فناوری

تی‌پی‌لینک M7650: مودم همراهی با سرعت ۶۰۰ مگابیت در بازار ایران

یکی از بهترین مودم‌های جیبی برای سفر و اینترنت همراه

این مقاله روز ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به‌روزرسانی شده است.

چند وقت پیش، دوستی ازم سوال کرد در بازار ایران مودم‌ همراه با سرعت‌های بالاتر از ۳۰۰ مگابیت وجود دارد. 

مودم نت‌گیر M1 یا MR1100 را در بازار ایران دیده بودم و به او معرفی کردم ولی برای خودم سوال شد که آیا هیچ شرکتی مودم‌های بالاتر از ۴.۵G عرضه نکرده است.

خوش‌بختانه با کمی جست‌وجو در سایت‌ها و بعد تماس با شرکت پارس ارتباط، متوجه شدم این مودم با کیفیت تی‌پی‌لینک M7650 نیز در بازار ایران عرضه شده است و اگرچه به تعداد کم ولی هنوز در برخی از سایت‌ها و فروشگاه‌ها موجود است.

تی‌پی‌لینک M7650 یکی از سریع‌ترین و بهترین مودم‌های همراه LTE-Advanced در جهان است. این مودم با علت برخورداری از سرعت بالا و مجموعه کاملی از امکانات و ویژگی‌ها؛ مورد توجه بسیاری از اپراتورهای مخابراتی بوده و مودم پایه آن‌ها برای ارایه سرویس‌های اینترنت موبایل محسوب شده است.

تی‌پی‌لینک M7650 یک مودم در رده Cat11 است. این مودم در سال ۲۰۱۷ عرضه شده و از تراشه موبایل و وای‌فای نسبتا به‌روزی سود می‌برد.

سرعت دانلود این مودم روی شبکه‌های موبایل به مرز ۶۰۰ مگابیت می‌رسد ولی سرعت آپلود آن همانند غالب مودم‌های حرفه‌ای بیشتر از ۵۰ مگابیت نیست.

روی شبکه‌ وای‌فای از هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و در رده AC1200 محسوب می‌شود چون در فرکانس پایین‌تری سرعتی ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس بالاتر سرعتی ۸۶۷ مگابیتی به نمایش می‌گذارد.

تا کنون هیچ‌یک از مودم‌های همراه موجود در بازار چنین قابلیت و سرعتی روی هر دو شبکه وای‌فای نداشتند و از این جهت یک مزیت بزرگ است.

امکانات ارتباطی این مودم شامل یک درگاه میگرو USB برای شارژ باتری دستگاه، یک اسلات سیم‌کارت میکرو و یک اسلات کارت حافظه دارد که حداکثر از ۳۲ گیگابایت حجم پشتیبانی می‌کند.

آنتن‌های موبایل و وای‌فای این مودم داخلی هستند و ظاهر آن نشان می‌دهد که یک مودم همراه و قابل حمل است. باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپری روی آن سوار شده و از رمزنگاری WPA-PSK/WPA2-PSK در کنار فیلتر آدرس MAC سود می‌برد.

عبور از اینترنت ۴.۵G

یک صفحه‌نمایش ۱.۴۴ اینچی TFT در وسط پنل جلویی قرار دارد تا هم اطلاعات شبکه موبایل را نشان بدهد و هم امکان برخی تنظیمات از طریق آن میسر شود. صفحه‌نمایشی که روی غالب مودم‌های همراه مدرن مشاهده می‌کنیم.

اندازه این مودم کمی بزرگ‌تر از مودم‌های همراه استاندارد بازار است و ۱۱۲.۵ در ۶۶.۵ در ۱۶ میلی‌متر می‌شود. 

روی شبکه FDD-LTE از غالب فرکانس‌های موجود پشتیبانی می‌کند و با سیم‌کارت‌های اپراتورهای ایران از جمله همراه اول، ایرانسل، رایتل، شاتل و غیره مشکلی نخواهد داشت ولی در شبکه TDD-LTE اینترنت TD-LTE ایرانسل یا مبین‌نت را پشتیبانی نمی‌کند. سیم‌کارت اینترنت TD-LTE شاتل را به شرط اینکه خود شرکت از این مودم پشتیبانی کند؛ می‌توانید استفاده کنید.

شرکت تی‌پی‌لینک برای این مودم یک نرم‌افزار موبایل به نام tpMiFi هم عرضه کرده است که اجازه می‌دهد با اسمارت‌فون‌ها و راحت‌تر برخی تنظیمات را انجام داد و وضعیت شبکه موبایل و وای‌فای را دنبال کرد.

از فناوری MIMO 3×3 روی شبکه موبایل این مودم استفاده شده است و مبتنی بر مدولاسیون ۲۵۶-QAM است. از فناوری WPS نیز پشتیبانی می‌کند و حداکثر ۳۲ کاربر می‌توانند به آن متصل شوند.

تی‌پی‌لینک می‌گوید باتری این مودم برای ۱۵ ساعت کار پر ترافیک یا ۹۰۰ ساعت حالت خوابیده جواب می‌دهد. 

در بررسی‌هایی که توسط سایت‌های معتبر روی این محصول صورت گرفته است؛ امتیازهای ۴ الی ۴.۵ از ۵ را به خود اختصاص می‌دهد که نشان‌دهنده کارایی و کیفیت خوب این محصول است.

به هر حال، افرادی که به دنبال مودم‌هایی سریع‌تر از ۳۰۰ مگابیت هستند؛ فکر نمی‌کنم مودمی بهتر از تی‌پی‌لینک M7650 در بازار ایران پیدا کنند.

این مودم با قیمت ۴.۵ میلیون تومان توسط سایت دیجی‌کالا عرضه می‌شود.

خرید مودم تی‌پی‌لینک M7650


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. شمام که همش طرفداری دیجی کالا رو میکنین انگار اش خوری چیزی هستین…
    یه مشخصه مهم که بیشتر cat12 ها ندارن اینکه از سیستم عامل اندروید و ایفون پشتیبانی نمیکنن و فقط تی پی لینک m7650 رو دیدم که پشتیبانی میکنه که خوب باسه من شرط مهمیه… من بیشتر وقتمو تو گیم انلاین میگذرونم و بخاطرش یه گوشی گرون قیمت خریدم ولیکن الان مشکل بالا بودن پینگ دارم … منطقه ما اینترنت adsl جواب نمیده و نت گوشی هم ضعیف هست و چندان قابل رضایت و رقابت نیست … پس داشتم دنبال یه تقویت کننده نت همراه میگشتم رفته رفته رسیدم به این مودم ها مثل اینکه این مودم ها بتونن مشکل پینگ تو بازی رو حل کنن ولیکن تو بازار خاک تو سر ایران هیچ مودمی رو پیدا نکردم که این سه مشخصه رو داشته باشه… باتری عالی (+۴۰۰۰) و پشتیبانی Android, ios و cat12…
    نظر شما چیه؟ یه همچین مودمی سراغ دارین؟
    اصن ایا تقویت سیگنال تلفن همراه تو پینگ بازی تاثیر داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا