آموزش

NAT چیست؟ آموزش فعال‌سازی NAT در مودم و روتر

چند ترفند رفع مشکل NAT برای گیمرها و کنسول‌های بازی

معمولا هنگامی به یاد NAT می‌افتیم که با یک خطا و مشکل در حین بازی، روبرو شده باشیم. مثلا، هشدار strict NAT type دریافت کنیم یا نتوانیم به هیچ‌یک از سرورهای بازی وصل شویم و به ما بگویید مشکل از NAT مودم است.

گیمرهای حرفه‌ای خیلی خوب ویژگی NAT در مودم و روتر را می‌شناسند و می‌دانند چگونه باید یک NAT را فعال‌سازی و تنظیم کنند تا بهترین سرعت و پینگ در اتصال به سرورهای بازی را داشته باشند.

ما در این مقاله می‌خواهیم بگوییم NAT چیست؛ چند نوع NAT یا نت تایپ داریم و کدام‌یک برای گیمرها مناسبت‌تر است. در انتها، آموزش می‌دهیم چگونه NAT مودم را تغییر دهید:

NAT چیست؟

فعال سازی NAT

کلمه NAT مخفف عبارت Network Address Translation است.

به طور ساده، وظیفه NAT ترجمه آدرس IP خارجی به آدرس IP داخلی است.

هر دستگاهی که به اینترنت وصل می‌شود؛ باید یک آدرس IP منحصربه‌فرد داشته باشد و با آن آدرس آی پی، اطلاعات را دریافت و ارسال کند. سایر دستگاه‌های در اینترنت نیز آن را با همین آدرس IP یکتا می‌شناسند.

پروتکل IPv4 فقط از ۴ میلیارد آدرس IP یکتا پشتیبانی می‌کند که بسیاری از آن‌ها نیز آی پی های خاص منظوره بوده و برای استفاده عمومی نیستند. بنابراین، سال‌ها است که اینترنت با مشکل کمبود آدرس IP روبرو است و نمی‌تواند به هر دستگاهی که به اینترنت وصل می‌شود؛ یک آدرس IP یکتا بدهد.

کاربرد NAT

در نتیجه، مودم‌ها و روترها از آدرس IP داخلی برای هر دستگاه استفاده می‌کنند و در صورت نیاز، این آدرس IP داخلی باید به یک آدرس IP خارجی ترجمه شود تا به اینترنت وصل گردد. NAT این وظیفه را در مودم یا روتر دارد.

یک مثال بزنیم. فرض کنید به شما آدرس یک واحد (مثلا واحد اداری) در یک سازمان بزرگ را دادند و باید به آن مراجعه کنید. با مسیریاب‌ها تا ورودی این سازمان می‌روید ولی نمی‌دانید واحد مربوطه در کدام طبقه است و از کجا باید بروید. در اینجا، نیاز به یک راهنمای داخل سازمان هست که به شما آدرس و مسیر رفتن به هر بخش را بگوید.

پروتکل IPv6 این مشکل را ندارد و از تعداد بسیار زیادی آدرس آی پی پشتیبانی می‌کند اما هنوز همه اینترنت براساس IPv6 نیست و بسیاری از شبکه‌ها، بخش‌ها و دستگاه‌ها فقط با IPv4 کار می‌کنند. در حال حاضر، اینترنت ترکیبی از IPv4 و IPv6 است.

انواع NAT (نت تایپ)

چندین نوع NAT یا نت تایپ (NAT type) داریم که هریک مزایا و معایبی دارند و گیمرها باید بدانند از کدام‌یک استفاده کنند:

انواع NAT

NAT Type 1

معمولا کارشناسان به آن نت تایپ Open نیز می‌گویند و به دستگاه شما اجازه می‌دهد به طور مستقیم به اینترنت وصل گردد؛ انگار که اصلا یک روتر یا مودم در شبکه نیست.

بیشتر گیمرها ترجیح می‌دهند این نوع نت را انتخاب کنند؛ چون ساده‌ترین و راحت‌ترین نت تایپ است و به کنسول بازی شما اجازه می‌دهد؛ به هر سرور یا آدرس دیگری وصل شود.

عیب بزرگ نت تایپ Open در باز بودن شبکه و خطر تهدیدات خارجی و نفوذ هکرها به داخل شبکه و دستگاه است.

NAT Type 2

نت تایپ ۲ یا Moderate به شما اجازه می‌دهد برای هر دستگاه تعریف کنید که از NAT تایپ ۱ یا NAT تایپ ۲ استفاده کند. اغلب مودم‌ها و روترها به صورت پیش‌فرض روی نت تایپ نوع دو تنظیم شدند.

در این مدل، شما باز هم می‌توانید به سرورهای بازی وصل شوید و برخی مدها را فعال کنید؛ از سرویس‌های کاهش پینگ استفاده کنید و امنیت شبکه و سیستم بالایی داشته باشید ولی دیگر به صورت مستقیم یا نقطه به نقطه با سرور گیم خارجی ارتباط ندارید.

NAT Type 3

نت تایپ نوع ۳ یا Strict بدترین NAT برای گیمرها است و بیشترین مشکلات را ایجاد می‌کند. چون، تنها به پورت‌های باز، اجازه دسترسی می‌دهد تا عملا شما نتوانید به هیچ سرور بازی در اینترنت وصل شوید.

معمولا، اگر یک گیمر باشید و خطای NAT دریافت کرده باشید؛ به‌ویژه روی کنسول‌های بازی PS4 و PS5، مودم یا روتر شما روی نت تایپ نوع ۳ تنظیم شده است.

بهترین NAT برای گیمرها

با توجه به گفته‌های بالا، مشخص شد بهترین NAT برای گیمرها، نت تایپ نوع ۲ یا Moderate است.

برای اینکه بتوانید یک بازی با کیفیت بالا و پینگ پایین تجربه کنید؛ بهتر است NAT مودم یا روتر را روی نوع ۱ یا ۲ تنظیم کنید.

انواع نت تایپ

اگر کنسول بازی یا مودم روی NAT نوع ۳ تنظیم شده باشد؛ دنیا به آخر نرسیده و شما باز با اعمال تغییراتی در تنظیمات NAT می‌توانید پینگ بازی را بهتر کنید و به سرور بازی وصل شوید.

آموزش تغییر NAT در مودم

برخی از مودم‌ها از قابلیت NAT پشتیبانی نمی‌کنند ولی غالب مودم یا روترهای امروزی و پیشرفته، یک بخش NAT در تنظیمات خود دارند تا کاربر بتواند به طور آزادانه، نت تایپ را تعریف کند.

برای اینکه ببینید آیا مودم شما از NAT پشتیبانی می‌کند یا خیر؛ کافی است وارد پنل کاربری و تنظیمات مودم شده و دنبال بخشی به نام NAT بگردید.

اگر یک روتر گیمینگ دارید؛ احتمالا تنظیمات مفصلی برای نت تایپ پیدا خواهید کرد. مثلا، روترهای سری ROG ایسوس دارای بخش NAT و گزینه‌ای مانند Full Cone هستند که اجازه می‌دهد همه دستگاه‌های داخلی به یک آدرس IP خارجی ترجمه شوند.

تنظیمات NAT در مودم

همچنین، برخی از روترها دارای تنظیم Symmetrical هستند که فقط یک آدرس IP دستگاه داخلی را با آدرس IP خارجی مقصد، به همان آدرس IP خارجی متصل می‌کند.

در روترهای ایسوس، گزینه Full Cone برای گیمرها عالی و بهترین تنظیم نت تایپ است. ضمن اینکه برخی از روترها اجازه port forwarding را می‌دهند. مثلا، روترهای گیمینگ، فهرستی از سرورهای بازی و پورت‌ها به شما داده و با چند کلیک ساده، می‌توانید دستگاه خود را به یک سرور و پورت مشخص، متصل کنید.

چند ترفند برای حل مشکل NAT

ساده‌ترین کار این است که وارد تنظیمات پیشرفته پنل مودم خود شویم و شروع به باز کردن پورت‌ها و تغییر تنظیمات NAT شویم؛ اما باید در نظر بگیریم که هرچه پورت بیشتری باز باشد؛ خطر بیشتری از سوی اینترنت در کمین ما است و امنیت کاهش پیدا می‌کند.

پس، شاید بهترین راه‌کار برای رفع مشکل NAT این نباشد که همه تنظیمات مودم را دستکاری کنیم. بسیاری از این تنظیمات، به طور پیش‌فرض خوب و درست هستند و باید سر جای خود بمانند و مشکل از جای دیگری است.

مثلا، برخی اوقات با یک بار ریستارت مودم یا برگرداندن تنظیمات مودم به حالت کارخانه و اصطلاحا ریست فکتوری، می‌تواند مشکل نت تایپ را رفع کرد.

ترفند بعدی، تنظیمات QoS است. با فعال کردن QoS در مودم یا روتر، می‌توانید پینگ و تاخیر را کاهش دهید و تجربه گیم بهتری به دست بیاورید؛ بدون اینکه NAT را دستکاری کنید. QoS کمک می‌کند اتصالات و دستگاه‌های خاصی، در اولویت بالاتری قرار بگیرند.

ترفند بعدی، دستکاری و تغییر NAT در خود کنسول بازی، به جای مودم است. مثلا، در کنسول PS4 و PS5 به راحتی می‌توانید وارد بخش Network شده و یکی از NAT type را انتخاب کنید:

تنظیمات NAT در کنسول بازی

در کنسول ایکس باکس سری ایکس و اس نیز با رفتن به بخش Settings و بعد General و Network settings، در زیر بخش Current Network Status، تنظیمات NAT Type را یافته و تغییر دهید.

باز هم تکرار می‌کنیم که بسیاری از بازی‌ها و سرورها با NAT Type 2 خوب کار می‌کنند و نیازی نیست این مود را تغییر دهید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا