وای‌فای

ازراک یک روتر AC1300 برای خانه‌های هوشمند و اینترنت اشیا معرفی کرد

شاید با دیدن نام ازراک در مقابل یک روتر بی‌سیم تعجب کنیم اما بازار پرسود اینترنت اشیا و خانه‌های هوشمند هر شرکت سخت‌افزاری را وسوسه می‌کند تا شانس خود را محک بزند. ازراک هم اولین شرکتی نیست که از عرضه کارت گرافیک و مادربورد به سراغ تولید روتر بی‌سیم می‌آید. 

ازراک را بیشتر با مادربوردها و کارت‌های گرافیک‌اش می‌شناسیم و اکنون شاهدیم که اولین روتر بی‌سیم خود در رده AC1300 را برای اینترنت اشیا و خانه‌های هوشمند معرفی کرد. این روتر به نام ASRock X10 از کنترلر Zigbee توکار سود می‌برد که روتر را به یک هاب مرکزی برای خانه‌های هوشمند تبدیل می‌کند و کاربران می‌توانند با روتر اشیایی مانند چراغ‌های هوشمند؛ سنسورها و دوربین‌ها را کنترل و مدیریت کنند. 

این روتر دوبانده روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز از حداکثر سرعت ۴۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز حداکثر سرعت ۸۶۷ مگابیت را به نمایش می‌گذارد. از فناوری‌های MU-MIMO و Beamformig، کنترل والدین، دسترسی از راه دور و ذخیره‌سازی مبتنی بر USB پشتیبانی می‌کند. 

امکانات ارتباطی روتر ازراک شامل چهار درگاه LAN گیگابیتی و یک درگاه WAN گیگابیتی، یک درگاه USB 3.0، یک درگاه USB 2.0 و دو آنتن خارجی ۵ دسی‌بلی است. پردازنده این روتر چهار هسته‌ای و ساخت شرکت کوال‌کام است. 

ازراک برای این روتر یک اپلیکیشن عرضه کرده است تا از راه دور بتوان روتر را مدیریت و کارهایی مانند ذخیره‌سازی اطلاعات روی دستگاه‌های متصل به USB روتر یا مدیرتی دستگاه‌های خانه هوشمند را انجام داد. 

این روتر به قیمت ۱۴۰ دلار عرضه می‌شود. در ماه‌های اخیر روتر ازراک چندمین روتر بی‌سیمی است که همراه با کنترلر اینترنت اشیا عرضه می‌شود و به نظر می‌رسد شاهد یک رویکرد جدید در دنیای شبکه‌های بی‌سیم هستیم که هاب مرکزی اینترنت اشیا و هانه‌های هوشمند با روترهای بی‌سیم ادغام شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا