راهنمای خرید

۶ روتر برتر ۸۰۲.۱۱ac در سال ۲۰۱۷

دنیای روترهای بی‌سیم در چند سال اخیر دست‌خوش فناوری‌های بسیار زیادی شده است. روترهای نسل جدید ۸۰۲.۱۱ac با مدل‌های قبلی خود تفاوت‌های بسیار زیادی دارند. سرعت روترهای بی‌سیم جدید به چند گیگابیت رسیده است که ۱۰ برابر سرعت روترهای ۸۰۲.۱۱n است. این روترها به جای دو کانال رادیویی از سه کانال رادیویی استفاده می‌کنند. روترهای مش وای‌فای معرفی شده‌اند که سطح کارایی وای‌فای را یک پله بالاتر برده و انتظارات را بیشتر از قبل کردند. فناوری MU-MIMO امکان ارتباط چندین دستگاه را به طور همزمان برای استریم ویدیو یا بازی‌های آنلاین فراهم می‌کنند. تعداد درگاه‌های اترنت و USB در روترهای بی‌سیم جدید بیشتر شده و آنتن‌های خارجی از یک یا دو عدد به چندین آنتن رسیده است.

بیشتر بخوانید: ۴ دستگاهی که واقعا وای‌فای خانگی را بهبود می‌دهند

همه این فناوری‌ها باعث شده است که بازار روترهای بی‌سیم متنوع‌تر و انتخاب سخت‌تر شود. هر شرکت چندین مدل روتر بی‌سیم پرسرعت ۸۰۲.۱۱ac روانه بازار کرده است که مشخصات سخت‌افزاری، کارایی و سرعت متفاوتی دارند و کاربران نمی‌توانند میان‌ آن‌ها تمایز قایل شوند. برخی روترها با تعداد آنتن و سرعت بیشتر در عمل کارایی کمتر از روترهای سطح پایین‌تر دارند. برخی روترهای میان‌رده بهتر از پرچم‌دارها عمل می‌کنند و برای کاربردهای خاصی طراحی شده‌اند. بنابراین؛ اهمیت زیادی دارد که بتوان در این بازار انتخاب درستی انجام داد و روتر بی‌سیم با قیمت و کارایی مناسب خریداری کرد.

در ادامه؛ می‌خواهیم ۶ روتر بی‌سیم ۸۰۲.۱۱ac برتر بازار را با قیمت و کارایی مختلف برای کاربری‌های متنوع معرفی کنیم. این انتخاب‌های ما لزوما به معنای سریع‌ترین روترهای بازار نیستند و تنها کارایی دستگاه‌ها مدنظر قرار نگرفته است.

Asus RT-AC88U

یکی از بهترین روترهای بی‌سیم بازار در سال ۲۰۱۷ است و می‌تواند یک انتخاب بسیار خوب برای افرادی باشد که می‌خواهند یک روتر ۸۰۲.۱۱ac کاملا به‌روز خریداری کنند. این روتر از یک پردازنده دو هسته‌ای با سرعت ۱.۴ گیگاهرتز و فناوری ۱۰۲۴-QAM پشتبانی می‌کند. از نظر سرعت؛ روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۲۱۰۰ مگابیتی را به نمایش می‌گذارد و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز حداکثر سرعت به مرز ۱۰۰۰ مگابیت می‌رسد که در مقایسه با روترهای دیگر بهبود سرعت در هر فرکانس کاری اتفاق افتاده است.

چهار آنتن خارجی برای ارسال و دریافت همزمان اطلاعات دارد که باعث می‌شود یک مساحت ۴۶۰ متر مربعی را پوشش می‌دهد. این روتر از فناوری MU-MIMO پشتیبانی می‌کند که اجازه می‌دهد چندین دستگاه با هم استریم ویدیو داشته باشند. RT-AC88U با استفاده از ویزارد نصب در سه مرحله و به طور ساده‌ای راه‌اندازی می‌شود. درگاه‌های ارتباطی این روتر ۸ درگاه اترنت و یک درگاه WAN گیگابیتی در کنار یک درگاه USB 2.0 و USB 3.0 است.

Asus AC1900 RT-AC68U

یک روتر با کارایی بالا در رده ۸۰۲.۱۱ac که می‌توانید مطمئن باشید وای‌فای با سرعت و پوشش‌دهی بسیار بالایی راه‌اندازی خواهید کرد. این روتر پرقدرت ایسوس از یک پردازنده دو هسته‌ای با سرعت یک گیگاهرتز استفاده می‌کند و سه آنتن خارجی برای MIMO 3×3 دارد. سرعت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز ۱۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۶۰۰ مگابیت می‌رسد. این روتر برای کارهای ویدیویی و به‌خصوص استریم ویدیوهای ۴K HD بسیار مناسب است چون از فناوری TurboQAM شرکت برودکام بهره می‌برد.

قابلیت AiRadar در این روتر فناوری Beamforming را برای تقویت سیگنال‌ها پیاده‌سازی می‌کند و همین امر باعث می‌شود تا یک محدوده پوشش‌دهی بزرگ از وای‌فای داشته باشیم. چهار درگاه اترنت و یک درگاه WAN یک گیگابیتی دارد و یک درگاه USB 2.0 و یک درگاه USB 3.0 برای اشتراک‌گذاری اطلاعات و اتصال دستگاه‌های دیگر به روتر استفاده می‌شود.

TP-Link Archer C7 AC1750

اگر به دنبال یک روتر نسل جدید با سرعت و قیمت مناسب می‌گردید؛ Archer C7 می‌تواند یک گزینه انتخابی شما باشد. سرعت این روتر در مجموع دو فرکانس کاری به مرز ۱.۷۵ گیگابیت می‌رسد که سهم فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر ۴۵۰ مگابیت و سهم فرکانس ۵ گیگاهرتز ۱۳۰۰ مگابیت است. این روتر برای ارایه یک وای‌فای پرقدرت از ۶ آنتن خارجی سود می‌برد که ۳ آنتن خارجی و ۳ آنتن دیگر داخلی هستند.

بنابراین؛ کاربرانی که به دنبال روتری برای کارهای ویدیو و بازی هستند؛ می‌توانند به سراغ Archer C7 بیایند. شرکت تی‌پی‌لینک اپلیکیشن‌هایی برای مدیریت از راه دور روتر عرضه کرده که کارتان را بسیار ساده می‌کند. از دو فناوری Beamforming و MU-MIMO بهره می‌برد و در تست‌های ارزیابی کارایی یکی از بهترین روترهای بازار نشان داده است. چهار درگاه اترنت، یک درگاه WAN و دو درگاه USB 2.0 دارد.

Netgear X6 AC3200

نت‌گیر چندین روتر پرقدرت و پرچم‌دار دارد اما چرا ما این مدل را انتخاب کردیم؟ یک روتر سه بانده با سرعت ۳۲۰۰ مگابیت است که تقریبا از تمام فناوری‌ها و تکنیک‌های جدید وای‌فای سود می‌برد و می‌توانید اطمینان داشته باشید یکی از به‌روزترین روترهای بی‌سیم دنیا را تهیه کردید. ۶ آنتن خارجی این دستگاه برای رساندن سیگنال‌های به هر نقطه‌ای از خانه کافی به نظر می‌رسند. این روتر یک پردازنده دو هسته‌ای با سرعت یک گیگاهرتز و سه پردازنده‌های آف‌لود دارد. میزان حافظه رم ۵۱۲ مگابایت و حافظه فلش ۱۲۸ مگابایت است.

روی هریک از دو فرکانس ۵ گیگاهرتز حداکثر سرعت ۱۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۶۰۰ مگابیت می‌رسد. از فناوری‌های Beamforming و MU-MIMO پشتیبانی می‌کند و چهار درگاه LAN و یک درگاه WAN یک گیگابیتی در کنار یک درگاه USB 3.0 و یک درگاه USB 2.0 دارد. یکی از بهترین روترهای بازار در سال ۲۰۱۷ است و نمی‌توان عیبی ازش گرفت.

D-Link AC3200

یکی دیگر از بهترین روترهای سه بانده بازار در رده سرعتی ۳۲۰۰ مگابیت است. باز هم شش آنتن خارجی و حداکثر سرعت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر ۶۰۰ مگابیت و روی فرکانس‌های ۵ گیگاهرتز به مرز ۱۳۰۰ مگابیت می‌رسد. همانند دیگر روترهای هم‌رده از یک پردازنده دو هسته‌ای با سرعت یک گیگاهرتز سود می‌برد و چهار درگاه LAN و یک درگاه WAN یک گیگابیتی دارد. باز هم یک درگاه USB 2.0 و یک درگاه USB 3.0 برای اشتراک‌گذاری اطلاعات دارد و فناوری AC SmartBeam  بهترین باند رادیویی را برای دسترسی به بالاترین کارایی وای‌فای فراهم می‌کند.

شاید در بازار روترهای سریع‌تر از این مدل بیابید و حتا خود شرکت دی‌لینک چندین مدل روتر بی‌سیم بسیار سریع‌تر روانه بازار کرده است اما DIR-890L مشخصات و کارایی پایدار و مطلوبی از خود نشان داده است به طوری که جزو محبوب‌ترین روترهای بی‌سیم در سال ۲۰۱۷ است. گیمرها، مالتی‌مدیاکارها، کسب‌وکارهایی که به یک وای‌فای پایدار و مطمئن نیاز دارند و کاربران حرفه‌ای می‌توانند به سراغ این روتر باکیفیت بروند.

Linksys AC1900 WRT1900ACS

لینک‌سیس روترهای بی‌سیم رده بالایی تولید می‌کند. اگر بخواهیم در رده AC1900 یک نمونه خوب با کارایی اثبات‌شده را انتخاب کنیم؛ باید به سراغ این مدل برویم. طراحی این مدل ما را یاد روترهای قدیمی لینک‌سیس می‌اندازد. یک روتر دو بانده با حداکثر سرعت ۱۹۰۰ مگابیت است که روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت برابر ۶۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز برابر ۱۳۰۰ مگابیت است. چهار آنتن پرقدرت خارجی دارد و از یک پردازنده دو هسته‌ای ۱.۶ گیگاهرتزی سود می‌برد. ۱۲۸ مگابایت حافظه فلش و ۵۱۲ مگابایت حافظه رم دارد.

امکانات ارتباطی این روتر شامل چهار درگاه LAN و یک درگاه WAN گیگابیتی، یک درگاه USB 3.0، یک درگاه USB 2.0 و یک درگاه eSATA می‌شود. جزو قوی‌ترین روترهای بازار محسوب می‌شود و برای کاربران خانگی یک گزینه ایده‌آل است. از فناوری Beamforming و ابزارهایی مانند کنترل والدین سود می‌برد و امکان تعریف شبکه وای‌فای میهمان دارد.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا