نقد و بررسی

بررسی مودم ۵G همراه اول HA5420

عرضه یک مودم سیم کارتی رومیزی قدرتمند و گران قیمت از سوی همراه اول عجیب نیست؟

مدتی است یک مودم ۵G رومیزی با لوگوی همراه اول وارد بازار ایران شده است. امروز، می‌خواهیم صفر تا صد مودم HA5420 را بررسی کنیم. مودمی که احتمالا بسیاری از شما هم دوست دارید درباره‌اش بیشتر بدانید.

کلا، مدت‌ها است همراه اول می‌خواهد پس از چندین مودم سیم کارتی ۴G و ۴.۵G، مودم‌های ۵G رومیزی به بازار عرضه کند.

حتی در نمایشگاه الکامپ امسال، همراه اول سه مودم ۵G سیم‌کارتی رومیزی را به نمایش گذاشت و مدیران غرفه می‌گفتند این مودم‌ها تا دو سه ماه دیگر وارد بازار می‌شوند.

یکی از این مودم‌‌ها، هواوی H155 که هنوز هم در بازار ایران یافت نمی‌شود.

مودم ۵G همراه اول بعدی نمایش داده شده، مودم گرین پکت D5H-EA20 بود که الان چندین مدل استوک آن در بازار ایران هست.

و نهایتا مودم سومی که دیدیم؛ مودمی ۵G از برند NECTON با پردازنده اسنپدراگون X55 بود که ظاهری بسیار شبیه به مودم HA5420 داشت ولی تفاوت‌های بزرگی هم دارند.

حالا می‌خواهیم این مودم را کالبدشکافی کنیم و تست ۵G و ۴G آن را نشان بدهیم.

مودم همراه اول 5G

نکته مهم: تمام ریویو مودم به همراه تصاویر و تست‌ها توسط دوست عزیز و خوبم، آقای پیمان حبیبی انجام شده که یک خوره واقعی گجت و مودم است و خیلی ازش ممنونیم.

معرفی مودم HA5420

مودم HA5420 به سفارش همراه اول و توسط شرکت چینی Shenzhen Zexing Zhiyun Technology تولید شده است.

لوگوی ۵G زرد و آبی رنگ همراه اول در پنل جلویی و نوشته پایین صفحات فریم‌ویر و پنل کاربری مودم صراحتا می‌گوید این مودم به سفارش همراه اول است.

اما چرا ابتدا توسط خود همراه اول وارد بازار نشده و ما برای اولین بار در فروشگاه‌های استوک‌فروش و تجهیزات شبکه آن را دیدیم و آن‌ها هم مستقیما از چین و دبی خریداری کردند؛ یک سوال بزرگ است.

مودم همراه اول ۵۴۲۰

به هر حال، نمونه اولیه این مودم را در نمایشگاه الکامپ دیده بودیم و در انتها مقاله، یک سناریو فرضی برای چگونگی راه یافتن این مودم به بازارهای آزاد مودم کشورهای منطقه را خواهم گفت.

به هر حال، مودم HA5420 که حتی نامش هم می‌گوید متعلق به همراه اول است و مشابه نام‌گذاری سایر مودم‌های این شرکت است؛ اولین مودم ۵G رومیزی این اپراتور محسوب شده که اتفاقا مودم نسبتا بد و ضعیفی نیست و می‌تواند با مودم‌های رده بالای بازار رقابت کند.

مشخصات مودم ۵G همراه اول HA5420

با یک نگاه، می‌توانید بفهمید که سخت‌افزار و مشخصات مودم HA5420 بالا است و اصلا مودم ضعیف یا رده پایینی در بازار محسوب نمی‌شود:

پردازنده و سخت‌افزار

پردازنده این مودم متعلق به شرکت مدیاتک و مدل معروف T750 است؛ همان پردازنده‌ای که روی مودم‌های خوبی مانند مانند گرین پکت D5H، زد ال تی X28 و نوکیا گیت وی ۳.۲ هم دیدیم و یکی از قدرتمندترین تراشه‌های فایوجی دنیا است.

این پردازنده ۴ هسته‌ای و براساس معماری ARM Cortex A55 با فرکانس کاری ۲ گیگاهرتز است. ۱ گیگابایت رم از نوع LPDDR4 و ۱ گیگابایت فلش NAND برای ROM نیز روی سخت‌افزار این مودم نصب شده است.

چیپ‌ست‌های تراشه وای‌فای و سوییچ این مودم نیز ساخت شرکت مدیاتک هستند.

این تراشه مرکزی از استاندارد Release 15 و فایوجی ۵G NR پشتیبانی می‌کند و در شبکه‌های ۴G LTE از رده Cat 19 است.

مشخصات مودم 5G همراه اول 5420

حداکثر سرعت دانلود روی شبکه‌های ۵G SA به ۴.۶۷ گیگابیت و آپلود برابر ۲.۵ گیگابیت است. قطعا سرعت عملی مودم در شبکه‌های ۵G کمتر است.

در شبکه ۵G NSA نیز حداکثر سرعت دانلود به ۳.۷۴ گیگابیت بر ثانیه و آپلود ۱.۴۶ گیگابیت می‌رسد.

روی شبکه‌های ۴G، حداکثر سرعت دانلود به ۱.۸ گیگابیت بر ثانیه و آپلود ۲۱۱ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

در دانلود از MIMO 4×4 و در آپلود از MIMO 2×2 پشتیبانی می‌کند.

باندهای رادیویی

بحث باندهای رادیویی در ایران بسیار اهمیت دارد و شاید اولین چیزی که همه دوست دارند درباره یک مودم سیم کارتی بدانند؛ از چه باندهایی پشتیبانی می‌کند.

مشخصات مودم 5G همراه اول 5420

یک مزیت بزرگ مودم HA5420، آنلاک بودن و پشتیبانی از همه باندهای رادیویی موجود در ایران است تا با خیال راحت، بتوانیم هر سیم کارتی از هر اپراتور حقیقی یا مجازی را روی آن بیندازیم؛ حتی TDLTE:

۵G NR SA: n1/n3/n5/n7/n8/n20/n28/n38/n40/n41/n77/n78

۵G NR NSA: n1/n3/n5/n7/n8/n20/n28/n38/n40/n41/n77/n78

۴G LTE FDD: B1/B3/B5/B7/B20/B28

۴G LTE TDD: B38/B40/B41/B42

پشتیبانی از باندهای رادیوی n77 و n78 در ۵G و b42 در ۴G TDD یک حس آرامش‌بخش به خریدار این مودم خواهد داد. حتی اگر در آینده اینترنت TDLTE به روی باند ۴۰ برود؛ باز هم این مودم مشکلی برای اتصال نخواهد داشت.

وای فای

مودم ۵G که به وای فای ۶ مجهز نباشد؛ از نظر ما مودم ۵G نیست.

خوش‌بختانه، مودم ۵G همراه اول HA5420 به WiFi 6 و استاندارد ۸۰۲.۱۱ax مجهز شده از رده AX1800 است.

یعنی حداکثر سرعت انتقال اطلاعات روی فرکانس وای فای ۵ گیگاهرتز به ۱۲۰۱ مگابیت بر ثانیه می‌رسد و در فرکانس ضعیف‌تر و قدیمی‌تر ۲.۴ گیگاهرتز، باز هم سرعت خوبی داریم و ۵۷۶ مگابیت بر ثانیه است.

مدولاسیون OFDM برابر با ۱۰۲۴-QAM، فناوری‌های MU-MIMO و ‌Beamforming را هم در این مودم داریم.

امکانات ارتباطی

۸ آنتن داخلی ۵G با قدرت‌های ۲ تا ۷ دسی بل و ۲ آنتن وای فای ۳ دسی بل، شاخک‌های ارتباطی مودم با دکل BTS موبایل و دستگاه‌های متصل به وای فای هستند. قدرت خروجی آنتن‌های موبایل مودم به ۲۳ دسی بل می‌رسند.

مودم 5G همراه اول HA6420

از نظر ارتباطی، امکانات این مودم کامل است:

۴ درگاه شبکه اترنت گیگابیتی RJ45

۱ درگاه شبکه WAN با سرعت ۲.۵ گیگابیت RJ45

۱ درگاه تلفن ثابت RJ11

۱ درگاه USB  ۳.۰

کلیدهای پاور/ریست و WPS

تقریبا هر چیزی که از نظر ارتباطی نیاز داشته باشید؛ روی این مودم هست و شاید فقط دو کانکتور نصب آنتن خارجی را کم داشت.

طراحی و ظاهر همراه اول HA5420

اولین مودم ۵G همراه اول تا حدود بزرگ و بلند است. حداقل در مقایسه با مودم‌های هواوی H112 یا ZLt X28، بزرگ‌تر نشان می‌دهد و کمی کوچک‌تر از مودم هواوی N5368X Max است.

مقایسه HA5420 با N5368x

می‌توانیم امیدوار باشیم این بزرگی و ارتفاع زیاد به دلیل استفاده از آنتن‌های رادیویی بزرگ‌تر از معمول است و در نتیجه، روی گیرندگی آنتن دستگاه تاثیرگذار هستند.

مقایسه HA5420 با سرکام H122

مودم سفیدرنگ شیری و مستطیلی است که البته در اضلاع پایین، پهن‌تر و بزرگ‌تر و در اضلاع بالا، کمی فشرده‌تر و کوچک‌تر می‌شود. به زبان ساده، بخش زیرین مودم مساحت بیشتری نسبت به بخش سر مود دارد.

مودم سیم کارتی همراه اول

لوگوی آبی نارنجی ۵G همراه اول در بالای پنل جلویی مودم خودنمایی می‌کند و در زیر آن، ردیفی از چراغ‌های LED چشمک‌زن آبی سبز دیده می‌شود که تا حدودی هم زیاد هستند.

5g hamrah aval ha5420

از بالا به پایین وضعیت چراغ‌ها به شرح زیر است:

چراغ پاور

وضعیت شبکه ۵G

وضعیت شبکه ۴G

شبکه وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز

شبکه وای‌فای ۵ گیگاهرتز

اپدیت

اینترنت

درگاه تلفن ثابت

درگاه USB

وضعیت آنتن‌دهی

در پشت مودم، از بالا، شاهد ۴ درگاه شبکه اترنت گیگابیتی زرد رنگ، ۱ درگاه WAN آبی رنگ، ۱ درگاه تلفن ثابت RJ11 خاکستری رنگ، درگاه USB 3.0 و کانکتور آداپتور برق هستیم.

مودم 5G همراه اول HA6420 رومیزی

در بخش زیرین مودم، برچسب اطلاعات مودم از جمله رمزعبور وای‌فای‌ها و پنل کاربری، آدرس IP گیت‌وی، شمار سریال و … به همراه اسلات شیار سیم‌کارت دیده می‌شوند.

مودم ۵۴۲۰ همراه اول فایوجی

ولتاژ مصرفی این مودم نیز در همین برچسب نوشته شده که ۱۲ ولت ۲ آمپر است. کلید ریست مودم نیز در همین بخش زیرین و کنار شیار سیم‌کارت است.

به طور کلی، جز اندازه نسبتا بزرگ مودم، ضعف دیگری در طراحی و ظاهر ندارد و مشابه سایر مودم‌های سیم کارتی رومیزی است.

نصب و پنل کاربری مودم ۵G همراه اول

در هنگام راه‌اندازی این مودم از سیم‌کارت‌های مختلف از جمله سامانتل و اتصال به دکل رایتل، ایرانسل موبایل و ایرانسل TDLTE انداختیم و همه آن‌ها را به طور خودکار شناسایی و شبکه وصل شد.

پنل کاربری مودم HA5420

گشت‌وگذار در پنل کاربری مودم ۵۴۲۰ همراه اول نیز به ما می‌گوید یک پنل کاملا باز و بدون محدودیت یا قفل خاصی و در وضعیت سوپرادمین است.

رابط کاربری پنل ساده و خلوت و تا حدودی ابتدایی و شبیه به پنل‌های مودم‌های یک دهه پیش است ولی هم اطلاعات لازم و مورد نیاز کاربر را در دل خودش دارد و هم از ابزارها و امکانات نسبتا خوبی برخوردار است تا باعث شود شما زیاد به ظاهر پنل اهمیت ندهید.

در همان بدو ورود و صفحه ابتدایی، می‌توانید مشخصات شبکه موبایل ۴G یا ۵G متصل شده را ببینید و بعد توسط یک ویزارد نصب، مراحل پیکربندی و راه‌اندازی اولیه مودم را سریع و آسان طی کنید.

قابلیت‌های زیر را در پنل کاربری مودم ۵۴۲۰ مشاهده کردیم:

۱- تعریف چندین APN جداگانه

۲- قفل باند رادیویی

۳- قفل شبکه

۴- مشاهده و جست‌وجوی دکل‌های رادیویی نزدیک

۵- تنظیمات VoIP و فعال‌سازی VoLTE

۶- فعال‌سازی NAT

۷- پشتیبانی از وی‌پی‌ان‌های L2TP و PPTP و OpenVPN

۸- فیلترینگ آدرس مک و URL و آدرس IP

۹- تنظیمات DLNA و SAMBA و FTP

۱۰- فعال‌سازی و استفاده از QoS

۱۱- ابزارهای پینگ، تریس روت، TCPdump و Speedtest

در مجموع، شاید پنل کاربری آن به پای پنل‌های پیشرفته مودم‌های هواوی یا نوکیا نرسد ولی همه قابلیت‌های مهم مورد نیاز کاربران را دارا است.

تست و بررسی مودم HA5420

به مهم‌ترین و داغ‌ترین بخش بررسی مودم ۵G همراه اول HA5420 رسیدیم.

همه دوست داریم بدانیم سرعت اینترنت این مودم روی شبکه‌های ۴G و ۵G و TDLTE چگونه است و وضعیت آنتن‌دهی آن چطور ارزیابی می‌شود؟

همان‌طور که اشاره کردیم؛ با سیم‌کارت سامانتل و تنظیم روی زیرساخت رایتل، سیم‌کارت موبایل ایرانسل و سیم‌کارت TDLTE ایرانسل، تست‌هایی را اجرا کردیم که در ادامه آورده شدند:

تست سرعت اینترنت ۵G ایرانسل

با سیم‌کارت ایرانسل به شبکه ۵G وصل شدیم که پینگ بسیار خوب ۱۸ میلی ثانیه را به ما داد.

متوسط سرعت دانلود در این تست به ۷۱۳/۶۲ مگابیت بر ثانیه رسید و البته در غالب تست‌ها، سرعت ۵G همین حدود و بالاتر از ۶۵۰ مگابیت بود.

سرعت آپلود هم تا ۷۰ مگ می‌رفت ولی میانگین آن در حدود ۶۱ مگابیت بود.

در تست دانلود فایل روی فایوجی ایرانسل نیز سرعت به حدود ۷۱ الی ۷۴ مگابایت می‌رسید.

ویدئو تست سرعت اینترنت ۵G ایرانسل با مودم ۵۴۲۰ را در زیر مشاهده کنید:

ویدئو تست دانلود فایل روی شبکه ۵G ایرانسل:

 

تست سرعت اینترنت TDLTE ایرانسل (تجمیع دو باند ۴۲)

پینگ ۱۹، سرعت دانلود ۱۲۳/۶۳ مگابیت و آپلود ۸/۶۷ مگابیت، نتایج تست سرعت اینترنت تی دی ال تی ای ایرانسل در وضعیت تجمیع دو باند ۴۲ است:

نتایج این تست را با نتایج تست مودم‌های ۴.۵G مقایسه کنید که حداکثر آپلود ۴ الی ۵ مگ روی TDD می‌دهند و پینگ آن‌ها عمدتا ۳۰ الی ۴۰ میلی ثانیه است تا تفاوت یک مودم ۵G با مودم ۴G حتی روی TDLTE مشخص شود.

تست سرعت اینترنت سامانتل (دکل رایتل و تجمیع باندهای ۱ و ۳)

با سیم‌کارت سامانتل که به دکل رایتل وصل شده بود و تجمیع دو باند رادیویی ۱ و ۳ روی شبکه FDD، باز هم مودم HA5420 را تست کردیم که خوب قابل انتظار بود نتایج به شگفتی سیم‌کارت ایرانسل نباشند.

پینگ ۱۸ میلی ثانیه باز هم خوب است ولی سرعت دانلود به طور متوسط زیر ۷۰ مگابیت و دقیقا ۶۷/۷۵ مگابیت به دست آمد. متوسط سرعت آپلود هم ۳۶/۹۳ مگابیت است.

ویدئو تست سرعت اینترنت موبایل سامانتل:

قیمت و ارزش خرید

مودم همراه اول HA5420 را می‌توانید از ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان در فروشگاه‌های مختلف پیدا کنید.

فروشگاه‌های رسمی و نام و نشان دار، حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان می‌فروشند ولی قیمت HA5426 در فروشگاه‌های استوکی تا ۱۴ الی ۱۵ میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند.

خوب، حالا به نظر شما این مودم ارزش خرید دارد؟ به جز چند باگ کوچک، در مجموع می‌توان گفت مودم ۵G قدرتمندی است و از همراه اول بعید بود سراغ سفارش چنین مودمی برود.

از نظر مشخصات سخت‌افزاری و پنل کاربری، پشتیبانی از باندهای رادیویی و وای‌فای، درگاه‌های ارتباطی و طراحی ظاهری، نمره ۸ از ۱۰ می‌گیرد.

در تست سرعت‌ها، باز هم کارایی قابل قبولی نشان داده؛ اگرچه ما مودم‌های ۵G به مراتب قوی‌تری را هم تست کردیم.

اگر قیمت این مودم حدود ۱۰ میلیون تومان بود؛ شدیدا ارزش خرید پیدا می‌کرد ولی با قیمت ۱۴ الی ۱۵ میلیون تومان، خرید مودمی مانند نوکیا گیت وی ۳.۲، هواوی N5368X Max و حتی مودم ZLT X28 با قیمت‌های پایین‌تر و در حدود ۱۰ میلیون تومان، صرفه بیشتر دارد و به خریدی منطقی نزدیک‌تر است.

حرف آخر

آنچه که درباره این مودم باقی می‌ماند؛ معمای ظاهر شدن یک مودم ۵G با لوگوی همراه اول و به سفارش این شرکت در فروشگاه‌های استوکی و بازار سیاه مودم‌ها است.

معمولا، همراه اول مودم‌هایش را ابتدا مستقیما روی سایت خودش ارائه کرده و پس از مدتی در نمایندگی‌ها و چند هفته بعدتر در فروشگاه‌های همه کشور، توزیع می‌کند.

اما درباره مودم HA5420 چنین اتفاقی نیفتاد و به یک باره شاهد بودیم پیش از اینکه همراه اول رسما این مودم را معرفی یا برای فروش عرضه کند؛ توسط فروشگاه‌های نه چندان معروف و مطرح در ویترین قرار گرفت و تصاویر و تست‌ها و قیمت فروش آن بیرون آمد.

مودم 5G همراه اول

یک فرضیه این است که همراه اول خیلی وقتی پیش، مثلا، دو سال پیش این مودم را به شرکت چینی سفارش داده و هنگامی که مودم‌ها با لوگو و فریم‌ویر همراه اول آماده تحویل شدند؛ افزایش قیمت دلار یا عدم توسعه ۵G توسط همراه اول به اندازه کافی یا هر دلیل دیگری، باعث لغو سفارش از سوی همراه اول شده است.

بنابراین، شرکت سازنده مودم نیز این بار را وارد بازار سیاه کرده و این طوری وارد بازار ایران می‌شود.

فرضیه‌های دیگری هم می‌توان در نظر گرفت؛ مثلا خود همراه اول پشت پرده فروش این مودم است. اگر خود این اپراتور می‌خواست مودم ۵۴۲۰ را با قیمت ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان بفروشد؛ هیچ کسی نمی‌خرید و احتمالا روی دستش باد می‌کرد ولی حالا دارد در بازار آزاد، مودم را به قیمت‌های سرسام‌آوری می‌فروشد و دیگر گرفتار بحث‌های کنترلی ستاد تنظیم بازار و بیمه و مالیات و وزارت ارتباطات و … نمی‌شود.

در بازار مافیایی مودم ایران، هر احتمالی ممکن است و خریدار باید کاملا هوشیار و تیزهوش باشد!

مزایا:

۱- گیرندگی آنتن بالا و سرعت رضایت‌بخش

۲- پشتیبانی از پروتکل OpenVPN

۳- پشتیبانی از تمام باندهای رادیویی ۴G و ۵G و TDLTE

۴- قابلیت جست‌وجوی اپراتور و شبکه و قفل باند

۵- ارسال و دریافت پیامک

۶- پنل کاربری رضایت‌بخش

۷- درگاه‌های ارتباطی کامل

معایب:

۱- قیمت بسیار بالا در مقایسه با رقبا

۲- نداشتن قفل دکل

۳- عدم کارکرد درست VPN در برخی مواقع

۴- اندازه بزرگ

خرید مودم همراه اول HA5420


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫6 دیدگاه ها

  1. اخه کدوم بی عقلی بیخیال مودم های هواوی میشه تو این رنج قیمتی اینو میخره؟! از تو تصاویر کیفیت پلاستیکش داد میزنه که از تو بازار های کیلویی فروش شنژن یه مودم رو اسمبل کردن و دادن بیرون! چه همراه اول چه ایرانسل مودمی بالای ۱۰ تومن بدن برای ۵G عملا شکست مطلقه

    1. شما انگار قیمت روز بازار رو نداری، ۵Gهای بدرد بخور هوآوی، قیمتاش خیلی بیشتر از ۱۵ تومانه، حداقل ۱۸.۹۰۰ حداکثر بالای ۳۰… البته آک(نو) و نه استوک (دست دوم که معلوم نیست چه بلایی سرش آوردن)؛ در صورتیکه این مودم با کیت Quectel کیفیتی بیشتر از سری‌های x50 و x55 کوآلکام رو ارائه می‌ده… فول بانده، و وای فای قدرتمندی داره…

  2. اصلا با این قیمت ارزش خرید نداره
    این مودم تا قیمت ۱۰ تومن میشه بهش فکر کرد
    تو بازار یا تو اینترنت یه سرچ کنین مودم های خیلی بهتری با قیمت پایین تر از قیمت این مودم همراه اول پیدا میشه
    دیوونگی هست ۱۵ یا ۱۶ یا بالاتر پول به این مودم یا هر مودم دیگه بدی
    مودم حداکثر تا ۱۰ تومن ارزش خرید داره

  3. سلام من این مودم خریداری کردم ولی اشتباها گزینه simlock زدم مودم دیگه هیچ سیم کارتی نمیخونه اگر کسی در مورد این مشکل چیزی میدونه و میتونه حل کنه ممنون میشم کمک کنه یا فریم ور این مودم داره یا کاستوم فریمور داره یه خبر بده شیرینی انجام کار هم محفوظه ممنون از سایت شبکه چی

    1. من هم همین مودم رو خریداری کردم، از بازار آزاد، ولی این مشخصاتی که سایت شبکه چی گذاشته با اونی که من داشتم فرق داشت(سخت افزارش کلاً فرق داشت، مال کوئکتل بود؛ نه مدیاتک، …)، اتفاقاً همین مسئله برای منم پیش اومد، بهتره ببری پشتیبانی خودشون(شرکت فرافن) می‌تونن قفلش رو باز کنن، البته برای من نمی‌دونم ایرادش مثل اینکه بیشتر بود به تعویض راضی شدن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا