پرونده ویژه

پرونده ویژه: ۱+۱۰ پرسش ساده ولی مهم کاربران اینترنت + جواب

سوالات مفهومی و پایه‌ای که در ذهن هر فردی یافت می‌شود

اینترنت و وای‌فای دیگر فناوری‌های تازه و عجیب و غریبی نیستند و همه ما ساعت‌ها تجربه استفاده از آن‌ها را داریم. چه بسا خودمان را هم یک کاربر حرفه‌ای اینترنت بدانیم!

اما مطمئن باشید هم در ذهن شما و هم در ذهن من، پرسش‌های ساده‌ای درباره نحوه کار اینترنت، روش‌های افزایش سرعت، نحوه کار مودم و روتر، بهبود سرعت وای‌فای، انواع سرویس‌های اینترنت و نظایر این‌ها هست.

شاید هم خجالت بکشیم این پرسش‌های ساده را از دیگران بپرسیم و شاید هم پرسیدیم و جواب درستی نگرفتیم.

در این پرونده ویژه، نگاهی به برخی از این سوالات کردیم؛ سوالاتی که در طی چهار سال گذشته، روی سایت شبکه‌چی جواب داده شدند:

نکته مهم: برای باز کردن یک مطلب، روی تیتر آبی رنگ آن کلیک کنید یا ضربه بزنید.

آیا با تعویض مودم مشکل آنتن‌دهی حل می‌شود؟

برخی از کاربران ازم سوال می‌کنند با تعویض مودم وضعیت سرعت اینترنت و آنتن‌دهی آن‌ها بهتر می‌شود یا خیر؟ مثلا، یک مودم فورجی یا تی‌دی‌ال‌تی دارند و اکنون فقط ۱ یا ۲ چراغ انتن آن روشن است. حالا سوال می‌کنند اگر مثلا فلان مودم را بخرم؛ وضعیت آنتن‌دهی بهتر می‌شود؟ تصورشان این است که برخی مودم‌ها آنتن‌دهی بهتری دارند و در شرایط یکسان باید سرعت اینترنت بالاتری بدهند.

آیا فروش اجباری مودم همراه با سرویس اینترنت قانونی است؟

چند روز پیش دوستی گفت: «قانونی است شرکت سرویس‌دهنده اینترنت شما را مجبور کند از مودم خودشان استفاده کنید؟» یعنی همراه با سرویس اینترنت، یک مودم هم به شما بفروشد و بگوید اگر اینترنت می‌خواهید؛ باید این مودم را بخرید تا کارشناسان ما بیایند و آن را نصب کنند و سرویس شما برقرار شود.

آیا واقعا ارتقای مودم و روتر باعث افزایش سرعت اینترنت می‌شود؟

به بسیاری از کاربرانی که از سرعت کند اینترنت یا وای‌فای در عذاب هستند؛ پیشنهاد می‌شود مودم یا روتر خود را عوض کنند و به اصطلاح ارتقای مودم بدهند. ارتقای مودم و روتر یکی از ترفندهای مهم و اساسی برای افزایش سرعت اینترنت و وای‌فای است.

چگونه پیش از خرید اینترنت و مودم از سرعت و کشش خط تلفن مطلع شویم؟

شاید برای شما هم این سوال پیش از ثبت‌نام برای اینترنت ADSL و حتی اینترنت VDSL مطرح شده باشد؟ اگر من هزینه اینترنت و مودم را بدهم ولی خط تلفن ثابت خانه کشش و کیفیت لازم را نداشته باشد و یک اینترنت ضعیف بدهد؛ چه باید کرد و چگونه جلوی ضرر را بگیرم؟ چگونه می‌توانم مطمئن شوم کشش خط تلفن ثابت برای اینترنت پرسرعت مناسب است و بعد اقدام به خرید اینترنت ADSL و مودم کنم؟

آیا استفاده از کابل Cat6 برای مودم و روتر باعث افزایش سرعت اینترنت می‌شود؟

در جعبه غالب مودم‌ها و روترها کابل شبکه کوتاه Cat5 دیده می‌شود. کابل Cat5 نسبت به کابل‌های Cat5e و Cat6 ارزان‌تر و به صرفه‌تر است و همه ویژگی‌ها و مشخصه‌ها یک کابل شبکه برد کوتاه خانگی را دارد. حالا، اگر به جای کابل Cat5 خود مودم یا روتر از کابل Cat5e و Cat6 استفاده کنیم؛ چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا سرعت اینترنت بیشتر می‌شود؟ روی پینگ و نویز شبکه تاثیری دارد؟ کاربران زیادی این سوال را مطرح کردند یا در پس‌زمینه ذهن‌شان دارند که به جای کابل‌های Cat5 از کابل Cat6 استفاده شود.

آیا با خرید یک مودم گیمینگ می‌توانید پینگ پایین‌تری در بازی‌ها داشته باشید؟

حالا سوال اینجا است که واقعا خرید یک مودم گیمینگ باعث کاهش پینگ در بازی‌ها می‌شود؟ تاثیر یک مودم گیمینگ با یک مودم معمولی در پینگ اینترنت و بازی‌های آنلاین چقدر است؟ آیا ارزش دارد ۶ الی ۷ میلیون تومان برای خرید یک مودم گیمینگ بدهیم؛ فقط به خاطر اینکه پینگ کمتری داشته باشیم؟

برای استفاده از اینترنت فیبرنوری نیاز به خط تلفن ثابت داریم؟

اگر بخواهید از اینترنت فیبرنوری به اصطلاح FTTH استفاده کنید؛ نیازی به خط تلفن ثابت نیست. اینترنت FTTH به گونه‌ای از اینترنت گفته می‌شود که از مرکز مخابرات و تجهیزات نصب شده شرکت سرویس‌دهنده تا مودم کاربر از کابل فیبرنوری برای انتقال اینترنت استفاده می‌شود.

آیا مودم‌های ۴G از شبکه و اینترنت ۳G هم پشتیبانی می‌کنند؟

شاید این پرسش در نظر برخی از مردم خیلی واضح بیاید ولی باز برای برخی دیگر مطرح است که آیا هر مودم ۴G از شبکه و اینترنت ۳G یا ۲G پشتیبانی می‌کند؟ به زبان ساده‌تر، اگر من یک مودم ۴G بخرم ولی هنوز خانه ما زیر پوشش اینترنت ۴G نرفته باشد و فقط در منطقه ما شبکه‌های ۳G فعال باشند؛ آیا می‌توانم به شبکه و اینترنت وصل شوم؟

آیا با تعویض مودم مشکل نویز خط تلفن حل می‌شود؟

این پرسش مشترک بسیاری از کاربران اینترنت ADSL است. هنگامی که به شرکت سرویس‌دهنده اینترنت ADSL زنگ می‌زنیم و از کندی سرعت اینترنت، افت سرعت یا قطعی‌های زیاد اینترنت گله و شکایت می‌کنیم؛ یک جواب می‌شنویم و آن اینکه روی خط تلفن شما نویز زیادی هست.

اگر مودم ۴G را با مودم ۴.۵G تعویض کنم؛ چقدر سرعت اینترنت بیشتر می‌شود؟

حداکثر سرعت اسمی یک مودم ۴G LTE برابر با ۱۵۰ مگابیت است و حداکثر سرعت اسمی یک مودم ۴.۵G برابر با ۳۰۰ مگابیت. آیا در عمل هم سرعت مودم‌های ۴.۵G یا از رده LTE Cat 6 دو برابر سرعت مودم‌های ۴G است؟ آیا اگر من مودم ۴G خودم را بفروشم و یک مودم ۴.۵G بخرم؛ سرعت اینترنت موبایل چند برابر می‌شود؟ آیا سرعت این‌قدر زیاد می‌شود که دیگر خیالم از استریم ویدیو و دوربین مداربسته و دانلودهای زیاد چند گیگابیت راحت باشد؟ آیا خرید یک مودم ۴.۵G ارزش دارد؟

چگونه بفهمیم کامپیوترمان از شبکه با سرعت گیگابیتی پشتیبانی می‌کند یا خیر؟

آیا کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما از سرعت یک گیگابیت روی شبکه‌های وای‌فای یا اترنت پشتیبانی می‌کند؟ چگونه می‌توان فهمید یک کامپیوتر حداکثر از چه سرعتی پشتیبانی می‌کند؟ کارت شبکه نصب شده روی کامپیوتر از کدام سرعت‌ها پشتیبانی می‌کند؟ اگر این سوال برای شما هم پیش آمده؛ ادامه این مطلب را دنبال کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا