آموزش

چگونه بفهمیم تحت پوشش دهی فیبر نوری هستیم؟ آموزش سامانه iranfttx

ثبت درخواست پوشش دهی اینترنت فیبر نوری در سایت iranfttx

هر فردی از طریق سامانه iranfttx می‌تواند وضعیت پوشش دهی فیبر نوری در منطقه و شهر خودش را بررسی و نام اپراتور مجری اینترنت FTTH را ببیند و درخواست اتصال به اینترنت پر سرعت برای این اپراتور بفرستد.

در حال حاضر، فیبر نوری سریع‌ترین و بهترین اینترنت ایران است و برای گیمرها، یوتیوبرها، استریمرها، تولیدکنندگان محتوا، کسب‌وکارها و استارتاپ‌ها، ایده‌آل‌ترین اتصال نت محسوب می‌شود.

مناطق پوشش دهی فیبر نوری

مناطق پوشش دهی فیبر

دولت از سال گذشته، پروژه «طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها» را کلید زده و اصرار و تمرکز و پیگیری زیادی روی آن گذاشته است. براساس این طرح، تا پایان سال ۱۴۰۳ باید ۲۰ میلیون خانوار و کسب‌وکار به اینترنت FTTH (فیبر نوری) وصل شده باشند.

۲۵ استان از ۳۱ استان کشور میان ۱۸ اپراتور مختلف تقسیم‌بندی شدند تا هریک، مجری توسعه فیبر در یک یا چندین شهر باشد. در برخی استان‌ها هم چندین اپراتور با هم روی یک شهر فعالیت می‌کنند.

به گفته وزیر ارتباطات، ۱۶۰۰ شهر فیبرکشی می‌شوند و در پایان سال ۱۴۰۲ باید به ۸ میلیون پوشش دهی برسیم که البته، سامانه iranfttx نشان می‌دهد بیش از ۶ میلیون خانوار در کشور هم اکنون می‌توانند به فیبر نوری متصل شوند.

ما چطور بفهمیم تحت پوشش دهی فیبر نوری هستیم یا خیر؟ کدام خیابان‌ها و کوچه‌ها فیبرکشی شدند؟

کدام شرکت و اپراتور مجری فیبر نوری در محله و منطقه ما است و چگونه درخواست دریافت فیبر نوری را برای این اپراتور بفرستیم؟

چگونه برای اینترنت فیبر نوری ثبت‌نام کنیم؟

پاسخ همه این سوالات در سامانه iranfttx است که وضعیت طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها را آنلاین نمایش و گزارش می‌دهد.

معرفی iranfttx

سایت iranfttx به طور کامل برای طرح توسعه فیبر نوری کشور راه‌اندازی شده است و مرتبا به‌روز می‌شود.

در این سامانه، می‌توانید آخرین آمار و ارقام از وضعیت پوشش دهی فیبر نوری در کشور، استان و شهرهای مختلف را مشاهده کنید.

سایت iran fttx

همین‌طور، به فهرست شهرهای تحت پوشش‌دهی دسترسی داشته و از همه مهم‌تر، وضعیت پوشش دهی فیبر نوری در شهر و منطقه و محله خود را ببینید.

در اول اسفند ماه ۱۴۰۲ که وارد این سایت شدیم؛ نشان داد ۶ میلیون و ۴۱ هزار نفر تحت پوشش دهی فیبر هستند و پروژه ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.

اما عجیب است که فقط ۵۱۳ هزار نفر به اینترنت پر سرعت (VDSL و FTTH) وصل شدند.

در صفحه اصلی iran fttx وقتی به پایین اسکرول می‌کنیم؛ توضیحاتی درباره اینترنت فیبر نوری و اینکه «FTTx چیست» داده شده و درباره لزوم توسعه فیبر نوری صحبت می‌کند.

در بخش «الزامات برنامه توسعه شبکه» می‌توانید فایل اکسل فهرست شهرهای تحت پوشش / تعهد ایجاد پوشش را دانلود کنید ولی چون طولانی است؛ زیاد به درد کاربر عادی اینترنت نمی‌خورد.

مشاهده پوشش دهی فیبر نوری محله‌مان در iranfttx

برای مشاهده وضعیت پوشش دهی فیبر نوری شهر، منطقه یا محله خود مراحل زیر را طی کنید:

۱- وارد سایت iranfttx به نشانی https://www.iranfttx.ir شوید.

۲- در همان صفحه نخست، در بخش «از استان شما چه خبر؟» روی گزینه یا کلید «وضعیت پوشش» بزنید.

پوشش دهی فیبر iranfttx

مشاهده پوشش دهی فیبر نوری روی گوشی:

مشاهده پوشش دهی فیبر نوری در iranfttx

۳- از شما یک کد امنیتی درخواست می‌شود که باید براساس تصویر، وارد کنید و روی علامت فلش کنار فیلد کلیک کرده یا اینتر کنید:

سایت iranfttx

۴- در صفحه‌ای که باز می‌شود؛ می‌توانید وضعیت پوشش دهی فیبر را در هر شهر و منطقه مشاهده و اپراتورهای مجری آن شهر را براساس رنگ‌بندی زیر ببینید:

مناطق پوشش دهی fttx

خاکستری: به معنای داشتن تعهد برای فیبرکشی و اتصال به اینترنت FTTH است.

سبز: به معنای پوشش دهی است و می‌توانید برای اتصال اقدام کنید.

قرمز: درخواست پوشش را در آن نقطه نشان می‌دهد.

یک مثال از وضعیت پوشش دهی، درخواست‌های ثبت شده و تعهد اپراتورها:

فیبر نوری iranfttx

درخواست پوشش فیبر نوری در سامانه iran fttx

۱- در باکس آدرس / کد پستی باید آدرس منطقه خودتان یا کد پستی خانه را بزنید و بعد نام اپراتور را انتخاب کنید.

برای مثال، ما یک آدرس فرضی در شهر تهران وارد کردیم و اپراتور مخابرات را هم انتخاب کردیم تا در نقشه؛ آخرین مناطق پوشش دهی فیبر نوری مخابرات و تعداد متقاضیان آن را نشان بدهد:

انتخاب شهر فیبر نوری

۲- می‌توانید با گزینه‌های «تعهد ایجاد پوشش»، «دارای پوشش» و «درخواست پوشش»، کاملا شرایط مختلف را روی نقشه بررسی کنید و ببنید آیا خانه شما اصلا در تعهد یک اپراتور فیبر نوری هست یا خیر و چقدر درصد کار فیبرکشی پیشرفت کرده است؟

۳- برای ثبت درخواست پوشش دهی فیبر نوری، گزینه «درخواست پوشش» را بزنید و بعد در پایین صفحه و در بخشی که نوشته شده «متقاضی استفاده از فیبر نوری در این منطقه هستم؛ به محض ایجاد پوشش به من اطلاع بدهید.»؛ کلید زنگوله‌ای «ثبت درخواست اطلاع‌رسانی» را بزنید:

درخواست پوشش‌دهی

۴- پنجره جدیدی باز می‌شود که باید شماره تلفن موبایل و کد امنیتی را وارد کرده و روی کلید «ارسال درخواست اطلاع‌رسانی» بزنید:

ثبت درخواست فیبر نوری

۵- اگر پیام زیر را مشاهده کردید؛ یعنی درخواست شما برای پوشش فیبر ثبت شده است:

تایید iranfttx

۶- پیامکی مشابه زیر برای شما ارسال می‌شود که باید روی لینک آن ضربه بزنید:

پیامک درخواست فیبر نوری

۷- حالا، کلید «تایید و ادامه» را بزنید:

تایید شماره موبایل در iranfttx

دوباره وارد سایت iranfttx می‌شوید که به معنای ثبت درخواست پوشش فیبر نوری شما است.

آیا پوشش دهی فیبر نوری سایت iranfttx مطمئن است؟

جواب واقعی می‌خواهید؟ خیر.

گزارش‌های زیادی از مردم و کاربران اینترنت دریافت شده که نمایش پوشش دهی فیبر در سامانه ایران اف تی تی ایکس دقیق یا صحیح نیست.

برخی از کاربران می‌گویند شرکت‌ها برای اینکه نشان بدهند پروژه پیشرفت داشته؛ برخی مناطق را جزو پوشش دهی می زنند ولی این طور نیست.

لازم است شما علاوه بر بررسی وضعیت پوشش دهی فیبر نوری خانه خود، با شرکت مربوطه هم تماس بگیرید و مطمئن شوید فیبرکشی کردند.

سوالات کاربران

آیا پوشش دهی فیبر نوری مخابرات هم در سامانه iranfttx نشان داده می‌شود؟

بله؛ شرکت مخابرات هم به پروژه ملی فیبر نوری افزوده شده و می‌توانید ببینید خانه شما تحت پوشش فیبر نوری مخابرات هست یا نه. ضمن اینکه می‌توانید با شماره ۲۰۲۰ مخابرات هم تماس بگیرید و شماره تلفن ثابت یا کدپستی خانه را بدهید تا به شما بگویند فیبر نوری تانوما به شما تعلق می‌گیرد یا خیر.

پس از ثبت درخواست، چقدر طول می‌کشد اینترنت فیبر خانه وصل شود؟

حداقل یک ماه طول می‌کشد تا خانه شما به فیبر نوری وصل شود؛ اگر فیبرکشی در محله شما انجام گرفته باشد!

ممکن است کوچه ما فیبرکشی شده باشد ولی در iran fttx نشان ندهد؟

بله؛ احتمالش بالا است؛ چون شرکت‌ها باید پس از فیبرکشی، اطلاعات را به این سامانه بدهند و مدت زمانی طول می‌کشد تا به‌روز شود.

ثبت درخواست در سامانه iranfttx به معنای ثبت‌نام فیبر نوری است؟

خیر؛ صرفا به معنای درخواست برای فیبرکشی در منطقه و محله و کوچه شما است. برای ثبت‌نام اینترنت FTTH باید به وب‌سایت خود اپراتوری که فیبرکشی کرده؛ مراجعه کنید.

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. خب طبق اطلاعات این سایت شهر ما بیشترش و محله ی ما کاملاً تحت پوشش هستش.همون کار رو هم کردم و شماره م رو ثبت و تایید کردم. بعد زنگ زدم آسیاتک که مسئول فیبرنوری شهر ماست میگم تو نقشه تحت پوشش هستیم.میگه اون رو ولش کن.بعد نشستم آدرس دادن تا آخرش پیدا کرده کوچه ما رو.میگه نه هنوز سرویس دهی نداریم.
    همش دروغ و برای سرگرم کردن مردمه.

  2. کاملا دروغ هست در عرض یک شب اینا توی نقشه کل ارومیه را تحت پوشش خود قرار دادند .در حالی که اصلا اینطور نیست

  3. سلام، صفحه «وضعیت پوشش» سایت مورد نظر رو وقتی باز می‌کنید به شدت بار روی پردازنده کامپیوتر رو افزایش میده!
    در طی چند ماهی که من تست کردم همین طور بوده، به جز ابتدای راه اندازیش، در باقی موارد پردازنده رو به شدت مشفول می‌کنه؛ آیا اسکریپت استخراج رمز ارز اجرا میکنه یا سایت به شدت بد طراحی شده، چون این موضوع خیلی غیر معمول هست!
    آیا شما هم متوجه این موضوع شدید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا