راهنمای خرید

معرفی اینترنت ایده‌آل استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک

جست‌وجو برای اینترنت نامحدود، سریع، پایدار، انعطاف‌پذیر، در دسترس و قابل استفاده آسان

اینترنتی که استارتاپ‌ها نیاز دارند؛ با اینترنت خانگی، اینترنت فریلنسرها و اینترنت سازمان‌ها متفاوت است. اینترنت استارتاپ‌ها همان ویژگی‌هایی را باید داشته باشد که از ذات یک گروه استارتاپی انتظار داریم؛ یعنی چابکی در نصب و راه‌اندازی، انعطاف‌پذیری در استفاده، ظرفیت نامحدود و سرعت بالا برای دانلود و آپلود چند نفره. حالا در ایران، چه سرویس‌های اینترنتی این ویژگی‌ها را دارند؟

انتخاب اینترنت در ایران یک چالش است. انتخاب اشتباه می‌تواند کل پروژه و هدف شما را به شکست برساند و یک انتخاب درست می‌تواند شتاب‌دهنده موفقیت شما باشد. اگر یک گروه کوچک کسب‌وکاری باشید یا یک تیم استارتاپی که به تازگی در دفتر جدیدی مستقر شده و دور هم جمع آمدید؛ اینترنت برایتان از نان شب واجب‌تر است و پیدا کردن یک سرویس اینترنت، اولین کار و اولویت‌دارترین تسک شما خواهد بود.

در این مطلب، می‌خواهیم نگاهی به انواع سرویس‌های اینترنت مناسب استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک بیندازیم؛ بدون اینکه اهداف تبلیغاتی یا گزارش آگهی داشته باشیم:

بهترین اینترنت مناسب استارتاپ ها

استارتاپ‌ها به چه اینترنتی نیاز دارند؟

یک تیم استارتاپی چند نفره را تصور کنید. یکی در حال وب‌گردی و یافتن منابع و تصاویر جدید است؛ دیگری دارد ویدئوی آماده شده را روی سایت آپلود می‌کند؛ بعدی یک تولیدکننده محتوا است و باید به طور آنلاین ویرایش فیلم و عکس انجام بدهد؛ نفر بعدی پشتیبانی سرویس آنلاین سایت را برعهده دارد و البته یک یا چند نفری هم در گوشه و کنار دارند توی شبکه‌های اجتماعی گشت می‌زنند یا با موبایل بازی می‌کنند!

بیشتر بخوانید: ۴ دلیل اینکه شبکه‌های کابلی برای کسب‌وکارها بهتر از وای‌فای هستند

همه این افراد یک اینترنت سریع و روان با کمترین تاخیر را انتظار دارند و کوچک‌ترین کندی و قطعی و محدودیت حجم را برنمی‌تابند. اصلا، شرکت چابکی در یک گروه جوان و با انگیزه و نوپا، همین نداشتن هیچ محدودیتی و هوشمند بودن است.

حالا، شما چه سرویس اینترنتی را به این گروه پیشنهاد می‌کنید؟

ADSL؟ حتما دارید شوخی می‌کنید؟ VDSL؟ کمی بهتر از ADSL است ولی نایاب است و از کجا بگیریم؟

اینترنت موبایل؟ خیلی گران می‌شود؛ در ضمن با تاخیر و مشکلات انتن‌دهی‌اش چه کنیم؟

اینترنت TD-LTE؟ بد نیست ولی خیلی خوب هم نیست و احتمالا چند مودم و سیم کارت برای پوشش دادن کل افراد در شرکت نیاز است.

خوب؛ پس چه سرویسی پیشنهاد می‌کنید؟

استارت‌آپ‌ها یک اینترنت سریع، نامحدود، پینگ و تاخیر بسیار کم، قابلیت استفاده همزمان چند دستگاه و دارای انعطاف‌پذیری بالا نیاز دارند. بسته‌های اینترنت ۱۰ گیگ و ۲۰ گیگ و ۱۰۰ گیگ برای یک استارتاپ شوخی است. شاید مصرف اینترنت یک روز این کسب‌وکارهای نوپا ۱۰۰ گیگ باشد و شاید هم بسیار بیشتر.

همه‌چیز استارتاپ‌ها روی اینترنت و به صورت آنلاین است. همزمان ده‌ها دستگاه به اینترنت وصل هستند و اگر سرویسی خریداری کرده باشید که با اتصال چند گوشی و لپ‌تاپ، سکته کند؛ عملا یعنی اینترنت نداریم!

وقتی می‌خواهید برای یک استارتاپ، سرویس اینترنت انتخاب کنید؛ باید همه این فاکتورها را در نظر بگیرید.

انتخاب نخست: اینترنت فیبر نوری

در هر کجا زندگی می‌کنید؛ در هر استان و شهری هستید؛ اولویت نخست شما گرفتن سرویس اینترنت فیبر نوری باشد؛ آن هم فیبر نوری اختصاصی با پهنای‌باند کاملا ویژه برای خودتان.

به مرکز مخابرات منطقه خود مراجعه کنید و درخواست سرویس فیبر نوری اختصاصی بدهید. احتمالا، باید هزینه‌های کابل‌کشی را خودتان بپردازید و یک خرج اولیه درست و حسابی روی دست‌تان می‌افتد ولی در عوض تا سال‌های طولانی دغدغه اینترنت را ندارید.

پرونده ویژه: همه آن چیزی که باید درباره اینترنت فیبرنوری در ایران بدانید

اینترنت فیبر نوری می‌تواند سرعت‌ها چند صد گیگابیتی به شما بدهد و کمترین تاخیر و قطعی و نویز را دارد. کاملا مناسب برای استفاده در کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپی است و اینکه ده‌ها دستگاه ثابت و موبایل همزمان به اینترنت وصل شوند.

سرعت دانلود شما از ۱۰۰ مگابیت آغاز شده و می‌تواند تا ۱ گیگابیت و بیشتر افزایش پیدا کند؛ سرعت آپلود شما نیز چند صد مگابیت است و کاملا برای ارسال فیلم‌ها و تصاویر روی سایت یا خدمات آنلاین مناسب است.

ترکیب اینترنت فیبر نوری و یک روتر بی‌سیم دو بانده به همراه کابل‌کشی‌های داخلی برای دسترسی کابلی در چند نقطه شرکت، همان اینترنت ایده آلی است که یک استارتاپ نیاز دارد.

معمولا در سرویس‌های اینترنت فیبر نوری اختصاصی، بحث حجم مطرح نیست و شما می‌توانید سرویس‌های تقریبا نامحدود بگیرید.

اینترنت استارتاپ ها

انتخاب دوم: اینترنت بی سیم یا پوینت تو پوینت

اگر از دریافت سرویس اینترنت فیبر نوری ناامید شدید؛ سراغ سرویس‌دهنده‌های اینترنت بی سیم بروید. اینترنت بی‌سیم یا وایرلس یا پوینت تو پوینت، یک سرویس اینترنت رادیویی اختصاصی است که از یک نقطه توسط سرویس دهنده اینترنت برای دفتر کار شما ارسال شده و فقط خودتان مصرف‌کننده آن هستید.

بیشتر بخوانید: اینترنت نقطه به نقطه (P2P) چیست و برای چه کاربرانی مناسب است – تست عملی و هزینه‌ها

یک آنتن رادیویی در پشت بام نصب می‌شود و شما می‌توانید سرویس اینترنت نامحدود ماهیانه با سرعت‌های ۵۰ مگابیت یا ۱۰۰ مگابیت یا حتی بیشتر از این‌ها خریداری و استفاده کنید.

این روزها، بهترین و سریع‌ترین سرویس اینترنت برای دفاتر کوچک و حتی کاربران پرمصرف در شهرهای بزرگ، همین سرویس اینترنت بی‌سیم است. شرکت‌های مختلف این سرویس را ارائه می‌کنند و شما باید تک تک با آن‌ها صحبت کرده تا بفهمید کدام‌یک در منطقه شما این نوع اینترنت را ارائه می‌دهند.

مزایای اینترنت بی‌سیم این است که نیازی به خط تلفن ثابت یا در انتظار ماندن برای مخابرات و کابل‌کشی فیبر نوری و رسیدن اینترنت به دم دفترتان ندارید. یک سرویس اینترنت کاملا اختصاصی برای شما است و دقیقا اجازه می‌دهد چندین دستگاه به طور همزمان روی اینترنت ترافیک دانلود و آپلود داشته باشند؛ بدون اینکه افت سرعت و کیفیتی را شاهد باشیم.

این سرویس اینترنت نامحدود ارائه می‌شود و شما در ماه ۱ میلیون تومان یا ۱.۵ میلیون تومان می‌دهید و در عوض کل روزهای ماه می‌توانید یک اینترنت پایدار با سرعت بالا و ظرفیت نامحدود استفاده کنید. پس از چند ماه، اصلا فراموش خواهید کرد قبلا چه مشکلاتی با اینترنت داشتید و دائم نگران تمام شدن بسته اینترنت بودید.

انتخاب سوم: زی تل برای تهران و کرج

زی تل یک سرویس اینترنت TD-LTE نامحدود و اختصاصی برای کاربران خانگی و شرکتی است. مهندسان زی تل برای شما یک مودم بیرونی نصب می‌کنند و تنظیمات آن را روی روتر داخلی انجام داده و شما را صاحب یک سرویس اینترنت نسبتا سریع و نامحدود پایدار خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اینترنت TD-LTE نامحدود زی‌تل چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

سرعت اینترنت خانگی زی تل به ۵۰ مگابیت می‌رسد و هزینه یک ماهه آن ۵۰۰ هزار تومان است. بسیاری از شرکت‌های کوچک و استارتاپی در تهران و کرج از سرویس اینترنت زی تل استفاده می‌کنند. متاسفانه زی تل فقط در این دو شهر در دسترس است و در سایر شهرها یا استان‌های کشور، باید سراغ یکی از سرویس‌های اینترنت TD-LTE رفت.

انتخاب آخر: TD-LTE یا VDSL

اینترنت VDSL با سرعت‌های ۵۰ مگ یا ۷۰ الی ۸۰ مگ برای استارتاپ‌ها مناسب است ولی مسئله اینجا است که به سختی بتوان در یک شهر سرویس وی دی اس ال گرفت. کلا در سراسر کشور تا کنون حدود ۴۰۰ هزار پورت VDSL نصب و راه‌اندازی شده است. سرعت دانلود و آپلود VDSL خوب است و اگر یک روتر دو بانده قوی داشته باشید؛ می‌توانید همزمان ۱۰ الی ۱۵ دستگاه را به اینترنت پرسرعت وصل کنید.

پرونده ویژه: ۱۰ نکته مهمی که باید درباره اینترنت VDSL بدانید!

در نهایت، اگر دست شما به اینترنت فیبر نوری، اینترنت بی سیم، اینترنت اختصاصی مانند زی تل و VDSL نرسید؛ سراغ اینترنت TD-LTE بروید. این روزها، پوشش‌دهی شبکه TD-LTE خیلی بهتر شده و تقریبا در غالب نقاط شهری در دسترس است و سرعتی حدود ۴۰ مگابیت می‌دهد. بسته‌های اینترنت TD-LTE نامحدود نیستند ولی بسته‌های با حجم بالا و مدت‌دار خریداری کنید تا ارزان‌تر تمام شود.

اگر در یک شرکت یا استارتاپ با تعداد افراد زیادی هستید؛ مثلا ۲۰ نفر دارند با هم در یک دفتر کار می‌کنند. خرید یک سرویس اینترنت تی دی ال تی و یک مودم خوب مانند هواوی B612 یا هواوی B622 کافی نیست و پیشنهاد می‌شود دو یا سه مودم با سیم‌کارت TD-LTE خریداری کنید و هر چند نفر به یک مودم وصل شوند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا