اخبار جهانفناوری

کشف دوربین مخفی در روتر اینترنت خانه‌ای در شرق چین

ظاهرا از این به بعد هرکجا می‌رویم باید حواسمان به چراغ‌های چشمک‌زن روتر یا مودم روتر باشد. چون ممکن است چیزی که در ظاهر نشان می‌دهند؛ نباشد و کار دیگری انجام دهند.

خبر کشف یک دوربین مخفی در رو، داغ‌ترین خبر این روزهای کشورهای آسیای شرقی و به‌خصوص کشور چین است.

مردی در شرق چین یک واحد آپارتمان از سرویس Airbnb به مدت ۲ شب اجاره می‌کند تا با دوستان‌اش در آن شهر و منطقه ساکن باشد و جشن بگیرند.

از شانس، این مرد در حوزه امنیت فناوری اطلاعات مشغول به کار است و ذاتا به هر چیزی مشکوک. او ابتدا، یک سنسور حرکتی در کنار در ورودی و در اتاق‌های دیگر پیدا می‌کند.

همین موضوع باعث می‌شود به وسایل الکترونیکی درون خانه اجاره‌ای شک کند و سراغ تلویزیون، سنسورهای تشخیص‌دهنده دود و البته روتر اینترنت برود.

هنگامی که مشغول باز کردن پیچ‌های روتر اینترنت می‌شود؛ اطمینان پیدا می‌کند چیزی درون آن کار گذاشته شده است چون پیچ‌ها شل هستند و به راحتی باز می‌شوند.

وقتی روتر بی‌سیم باز می‌شود؛ یک لنز فیلم‌برداری مخفی درون روتر بی‌سیم کار گذاشته شده است. این دوربین مخفی به جای یکی از چراغ‌های چشمک‌زن روتر کار گذاشته شده است.

دوربین زنده در سنسور دود

این مرد چینی بالافاصله پلیس را خبر و از شرکت Airbnb به خاطر نقض حریم خصوصی شکایت می‌کند. تحقیقات پلیس نشان می‌دهد صاحب‌خانه این آپارتمان از چندین ماه پیش مشغول فیلمبرداری بوده است.

صاحب‌خانه علاوه بر یک جریمه نقدی، به ۲۰ روز زندان هم محکوم شده است. همین‌طور شرکت Airbnb به طور رسمی عذرخواهی کرده و سرویس اجاره دادن خانه‌های شخصی خود را به حالت تعلیق درآورده است.

برای اولین بار نیست که درون روتر بی‌سیم یا یک مودم روتر، تجهیزات جاسوسی و فیلمبرداری یا شنود کشف می‌شود. حدود یک ماه پیش نیز یک خانواده نیوزلندی چنین کشفی کردند که در آن‌جا باز هم خانه‌ای از شرکت Airbnb اجاره کرده بودند.

این خانواده در سنسور تشخیص دود نصب شده در خانه یک دوربین مخفی پیدا کردند. این دوربین به طور زنده تصاویر را برای آدرس دیگری ارسال می‌کرد.

این اخبار باید ما را نسبت به تجهیزات اطراف‌مان و به ویژه مکان‌هایی ناآشنا و غریبه بیشتر حساس کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا