فناوری

باورنکردنی: مودم‌های TD-LTE ایرانسل از سیم‌کارت ۴G پشتیبانی می‌کنند

یکی از پرسش‌های دایمی و مرتب کاربران از مودم‌های TD-LTE، امکان استفاده از سیم‌کارت‌های ۴G یا همان سیم‌کارت‌های معمولی ایرانسل روی آن‌ها است. 

ظاهرا تنها مودمی که امکان استفاده از هر دو سیم‌کارت TD-LTE و ۴G را می‌دهد؛ مودم TF-i60 ایرانسل یا همان هواوی B612 است. این مودم از هر دو فرکانس رادیویی این شبکه‌های موبایل پشتیبانی می‌کند و اگر تنها یک سیم‌کارت می‌تواند روی آن فعال باشد ولی کاربران می‌توانند هر دو سیم‌کارت را استفاده کنند.

مهم‌ترین دلیل خرید و برتری این مودم هم در بازار و البته استقبال اپراتورهای TD-LTE از آن همین موضوع است. اما گزارش‌های کاربران در انجمن‌های مختلف و همین‌طور نظرات خواننده‌های سایت شبکه‌چی از یک موضوع دیگر خبر می‌دهد.

 

موضوعی که امروز با آزمایش عملی ما روی یک مودم GP2101 رنگ واقعیت به خود گرفت و باعث تعجب و غافل‌گیری شد.

ایرانسل در صفحه معرفی مودم‌های TD-LTE خود صراحتا گفته است این مودم‌ها فقط برای مصارف TDD هستند و از فرکانس‌های ۳۵۰۰ و ۳۷۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند.

به زبان دیگر، این مودم‌ها از فرکانس‌ها و باندهای رادیویی شبکه‌های موبایل ۴G LTE و همین‌طور ۳G و ۲G پشتیبانی نمی‌کنند و نمی‌توانند سیم‌کارت ۴G را فعال و امکان استفاده از اینترنت را به کاربران بدهند.

من این موضوع را در غرفه ایرانسل از بچه‌های فنی این شرکت پرسیدم و با قاطعیت گفتند مودم‌های TD-LTE از سیم‌کارت ۴G پشتیبانی نمی‌کنند.

تشکیک در ادعای ایرانسل

اما گزارش‌هایی رسیده که برخی کاربران با سیم‌کارت ۴G به اینترنت وصل شدند و به راحتی از اینترنت پرسرعت با بسته‌های رایج ایرانسل استفاده می‌کنند. این کاربران در روز از سیم‌کارت TD-LTE و در شب از سیم‌کارت ۴G برای دانلود شبانه نامحدود و رایگان سود می‌برند.

تا کنون کاربران با مودم‌های GP2101 و TD-i40 و مودم TF-i60 چنین گزارش‌هایی دادند. برخی کاربران گفتند مودم TK-2510 نیز چنین ویژگی دارد.

ابتدا، با مشاهده این گزارش‌ها تصورم این بود که مودم‌ها را هک یا آنلاک کردند و بعد توانستند از سیم‌کارت ۴G استفاده کنند ولی به تدریج مشخص شد مودم‌های TD-LTE به طور پیش‌فرض این قابلیت را دارند.

امروز خودم سیم‌کارت ۴G هدیه همراه با مودم FD-M60 را روی مودم GP2101 انداختم و در کمال تعجب هم آنتن‌دهی خوبی داشت و هم امکان اتصال به اینترنت موبایل میسر بود. 

البته، مودم GP2101 من قدیمی و مربوط به دو سال پیش است. نمی‌دانم نسل جدید این مودم‌ها و به خصوص مودم GP2101 Plus هم این قابلیت را دارد یا خیر!

به نظر می‌رسد، برخلاف ادعای شرکت ایرانسل، فرکانس‌های رادیویی شبکه‌های موبایل ۴G روی مودم‌های TD-LTE قفل نشده‌اند و این شرکت برای فروش مودم‌های ۴G سعی می‌کند میان این دو سری تفکیک قایل شود.

یک احتمال هم عدم پشتیبانی از سیم‌کارت‌های ۴G روی فریم‌ویر و مودم‌های سری جدید این شرکت است.

به هر حال، این ادعای ما فقط در حد یک گزارش و یک آزمایش شخصی است. نمی‌توان به طور کلی آن را به تمام مودم‌های TD-LTE گسترش داد.

این گزارش ما نه دلیلی برای خرید مودم TD-LTE به قصد استفاده از سیم‌کارت ۴G است و تایید این قابلیت و رد ادعای ایرانسل است. 

پیشنهاد می‌کنم دوستانی که مودم TD-LTE دارند؛ یک سیم‌کارت ۴G روی آن انداخته و نتیجه کار را در بخش نظرات این مطلب گزارش کنند تا کاربران بیشتر از این تجربیات بهره ببرند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫46 دیدگاه ها

  1. خب قبل ازینکه دوستان فرصت کنن و تجربه شخصیشونو بگن، ایرانسل و بازاریها زحمتشو میکشن و از فردا-البته شایدم از همین الان- یا احتکارش کردن این مودمارو یا قیمت بالا بردن یا هم ک رفتن سراغ نرم افزار و این قابلیتو کن فیکن کردن … چی فک کردین شما ها؟
    مگه میذارن شما ب این راحتیا ازشون نت بگیرین؟؟؟؟؟

    1. مزیتش اینه که شما یک مودم TD-LTE می‌خرید ولی از هر دو سیم‌کارت TD-LTE و ۴G استفاده می‌کنید و دیگر نیازی به خرید مودم ۴G یا مودم‌های گران قیمت دوکاره ندارید

      1. عزیز درسته از سیمکارت معمولی پشتیبانی میکنه ولی اگه سری به تنظیمات بزنی میبینی که همچنین داره از فرکانس ۳۵۰۰ مگ استفاده میکنع ولی از بسته ی سیمکارت ۴G ات استفاده میکند .

  2. اقا اگه میخاین از هردو سیم کارت استفاده کنین فقط از مودم GP-2101 استفاده کنین که سرعتش توی سیم کارت های ۴G در دانلود نامحدود شبانه ثابته ولی مودم GP2101 Plus رو اصلا نخرین چون اصلا نمیتونین باهاش سیم کارت ۴g بزارین و دانلود رایگان شبانه کنین من خودم مودم GP-2101 Plus خریدم ولی الان پشیمونم چون فکر میکردم انتن دهیش خیلی بیشتره و متاسفانه اینطور نیس با وجود اینکه نزدیک دکل هستم و تموم انتن هاشم پره ولی توی دانلود نامحدود شبانه که سیم کارت ۴g میزارم روش سرعتش ۱۰۰ کیلوبایته خیلی مسخرس اصلا مودم GP2101 Plus نخرید

  3. سلام
    گفته میشه که وقتی سیم‌کارت ۴g معمولی روی مودم td-lte گذاشته میشه، شما به همان آنتن td-lte متصل میشید نه آنتن ۴g ! در حقیقت به همون شبکه td-lte متصل میشید و نه شبکه fd-lte
    جناب محمدی‌زاده لطفاً این مورد رو بررسی کنید.

    1. فرکانس‌های ۴G با TD-LTE به طور کامل متفاوت است و چنین چیزی امکان ندارد
      سیم‌کارت ۴G ایرانسل اصلا با فرکانس ۳۵۰۰ و ۳۷۰۰ کار نمی‌کند جز اینکه یک فرضیه مطرح شود که اصلا هر دو سیم‌کارت فورجی و تی‌دی‌ال‌ ایرانسل از تمام فرکانس‌ها پشتیبانی می‌کنند!!!

      1. با سلام من قصد خرید مودم GP 2101 PLUS رو دارم و خیلی در مورد سوالی که اینجا هم مطرح شده تحقیق کردم با فروشندگان همین محصولات هم صحبت داشتم نتیجه اینکه این مودم طبق همین صحبتی که آقا بهزاد داشتن از سیم ۴G معمولی هم پشتیبانی میکنه اما تا زمانی که شما از محدوده آنتن دهی TD-LTE خارج نشده باشین!!! شاید به همین دلیل مدل G1 رو بگیرم

  4. گفته دوستمون جناب بهزاد درسته. وقتی سیم کارت معمولی ۴G روی این مودمها بذارین، فقط در محدوده ای که پوشش TD-LTE داشته باشید امکان استفاده از اینترنت رو خواهید داشت. بحث جدا بودن فرکانس سیم کارتها صحیحه اما نکته مهم همینه که اگه در محدوده پوشش TD-LTE نباشید، استفاده از سیم کارت ۴G معمولی روی مودم TD-LTE امکان پذیر نیست. این موضوع رو خارج از تهران و در یکی از روستاهای بابل تست کردم و سیم کارتی که روی موبایل خیلی راحت به اینترنت دسترسی داشت، روی مودم اصلاً شبکه رو پیدا نمی کرد.

    1. با سلام
      درسته
      ممنون میشم کسی راه حلی ارائه بده
      من هم چنین مشکلی دارم
      فکر میکردم سیم کارت فورجی روش بزارم همه جا آنتن میده ولی دقیقا جاهایی که ال تی ای آنتن میداد فورجی هم آنتن میداد

  5. سلام د وستان من TD_LTE شرکت مبین .. دارم و سیمکارت ایرانسل رو روش میزارم و استفاد ه میکنم . ایرانسل هم به همین ترتیبه شما میتونین سیمکارت همون شرکتی که الان گفتم رو بزارین روش و استفاد ه کنین چون این مود مهای سیمکارت خور فقط ارم و برند روشون برای این شرکت و اون شرکته اما هرنوع سیمکارتی روکه روشون بزاری ساپورت میکنه و به اون سیگنال و شرکت مورد نظری که هرنوع سیمکارتی رو پشتیبانی میکنه متصل میشه . تست کنین خود تون کاملا متوجه میشین . من الان سیمکارت ۴G ایرانسل رو شارژ بسته اینترنتی میکنم و روی مودم TD-LTE مبین … استفاد ه میکنم !

  6. سلام.خوهشا جواب بدین.شما گفتى مودم gp_2101هم به گفته برخى همچین قابلیتى داره. می خواستم بدونم مودم پلاس این مدل هم هچین کارى میکنه؟

  7. سلام خواستم ببینم بین مودم gp 2101 و gp2101 پلاس کدام بهتر هست . هر دو مدل سیم کارت ۴g را ساپورت میکنه. در بین مدلهای مودم ثابت ایرانسل کدام مدل قدرت گیرندگی و از لحاظ برنامه نرم افزاری بهتره.خدا قوت.

  8. منم تازه مودم GP2101 Plus رو خریدم، کاش قبلش تحقیق کرده بودم(همیشه تحقیق میکنم ایندفعه همینطوری خریدم). فروشنده گفت چون سیم کارت دیتا میخوره سرعنتش از اینترنت گوشیت بیشتره ولی عکس این قضیه صادق هست.
    در مورد کار کردن با سیم ۴جی هم تست میکنم و همینجا اطلاع رسانی میکنم.

  9. سلام من تا قبل قطعی اینرنت برای اعتراضات ،باسیم ۴جی رو مودم gp-2101 راحت کار میکردم ولی بعد از این ماجرا وقتی سیم ۴جی میندازم فقط سایت های داخلیو باز میکنه شما میدنین مشکل از کجاس ؟

    1. سلام
      یک بار مودم را خاموش روشن کنید.
      اگر روی گوشی انداختید؛ یک بار به حالت پرواز ببرید و دوباره روی دیتا قرار دهید
      اگر مشکل رفع نشد؛ مودم یا گوشی را در مکان‌های دیگر امتحان کنید چون احتمال وجود مشکل از آنتن BTS اپراتور هم هست.
      در غیر این صورت باید با پشتیبانی ایرانسل تماس بگیرید

  10. سلام دوستان خوبید
    من میخوام مودم بخرم و خارج از شهر قزوین هستیم مودم
    gp-2101 آوردم امتحان کردم سرعتش ۳ مگ بود الان میخوام بخرم به گفته بعضی دوستان به شک افتادم شما راهنمایی کنید
    من بخرم یا نه؟
    ممنون!

    1. سلام
      سرعت ۳ مگ خیلی پایین است. سیم‌کارت ایرانسل دارید؟ پوشش‌دهی ایرانسل در آن منطقه چطور است؟ چند چراغ آتن مودم روشن است؟
      البته انتخاب‌های زیادی ندارید اگر می‌خواهید از TD-LTE استفاده کنید.

  11. سلام مجدد
    من فقط برای طراحی سایت میخوام فقط برای سرچ و اینا یا بعضی وقت ها دانلود
    چراغ های مودم ۲ تا آنتن نشون میده بعضی وقتها هم ۳تا.
    آنتن دهی هم بد نیست چون خارج از شهره
    حالا اگه بخرم ممکنه بعدا دیگه کار نکنه؟

  12. سلام
    من اینکارو کردم و سیم کارت معمولی انداختم که شبا استفاده کنم ولی هم از سیم کارتم استفاده کرد و هم از اعتبار خود سیم کارتم کم کرد این در حالی بود که سیم کارتم بیرون بود ولی اعتبارش کم شد، شما میدونید چطور این مشکلو حل کنم؟؟

  13. سلام.من هم i40 دارم هم ۲۱۰۱ رو هردو مورد هم جواب گرفتم.اگرم جواب نده داخله تنظیمات که بدی راحت میتونی تنظیم کنی.تنها موردی که هست برای سیم کارت معمولی ایرانی فقط جاهایی جواب میده که شبکه ۴.۵ g داشته باشه.و جاهایی که شبکه ۴جی خالی باشه مثل خارج از شهر جواب نمیده. اگه کسی تونست این مورد رو برطرف کنه ممنون میشم اطلاع بده.

  14. من یک مودم B-5142 دارم که الان سیم‌کارت عادی ایرانسل انداختم تو خونه (که پوشش TD-LTE هم داریم) و جواب داد. سرعت هم تا ۴۰ مگ می‌ره که خیلی خوبه و کلی افسوس خوردم که چرا اون موقع که بسته ۵۰ گیگی رایگان رو این سیم کارت داشتم به مدت ۱۲ ساعت، از این مودم استفاده نکردم تا بتونم همه‌اش رو مصرف کنم.
    اما برای من الان مهم اینه که بتونم از این مودم در محدوده بدون پوشش دهی TD-LTE با سیم‌کارت عادی استفاده کنم. بعضی دوستان بالاتر گفتن که نمی‌شه. حالا من هم به زودی این رو در اطراف تهران تست می‌کنم و نتیجه رو اینجا می‌نویسم.

  15. بنده هم جدیدا این مودم رو خریدم البته از شرکت اسیاتک که لوگوی ایرانسل هم روش هست! هم سیمکارت اسیاتک TD LTE و هم سیمکارت ایرانسل ۴G جواب داد روش! در حالی که گفته بودن فقط مختص سیمکارت اسیاتک هست و اونم فقط از نوع TD LTE

    1. سلام
      خیر سیم‌کارت‌های TD-LTE روی مودم‌های فورجی معمولی کار نمی‌کنند چون اصلا فرکانس آن‌ها پشتیبانی نمی‌شود.

  16. با سلام
    بله بنده هم Gp2101 plus دارم و بلافاصله بعد از خرید سیم کارت رو تست کردم و به راحتی سیم کارت ۴G ایارنسل رو میخونه و با سرعت خوبی به شبکه وصل میشه فقط سیم ۴G امراتور دیگه نمیشه چون لاک هستش وگرنه پشتیبانی ۴G ایرانسل رو داره
    یک مودم با دو قابلیت 🙂

    1. سلام من مودم ایرانسل tfi_60.s1 گرفتم با سیم کارت ۴g . الان بهش وصل میشم سرعت اینترنتم در حد هات اسپات گوشی هستش . برای همین خواستم از شما بپرسم که حتما سیم کارتم هم TDLT باشه؟؟ ممنون

  17. سلام، میخواستم بگم که نظر کارشناس های ایرانسل کاملا درست بوده. ولی خیلی مسئله رو باز نکردن. اف دی پوشش کامل تری نسبت به تی دی داره. برای همین اکثر جاهایی که تی دی کار میکنه، پوشش اف دی هم داره و در این لوکیشن ها سیم کارت اف دی روی مودم تی دی کار میکنه. ولی برعکسش امکان پذیر نیست. یعنی اگه تو لوکیشنی باشی که فقط اف دی باشه، اونوقت سیم کارت اف دی روی مودم تی دی کار نمیکنه و بابت اینکه ایرانسل از این موضوع پشتیبانی نمیکنه _ همون بهتر که از اولش بگه این مودم واسه اف دی ساخته نشده. پس فقط جایی میتونین از سیم کارت اف دی روی مودم تی دی استفاده کنید که حتما پوشش تی دی داشته باشه

  18. سلام
    بنده مودم GP-2101 plus دارم و سیم کارت ۴G را ساپورت میکند و آنتن دهی بسیار بالا و مناسبی حتی نسبت به سیم کارت مخصوص خود مودم دارد.

  19. ۲۱۰پلاس بسیار راحت سیم کارت ایرانسل معمولی رو ساپورت کرد و سرعت خوبی هم داره .فقط چراغ اینترنتش خاموشه و چراغ ۴G روشنه همین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا