن ما با پورت‌ها و کلیدهای این مودم، نشان داد که کاملا دست انسان فضای آزاد دارد و پورت‌ها به خوبی ساخته شدند و کابل شبکه یا کابل تلفن به راحتی در آن‌ها جفت می‌شود و نیازی نیست با مودم و پورت‌ها درگیر شویم.

در پنل جلویی مودم DSL-124 نسخه جدید ۲۰۲۲، برند D-Link حک شده که البته کمی بد سلیقگی به خرج دادند و باز مشکلی رنگ است. چون رنگ پس‌زمینه مودم هم مشکلی است؛ به راحتی دیده نمی‌شود و بهتر بود سفید رنگ یا با کنتراست کمی متفاوت چاپ می‌شد. در بالا هم چراغ‌های LED را می‌بینیم.

دی لینک DSL-124

این چراغ‌ها از چپ به راست به ترتیب چراغ پاور، ADSL، اینترنت، ۴ چراغ درگاه‌ها، چراغ وای فای و چراغ ریست هستند. این چراغ‌ها در هنگام روشن شدن و کارکرد درست به رنگ سبز درآمده و اگر مشکلی در مودم باشد به شکل زرد رنگ درمی‌آیند.

دی لینک DSL-124

در جعبه مودم می‌توانید یک کابل شبکه زرد رنگ، یک کابل خط تلفن خاکستری رنگ، یک اسپلیتر، دفترچه راهنمای فارسی و آداپتور برق هم پیدا کنید.

در مجموع، طراحی، اندازه و وزن مودم دی لینک ۱۲۴ نسخه جدید ۲۰۲۲ به دل می‌نشیند؛ جای زیادی روی میز کار شما اشغال نمی‌کند و به راحتی می‌توانید هر کجای خانه قرار دهید؛ چون سبک و جمع و جور است.

مشخصات و امکانات مودم دی لینک DSL-124 نسخه جدید ۲۰۲۲

مودم‌های +ADSL2 از حداکثر سرعت دانلود ۲۴ مگابیت و حداکثر سرعت آپلود آن‌ها ۲ مگابیت است. ضمن اینکه از باندهای فرکانسی بیشتری روی وای فای ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند.

دی لینک DSL-124

این مشخصات برای مودم DSL-124 نسخه جدید ۲۰۲۲ نیز صادق هستند. شما روی این مودم می‌توانید تا ۲۴ مگابیت بر ثانیه سرعت اینترنت داشته باشید که البته در ایران سرعت سرویس‌های اینترنت ADSL حداکثر ۱۶ مگابیت است.

بیشتر بخوانید: آموزش ۶ روش خرید اینترنت مخابرات، بسته، ترافیک و مشاهده باقیمانده اینترنت

در بخش وای‌فای، مودم دی لینک ما از استاندارد وای فای ۴ یا ۸۰۲.۱۱n با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. در اینجا، آرزو می‌کردیم وای فای بهتری داشت و مثلا به وای فای دو بانده دسترسی داشتیم ولی خوب برای اینترنت ADSL در بسیاری مواقع، همین وای فای تک بانده جوابگو است.

دی لینک DSL-124

اشاره شد ۴ درگاه شبکه اترنت LAN با سرعت صد مگابیتی دارد که یک پورت می‌تواند برای WAN و اتصال یک مودم دیگر به این دستگاه استفاده شود. یک درگاه RJ11 برای خط تلفن ثابت و دو آنتن خارجی وای فای با قدرت ۵ دسی بل دارد. معمولا آنتن‌های خارجی ۵ دسی بلی می‌توانند متراژهایی ۷۰ الی ۸۰ متری را زیر پوشش وای فای خوب ببرند.

در بحث امنیت، این مودم همانند دیگر هم‌نسل‌های خویش به رمزنگاری‌های WEP و WPA و WPA2 مجهز است. همین‌طور، از پروتکل‌های IGMP و PVC/VLAN پشتیبانی می‌کند. کلید WPS نیز برای جفت کردن یک دستگاه با مودم، بدون نیاز به وارد کردن رمزعبور در دسترس است.

شما در پنل کاربری مودم می‌توانید به یک فایروال SPI و NAT نیز دسترسی داشته باشید و از قابلیت‌هایی مانند جلوگیری از حملات DoS، بلوکه کردن و فیلترینگ آدرس آی‌پی و آدرس مک و URL، یا مسیریابی ایستا سود ببرید.

اگر بخواهم به ویژگی‌های دیگری از این مودم دی لینک اشاره کنم؛ باید به پشتیبانی از IPv6، تنظیم وی پی ان‌های PPTP/IPSec/L2TP و پورت فورواردینگ اشاره کنم.

نصب، راه‌اندازی و پنل کاربری مودم دی لینک DSL-124 نسخه جدید ۲۰۲۲

مودم‌های جدید پروسه نصب و راه‌اندازی بسیار ساده‌ای پیدا کردند و دیگر مانند گذشته نباید ده‌ها مرحله را طی کنید تا بتوانید به اینترنت وصل شوید.

شما به محض اینکه مودم دی لینک ۱۲۴ را روشن کنید؛ وای فای در دسترس شما است و با SSID به نام DLink می‌توانید از طریق گوشی یا لپ‌تاپ به مودم وصل شوید (البته این وای فای ناامن و بدون رمزعبور است که باید در ادامه وارد پنل کاربری مودم شده و برای آن یک رمز قوی انتخاب کنید):

نصب دی لینک DSL-124

با وارد کردن آدرس IP نوشته شده در پشت مودم (۱۹۲.۱۶۸.۱.۱) در یک مرورگر وب، سریعا پنل کاربری مودم بدون هیچ مشکلی جلوی شما ظاهر می‌شود و بعد با وارد کردن رمزعبور (باز هم پشت مودم نوشته شده)، وارد تنظیمات می‌شوید:

نصب دی لینک DSL-124

در همان صفحه نخست، به شما پیشنهاد داده شده است که از ویزارد نصب برای راه‌اندازی سریع مودم استفاده کنید. ویزارد نصب شامل ۶ مرحله است که شامل تنظیمات رمزعبور مودم و اینترنت و چیزهای دیگری مانند تنظیم ساعت و تاریخ می‌شود:

نصب مودم دی لینک DSL-124

مهم‌ترین مراحل در ویزارد نصب، مرحله تنظیمات اینترنت و بعد مرحله وارد کردن رمزعبور وای فای است. در تنظیمات اینترنت، به محض اینکه کشور ایران انتخاب شود؛ فهرستی از سرویس‌دهنده‌های اینترنت را خواهید دید که ما شاتل را انتخاب می‌کنیم:

نصب مودم دی لینک DSL-124

نصب دی لینک DSL-124

نصب دی لینک DSL-124

نصب دی لینک DSL-124

در مرحله تنظیمات وای فای نیز همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید؛ به سادگی می‌توانید انتخاب کنید که وای فای شما قابل مشاهده یا پنهان باشد؛ SSID یا نام وای فای شما چه باشد و چه سیستم رمزنگاری استفاده می‌کنید و بعد رمزعبور وای فای خود را وارد کرده یا از رمزعبور وای فای قوی پیشنهادی استفاده کنید:

نصب دی لینک DSL-124

با نگاهی به منوی Advanced نیز درمی‌یابیم که با یک پنل مدیریتی تحت وب کامل روبرو هستیم و شما هرچه بخواهید در آن یافت می‌شود. بزرگ‌ترین غافل‌گیری این پنل برای ما ابزار کنترل والدین بود. این روزها، در همه خانه‌ها، کودکان مشغول استفاده از اینترنت هستند و پدرها و مادرها دنبال ابزارهایی می‌گردند تا کودک‌شان را در فضای مجازی و آنلاین بهتر نظارت و کنترل کنند.

ابزار کنترل والدین دی لینک اجازه فیلترینگ محتوایی یا تعریف بازه زمانی مجاز استفاده از اینترنت در روزهای هفته را می‌دهد. همچنین، قابلیت مسدودسازی URL دارد.

در نهایت، اگرچه پنل کاربری مودم DSL-124 نسخه جدید ۲۰۲۲ یک زبان رابط گرافیکی قدیمی دارد که شاید روی مودم‌های دی‌لینک در سال‌های پیش‌تر هم دیدیم ولی از نظر قابلیت‌های نرم‌افزاری و امکانات مورد نیاز یک کاربر اینترنت ADSL کامل است.

تست و ارزیابی مودم دی لینک DSL-124 نسخه جدید ۲۰۲۲

برای تست و ارزیابی این مودم از اپلیکیشن WiFi Speed Test Pro استفاده کردیم که همزمان سرعت اینترنت، سرعت وای فای، قدرت سیگنال‌های دریافتی فرکانس رادیویی وای فای و وضعیت اتصال و شلوغی باند رادیویی را می‌گوید.

در این تست، مودم دی لینک ۱۲۴ را در یک آپارتمان ۱۰۰ متری با دو اتاق خواب و یک سالن ۵۰ متری مورد آزمایش قرار دادیم. مودم در سالن نصب شده است و از اتاق اول حدود ۱۰ متر و از اتاق دوم حدودا بالای ۲۰ متر فاصله دارد. ما سعی کردیم تست سرعت وای فای را در فاصله‌های مختلف تکرار کنیم تا به خوبی سرعت و قدرت سیگنال‌دهی مودم محک‌زنی شود.

تست وای فای دی لینک ۱۲۴

مودم به یک لپ‌تاپ ویندوز ۱۰ با کابل شبکه وصل شده و برای تست‌های وای فای نیز گوشی سامسونگ A52 استفاده شد.

در تصویر زیر، وضعیت قدرت سیگنال‌های وای فای مودم دی‌لینک ۱۲۴ را مشاهده می‌کنید:

تست سیگنال دی لینک DSL-124

در حالی‌که معمولا مودم‌های تک بانده روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، قدرت سیگنال‌دهی بالای منفی ۳۰ دسی‌بل در نزدیکی مودم دارند؛ مودم دی‌لینک ۱۲۴ در ۲ متری خود قدرت سیگنال‌دهی بسیار خوب منفی ۲۶ دسی‌بل را ثبت کرده است. با کمی فاصله گرفتن از مودم و در فاصله ۵ متری قدرت سیگنال‌های وای‌فای به ۳۵ دسی‌بل می‌رسد که باز بسیار عالی است. این قدرت سیگنال‌ها نشان می‌دهد که می‌تواند در نزدیکی مودم سرعت‌های وای فای بالای ۵۰ مگابیت را تجربه کرد.

در اتاق اول و با فاصله ۱۰ متری از مودم، قدرت سیگنال‌ها به ۴۳ دسی‌بل منفی می‌رسد و در اتاق دوم با فاصله ۲۰ متری قدرت سیگنال‌ها ۶۵ دسی‌بل منفی است. معمولا در وای فای تک باند ۲.۴ گیگاهرتز، قدرت سیگنال‌های پایین‌تر از ۶۰ دسی بل را خوب ارزیابی می‌کنند. شما تا فاصله‌ای نزدیک به ۱۷ الی ۱۸ متری مودم و حتی با وجود یک دیوار مانع، باز قدرت سیگنال‌ها زیر ۶۰ دسی بل است که به خاطر داشتن دو آنتن خارجی است.

سرعت وای فای مودم در نقاط مختلف نیز روی نمودار زیر قابل مشاهده است:

تست وای فای دی لینک DSL-124

WiFi Speed Test Pro حداکثر سرعت وای‌فای در این مودم به صورت عملی را ۷۲ مگابیت نشان می‌دهد که معمولا برای روترهای N300 چنین تخمینی زده می‌شود. اما در عمل، ما نزدیک مودم سرعت وای فای ۶۴.۷ مگابیت را تجربه کردیم که یک سرعت بالاتر از میانگین سرعت مودم روترهای وای فای N300 است.

در فاصله ۵ متری، سرعت وای‌فای به ۴۴.۵۲ مگابیت می‌رسد که باز هم عالی است و با کیفیت سیگنال‌های تست شده در بالا، مطابقت دارد. در اتاق اول و نزدیک‌تر به مودم، سرعت وای فای به حدود ۳۹ مگابیت می‌رسد و در اتاق دورتر و با وجود یک دیوار میان مودم و گوشی گلکسی A52، سرعت به ۱۹ مگابیت می‌رسد.

این سرعت‌های وای‌فای نشان می‌دهند اگر یک اینترنت ADSL خوب داشته باشید؛ کاملا می‌توانید روی وای‌فای این مودم حساب باز کنید.

برای تست سرعت اینترنت، یک سرویس اینترنت ADSL شاتل با سرعت ۱۶ مگابیت را مورد ارزیابی قرار دادیم که سرعت‌هایی بین ۹ تا ۱۰ مگابیت برای دانلود به دست آمد:

تست اینترنت دی لینک DSL-124

سرعت اینترنت به پارامترهای مختلفی مانند کشش خط تلفن و شلوغی بار ترافیکی سرویس اینترنت و مسایل دیگر بستگی دارد. مودم‌هایی مانند دی‌لینک DSL-124 تضمین می‌کنند که بالاترین سرعت را داشته باشید.

نتیجه‌گیری و ارزش خرید مودم دی لینک DSL-124 نسخه جدید ۲۰۲۲

مودم دی لینک ۱۲۴ نسخه جدید ۲۰۲۲ با سه سال گارانتی آونگ و در جعبه‌بندی و شکل جدیدی در بازار با قیمت‌هایی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان یافت می‌شود. یعنی کمترین پولی که می‌توانید برای خرید یک مودم +ADSL2 در این روزهای بازار ایران بپردازید اما در عوض چه چیزی گیرتان می‌آید؟ یک مودم کوچک، جمع‌وجور، سریع با وای فای خوب برای آپارتمان‌ها و پنل مدیریتی مملو از امکاناتی مانند ابزار کنترل والدین.

مودم دی لینک ۱۲۴

این چیزها به همراه گارانتی رسمی و طولانی مدت به یک مودم ارزش خرید می‌دهند. اگر مشترک سرویس اینترنت ADSL هستید؛ خرید این مودم می‌تواند وای‌فای و سیگنال‌دهی خوبی نصیب‌تان کند و بالاترین سرعت اینترنت روی خط تلفن را داشته باشید.

مزایا:

۱- طراحی جدید زیباتر و مفیدتر

۲- پنل کاربری بسیار مجهز و کامل

۳- کنترل والدین

۴- قدرت سیگنال‌دهی بسیار خوب

۵- سرعت وای فای بالبا

معایب:

۱- ای کاش وای فای دو بانده داشت

۲- نداشتن درگاه USB


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا