اپلیکیشن

معرفی اپلیکیشن: تو وای‌فای من چه خبره؟

اپلیکیشن‌های زیادی برای گزارش‌گیری از شبکه وای‌فای و مشاهده دستگاه‌ها یا افراد متصل به آن وجود دارد.

احتمالا شما هم چندتایی از این اپ‌ها را می‌شناسید و ازشان استفاده می‌کنید. یکی از معروف‌ترین اپ‌های ایرانی برای مشاهده افراد متصل به وای‌فای «کی به وای‌فای وصله» است.

مشکلی که عمده این اپلیکیشن‌ها دارند؛ ناقص بودن‌شان در ارایه اطلاعات دستگاه‌ها یا قابلیت‌های بیشتری برای ردگیری شبکه وای‌فای است.

اپلیکیشن Fing یکی از نرم‌افزارهای معروف فروشگاه‌های گوگل‌پلی و اپ‌استور در زمینه شناسایی دستگاه‌های متصل به شبکه و گزارش‌گیری از وضعیت وای‌فای است که قابلیت‌ها و امکانات بیشتری نسبت به اپ‌های دیگر به شما می‌دهد.

تا کنون بیش از ۳۵ میلیون کاربر این اپلیکیشن‌ها را نصب کردند. رتبه ۱۴۴ بهترین نرم‌افزارهای Productivity در اپ‌استور را دارد و فقط به تنهایی نزدیک به ۳۴ میلیون کاربر iOS به این اپ امتیازدهی کردند. در اپ‌استور امتیاز بالای ۴.۷ و در گوگل‌پلی امتیاز بسیار مطلوب ۴.۶ را گرفته است.

چون اپی استاندارد برای اسکن شبکه وای‌فای و گرفتن اطلاعات و گزارش‌های تکمیلی است. مثلا، به شما اجازه می‌دهد سرعت اینترنت و وای‌فای را هم مشاهده کنید.

مشاهده افراد متصل به وای‌فای

افزون بر اینکه، مشخصات کامل شبکه وای‌فای متصل به آن را نمایش می‌دهد؛ می‌توانید مشخصات کامل دستگاه‌های متصل به وای‌فای مورد نظر از جمله آدرس IP، آدرس Mac، نوع و مدل دستگاه، سیستم‌عاملی که استفاده می‌کنند و کلی اطلاعات دیگر را مشاهده کنید.

هریک از دستگاه‌های شبکه یا آدرس IP را می‌توانید پینگ کنید و از وضعیت آنلاین/آفلاین بودن آن مطلع شوید.

من وقتی اپلیکیشن Fing را نصب کردم؛ به طور خودکار سرویس‌دهنده اینترنت، موقعیت من و بسیاری اطلاعات دیگری مانند آدرس IP عمومی سرویس‌دهنده را نمایش داد. حتی می‌توانید با چند کلیک، مشکلات وای‌فای را رفع کنید.

یکی دیگر از ابزارهای این اپلیکیشن، یافتن پورت‌های باز شبکه روی روتر و سیستم است. کاربرانی که با مفاهیم شبکه و امنیت شبکه آشنایی داشته باشند؛ به خوبی قدر این ابزار را می‌دانند.

ابزارهای دیگری مانند Trace Route و Wake on Lan هم برای مدیریت حرفه‌ای شبکه وای‌فای دیده می‌شوند.

به نظرم داشتن نرم‌افزاری مانند Fing روی هر گوشی لازم است تا به راحتی بتوانید وای‌فای خودتان را اسکن و بفهمید روی شبکه شما چه خبر است. لینک دانلود این نرم‌افزار برای دستگاه‌های اندرویدی و iOS در زیر قرار داده شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا