نقد و بررسی

معرفی مودم ۵G فضای باز نوکیا ۵G14-B FastMile

بررسی مشخصات و ارزش خرید مودم بیرونی نوکیا

در هفته‌های گذشته، برخی از فروشندگان محصولات شبکه، مودم بیرونی و فضای باز (Outdoor) نوکیا را تبلیغ می‌کنند و خیلی هم روی کیفیت ساخت این مودم مانور می‌دهند.

اگر شما نیز مانند من کنجکاو هستید که این مودم چیست و چه مشخصاتی دارد و از همه مهمتر آیا ارزش خرید دارد یا نه، تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

معرفی مودم ۵G فضای باز نوکیا

جدا از تاریخچه افسانه‌ای شرکت نوکیا در بازار موبایل، عاشقان مودم، نوکیا را به ۲ مدل معروف از مودم‌های ۵G این شرکت یعنی نوکیا گیت وی ۳.۱ و نوکیا گیت وی ۳.۲  می‌شناسند.

nokia 5G14-B

این دو مودم با اینکه از کیفیت ساخت عالی نوکیا و همچنین سخت‌افزار بسیار قوی بهره می‌برند، در بازار ایران به دلیل امکانات کم نر‌م‌افزاری به خصوص نبود قفل باند و دکل که در ایران ضروری هستند، با استقبال زیاد کاربران مواجه نشده‌اند.

اما آیا مودم ۵G اوت دور نوکیا که تازه به بازار ایران راه پیدا کرده است هم مشکلات سابق را دارد؟ در این مطلب جواب این سوال و سوال‌های فنی دیگر درباره نوکیا ۵G14-B FastMile را خواهیم داد و در انتها پاسخی خواهیم یافت در مورد ارزش خرید این مودم.

نوکیا 5G14-B FastMile

مشخصات فنی مودم نوکیا ۵G14-B FastMile

نوکیا ۵G14-B FastMile مودم خیلی جدیدی نیست و در سال ۲۰۲۱ معرفی شده است که حالا سر از بازار ایران درآورده است.

همان‌طور که گفتیم؛ مودم نوکیا ۵G14-B FastMile یک مودم بیرونی است و با توجه به استاندارد ضد آب IP66 که دارد؛ می‌تواند به راحتی در خارج از ساختمان نصب شود و یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اینترنت ۴G و ۵G در ایران یعنی ضعف آنتن‌دهی را برطرف نماید. البته امکان استفاده داخلی از این مودم نیز وجود دارد.

رابط اتصال خارجی این مودم برای پیچ کردن به دیوار یا چسباندن به شیشه مناسب است و قابلیت نصب روی میله را ندارد.

نصب مودم اوت دور نوکیا

مانند اکثر مودم‌های بیرونی، مودم ۵G14-B FastMile نیز به یک روتر برای پخش اینترنت دریافتی توسط مودم دارد که در نسخه استاندارد این مودم که توسط نوکیا عرضه شده است، روتر در بسته بندی قرار ندارد ولی مثل اینکه نسخه‌ای که در ایران هست با روتر به فروش می‌رود.

برای مقایسه مثلا مودم N5368 هواوی اگر در داخل نصب شود نیاز به روتر ندارد که یک مزیت بسیار جدی برای مودم هواوی است.

رابط بین مودم و روتر نیز یک POE باکیفیت است که در بسته بندی مودم قرار دارد.

نوکیا در اروپا در کنار این مودم روتر Nokia Beacon 2 را به قیمت ۷۵ یورو پیشنهاد می‌کند که از نوع وای‌فای ۶ است.

روتر Nokia Beacon 2
روتر Nokia Beacon 2

تراشه و سرعت دانلود مودم ۵G فضای باز نوکیا

مودم ۵G14-B FastMile از یک پردازنده مدیاتک مدل T750 قدرت می‌گیرد که قبلا این پردازنده را در مودم ZLT X28 و گرین پکت D5H دیده بودیم که پردازنده خوبی است.

نوکیا مقدار رم و رام این دستگاه را اعلام نکرده است.

مودم ۵G14-B FastMile در ۵G حداکثر سرعت دانلود ۳.۷ گیگابیت و آپلود ۱ گیگابیت برثانیه را پشتیبانی می‌کند. دریافت چنین سرعت‌هایی به روتری که به این مودم متصل می‌کنید هم وابسته خواهد بود.

در دانلود و آپلود ۴G، این مودم به ترتیب از رده CAT 19 و CAT 18 است و ۱۶۰۰ مگابیت دانلود و ۲۰۰ مگابیت آپلود را پشتیبانی می‌کند.

نوکیا 5G14-B FastMile

این مودم از مجموعه آنتن‌هایی به قدرت ۹dBi بهره می‌برد که در آرایشی آرایه‌ای و با پوشش ۱۸۰ درجه قرار گرفته‌اند که در مقایسه با مودم N5368 هواوی که آنتن‌های ۳۶۰ درجه دارد؛ یک ضعف به حساب می‌آید.

یکی دیگر از ضعف‌های این مودم پورت لن این مودم است که فقط تا ۱۰۰۰ مگابیت را پشتیبانی می‌کند و از آنجایی که این پورت لن برای اتصال به روتر ضروری است، عملا امکان رسیدن به سرعتی بالاتر از ۱۰۰۰ مگابیت ممکن نخواهد بود.

باندهای فرکانسی مودم ۵G فضای باز نوکیا ۵G14-B FastMile

مودم‌های نوکیا معمولا به لحاظ باندهای فرکانسی در وضعیت خوبی قرار دارند و مودم ۵G14-B FastMile نیز از این قضیه مستثنا نیست.

این مودم در ۵G باند N78 مورد نیاز ایران را دارد و کاملا مناسب است. لیست باندهای نسل پنجم این مودم را در زیر می‌توانید مشاهد فرمایید.

FDD: n1, n3, n5, n7, n8, n20, n28
TDD: n38, n40, n41, n78

در ۴G هم این مودم فول باند است و نگران TD-LTE ایران نیز نباشید؛ چون این مودم پشتیبانی می‌کند.

FDD: B1, B3, B5, B7, B8, B20, B28, B32
TDD: B38, B40, B41, B42, B43

مودم اوت دور نوکیا

در نهایت باید گفت که این مودم به لحاظ باند فرکانسی کاملا برای ایران مناسب است.

آیا ضعف‌های نرم‌افزاری مودم‌های نوکیا در ۵G14-B FastMile هم وجود دارد؟

سایت شبکه‌چی مستقلا این مودم را بررسی نکرده است و نمی‌توانیم کاملا از امکانات و ضعف‌های این مودم صحبت کنیم. ولی بر اساس ویدئوهای یوتیوب و همچنین فروشندگان ایرانی، باید بگوییم که بله مشکلات نرم‌افزاری هنوز هم وجود دارند.

البته شاید امکاناتی مانند قفل دکل و باند فرکانسی هیچوقت دغدغه کاربران اروپایی و کشورهای پیشرفته نباشد، اما در ایران و با وضع عجیب اینترنت این امکانات که در رقبای مودم ۵G14-B FastMile وجود دارند؛ ضروری است.

مودم 5G فضای باز نوکیا

البته این را هم بگویم که شاید بزودی برخی از این مودم‌های نوکیا با رمز سوپرادمین وارد شود که امکانات نر‌م‌افزاری بیشتری داشته باشد. اما در پنل فعلی امکانات قابل مقایسه با رقیبان این مودم از برندهای هواوی و ZTE نیست.

اما اگر کاربر حرفه‌ای شبکه نیستید و مودم را فقط یک بار تنظیم می‌کنید، این مودم کاملا مناسب شما است. علاوه بر رابط تحت وب با گرافیک خوب، نوکیا نرم‌افزار بسیار خوبی را برای گوشی‌های موبایل اندروید و iOS دارد که کار نظارت بر تنظیمات مودم را بسیار آسان می‌کند.

آیا مودم ۵G14-B FastMile ارزش خرید دارد؟

می‌گویند آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران نیز بپسند.

اگر بخواهیم به این نقل معروف عمل کنیم باید بگویم که “خیر” مودم ۵G14-B FastMile در برابر رقبای خود ارزش خرید ندارد.

مودم 5G14-B FastMile

به قیمت اعلامی فروشنده‌ها برای ۵G14-B FastMile اشاره نمی‌کنیم.

همین‌قدر بدانید که با قیمت مودم نوکیا ۵G14-B FastMile می‌توانید مودم هواوی N5368 MAX را خریداری کنید که توصیه همیشگی ما در شبکه‌‍‌چی و همچنین توصیه همه اهل فن است.

بزودی در مطلبی کامل در شبکه‌چی تمام مودم‌های بیرونی بازار ایران را بررسی می‌کنیم.

فعلا باید بگویم که مودم هواوی، علاوه بر کیفیت ساخت بسیار بالا، دارای آنتن دهی ۳۶۰ درجه افسانه‌ای، پنل تنظیمات حرفه‌ای و همچنین امکان استفاده از آن بدون روتر است که ارزش خریدش را بیش از پیش می‌کند.

بنابراین بنده صادقانه بگویم که مودم ۵G14-B FastMile را برای خرید توصیه نمی‌کنم اما در نهایت صلاح مملکت خویش، خسروان دانند.

نظر شما چیست؟ آیا مودم ۵G14-B FastMile را دارای ارزش خرید می‌دانید؟ بنظر شما بهترین مودم بیرونی حال حاضر ایران چیست؟ نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا