اخبار جهان

تراشه‌های وای فای ۷ اینتل با سرعت ۴۰ گیگابیت رونمایی شدند

سرعت عرضه تراشه‌های WiFi 7 بیشتر از سرعت تصویب استاندارد 802.11be است

سال ۲۰۲۴ منتظر عرضه دو تراشه وای فای ۷ اینتل باشید؛ بدون اینکه هنوز استاندارد ۸۰۲.۱۱be رسما تصویب شده باشد.

اینتل با انتشار نقشه راه عرضه تراشه‌های وای‌فای خود، به دو تراشه Wi-Fi 7 BE200 و Wi-Fi 7 BE202 اشاره کرده که در سال ۲۰۲۴ وارد بازار می‌شوند.

ظاهرا، مادربورد گیگابایت Aorus Z790 Master X، جزو اولین محصولاتی است که از تراشه‌های WiFi 7 استفاده می‌کند.

براساس گزارش رسانه‌ها، حداکثر سرعت اسمی تراشه‌های وای‌فای ۷ اینتل به ۴۰ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد ولی در عمل، این شرکت موفق شده به سرعت ۵ گیگابیت برسد.

تراشه وای فای ۷ اینتل

هنوز، استاندارد ۸۰۲.۱۱be یا WiFI 7 از سوی موسسه IEEE و نهادهای مرتبط دیگر تصویب نهایی نشده ولی شرکت‌های زیادی به استقبال از این نسل جدید وای‌فای رفتند.

شرکت‌های کوالکام و مدیاتک نیز چیپ‌ست‌های وای فای ۷ خود را برای سال ۲۰۲۴ معرفی کرده و حتی تی پی لینک یک روتر WiFI 7 روانه بازار کرده است.

تازه‌های وای‌فای ۷

وای‌فای ۷ از سه باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و برای اولین بار، از پهنای باند ۳۲۰ مگاهرتزی پشتیبانی می‌کند. در وای‌فای ۶ حداکثر پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز است.

مشخصات تراشه WiFi 7

همچنین، در وای فای ۷ از مدولاسیون QAM ۱۰۲۴ به مدولاسیون QAM ۴۰۹۶ کوچ می‌کنیم تا توان عملیاتی شبکه، ۲۰ درصد افزایش یابد.

همان‌طور که در تصاویر بالا نشان داده شده، تراشه‌های WiFi 7 اینتل، از پهنای‌باند ۳۲۰ مگاهرتز پشتیبانی کرده و دارای مدولاسیون QAM ۴۰۹۶ هستند.

اینتل می‌گوید سرعت انتقال داده‌ها در فرکانس ۶ گیگاهرتز وای فای ۷ نسبت به Wi-Fi 6E، رشد قابل توجهی داشته و به مرز ۵.۱۹ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

افزون بر آن، از فناوری‌های اختصاصی این نسل وای‌فای مانند MLO پشتیبانی می‌کنند. برای مطالعه بیشتر درباره فناوری‌ها و تکنیک‌های وای‌فای ۷ می‌توانید مطلب «آشنایی با فناوری‌های وای فای ۷: چگونه باعث افزایش سرعت و کاهش تاخیر شد؟» را نگاهی بیندازید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
techpowerup

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا