اخبار ایران

ایرانسل شبکه ۵G آزمایشی با سرعت بالای ۱۰ گیگابیت رونمایی کرد

تنها چند ماه پس از همراه اول؛ ایرانسل هم شبکه ۵G خود را به صورت آزمایشی در حضور مدیران ارشد دولتی و خبرنگاران رونمایی و معرفی کرد. 

عصر دیروز؛ ایرانسل نسل پنجم شبکه موبایل خود را آزمایش کرد. در این مراسم که وزیر ارتباطات هم حضور داشت؛ سرعت ارتباط میان دو گوشی موبایل تست شد که هریک توانستند با سرعتی نزدیک به ۱۰ گیگابیت بر ثانیه با یکدیگر تبادل داده داشته باشند. 

ایرانسل پیش‌بینی می‌کند که کاربران این شبکه بتوانند به سرعت یک گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کنند. نسل پنجم شبکه موبایل یا همان ۵G از نظر سرعت و تاخیر بسیار جلوتر از ۴G است و قرار است سرعتی ۱۰۰ برابری نسبت به نسل قبلی خود به نمایش بگذارد. 

ایرانسل حدود یک سال پیش و در مهر ماه ۱۳۹۵ توانست با موفقیت سرعت ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه را آزمایش کند. سپس در خرداد ماه امسال با شرکت اریکسون همکاری اش را برای توسعه تکنولوژی ۵G آغاز نمود و امروز این شبکه را به صورت آزمایشی راه اندازی کرد.

ایرانسل در راه‌اندازی و پیاده‌سازی شبکه ۵G خود از شرکت اریکسون طلب همکاری کرده است. اریکسون سوئدی یکی از بزرگ ترین اپراتورهای مخابراتی و زیرساخت شبکه‌های ارتباطی در اروپا است. آنتن‌های موبایل BTS این شبکه به طور کامل توسط شرکت اریکسون طراحی شده‌اند. 

طبیعی است که آنتن‌ها و دستگاه‌هایی که در شبکه ۵G ایرانسل استفاده شده‌اند؛ بیش از حد بزرگ و غیرمعمول بودند. مثلا در تصویر زیر می‌توانید دستگاه گیرنده ۵G ایرانسل را مشاهده کنید:

لازم به ذکر است که هنوز در هیچ نقطه‌ای از جهان شبکه ۵G واقعی برای استفاده عموم مردم راه‌اندازی نشده است. پیش‌بینی می‌شود تا اواخر سال ۲۰۱۸ چندین شبکه ۵G راه‌اندازی شود و در سال ۲۰۲۰ شاهد فراگیر شدن این شبکه‌ها باشیم. 

همراه اول نیز حدود دو ماه پیش از شبکه آزمایشی خود با همکاری شرکت نوکیا پرده‌برداری کرد. گام برداشتن دو اپراتور اصلی کشور به سوی ۵G می‌تواند خبری خوش برای کاربران موبایل باشد؛ البته اگر واقعا یک شبکه ۵G راه‌اندازی شود و همانند شبکه‌های ۴G و ۳G شاهد شبکه‌هایی با کیفیت و سرعت بسیار پایین نباشیم. 

* عکس از سایت دیجیاتو


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا