فناوری

وای‌فای ۶GHz: بزرگ‌ترین به‌روزرسانی وای‌فای در ۲۰ سال اخیر

در روزهای اخیر، بزرگ‌ترین ارتقا و به‌روزرسانی فناوری وای‌فای در ۲۰ سال اخیر رخ داد. 

موسسه FCC فرکانس‌های باند ۶ گیگاهرتز را برای مصارف بدون مجوز (Unlicensed) آزاد کرد تا به این ترتیب شاهد ورود به عصر جدیدی از ارتباطات وای‌فای و بی‌سیم باشیم. تا کنون فقط فرکانس‌های باندهای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز آزاد و قابل استفاده بودند.

از سال ۱۹۸۹ که باندهای رادیویی جدیدی برای مصارف وای‌فای باز شده بود؛ تا کنون هیچ باند رادیویی جدیدی افزوده نشده و به همین دلیل، آزاد شدن فرکانس ۶ گیگاهرتز یک جهش بزرگ ارتباطی است.

باند فرکانسی ۶ گیگاهرتز شامل امواج رادیویی بین ۵.۹۲۵ تا ۷.۱۲۵ گیگاهرتز است و شامل ۱۲۰۰ مگاهرتز پهنای‌باند می‌شود تا بالاترین پهنای‌باند و باندهای تخصیصی در اختیار دستگاه‌های وای‌فای قرار بگیرد.

به زبان ساده‌تر، از این پس روترهای بی‌سیم، مودم روترها، گوشی‌های تلفن همراه، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترها و هر دستگاه دیگری می‌تواند روی فرکانس‌های ۶ گیگاهرتز تبادل اطلاعات داشته باشد.

برای این منظور و استفاده از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتزی هر باند رادیویی در این فرکانس، فناوری Wi-Fi 6E توسعه داده شده است که پس از وای‌فای ۶ عرضه می‌شود. ما در سایت شبکه‌چی درباره وای‌فای ۶E چیزهایی نوشتیم که می‌توانید در مطلب «وای‌فای ۶E چیست و چه تفاوت‌هایی با وای‌فای ۶ دارد؟» بخوانید.

سرعت ۱۰ گیگابیت و دنیایی از مزایا

به طور خلاصه، در وای‌فای ۶E روترها و دستگاه‌های متصل به وای‌فای می‌توانند از سه فرکانس ۲.۴، ۵ و ۶ گیگاهرتز سود ببرند. سرعت وای‌فای نزدیک به ۹.۶ گیگابیت می‌رسد و برای اولین بار از سرعت اترنت پیشی خواهد گرفت.

باندهای خلوت‌تر با پهنای‌باند بیشتری در فرکانس ۶ گیگاهرتز در دسترس هست. به علاوه، تعداد این باندها بسیار بیشتر از دو فرکانس قبلی است تا شلوغی یا تداخل به حداقل برسد. شما با یک گوشی می‌توانید با سرعت ۱ الی ۲ گیگابیت به مودم یا روتر وصل شوید.

اولین روترهای مبتنی بر وای‌فای ۶E در اواخر سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شوند و اولین گوشی‌های وای‌فای ۶E را هم در نیمه اول سال ۲۰۲۱ شاهد خواهیم بود.

سرعت وای‌فای ۶E از وای‌فای ۶ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ac) و طبعا وای‌فای ۵ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ac) بیشتر است و مزایای بهتری برای کاربران نهایی خواهد داشت.

در آینده حرف‌های بیشتری درباره وای‌فای ۶E خواهیم زد و به صورت مفصل و فنی جزئیات این استاندارد جدید وای‌فای را بررسی می‌کنیم و بعد به مرور روترها و گوشی‌های مجهز به پردازنده‌های Wi-Fi 6E را معرفی می‌کنیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا