راهنمای خرید

۷ روتر برتر DD-WRT برای خرید در سال ۲۰۱۸

روترهای امروزی اغلب از یک فریم‌ویر و پنل مدیریتی نسبتا مجهز و قدرتمند سود می‌برند. در گذشته، نرم‌افزار روترها بسیار محدود و بسته بود اما اکنون اوضاع کمی بهتر شده است.

اما باز هم شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که روتری خریداری کرده ولی امکانات نرم‌افزاری و قابلیت‌های مدیریتی و کنترلی مدنظرتان را نداشته باشد و حیران مانده باشید با این همه پولی که صرف کردید؛ اکنون چرا این محدودیت را دارید.

خوش‌بختانه، چندین فریم‌ویر اوپن‌سورس برای روترهای بی‌سیم توسعه داده شده است که محبوب‌ترین و پرکاربردترین‌شان فریم‌ویر DD-WRT است. 

این فریم‌ویر خورک کاربرانی است که دوست دارند دایما تنظیمات و پیکربندی روترشان را تغییر دهند، امنیت‌اش را بهبود دهند و تمایل به سفارشی‌سازی هر ویژگی یا قابلیت روتر بی‌سیم را دارند.

اما همه روترهای بی‌سیم موجود در بازار از فریم‌ویر DD-WRT پشتیبانی نمی‌کنند و اگر این موضوع برایتان اهمیت بالایی دارد؛ بهتر است به سراغ خرید روترهای سازگار با DD-WRT بروید.

روترهای DD-WRT به شما امکان مدیریت و کنترل بیشتر شبکه بی‌سیم را می‌دهند؛ انعطاف‌پذیری بالایی خواهید داشته و انگار قدرتمندتر هستید. می‌توانید به راحتی سخت‌افزارهای متصل به روتر را مشاهده و مجوزدهی کنید یا برایشان اولویت یا پهنای‌باند تعریف کنید. 

در مطلب زیر به سراغ معرفی بهترین روترهای بی‌سیم سازگار با DD-WRT در حوزه‌های مختلف می‌رویم:

بهترین روتر از همه لحاظ: Asus AC5300

اگر جزو افرادی هستید که باید همیشه کامل‌ترین دستگاه موجود در بازار را خریداری کنید؛ پیشنهاد ما روتر ایسوس AC5300 است. این روتر همه‌چیز تمام است و اگر فریم‌ویر DD-WRT را نیز روی آن نصب کنید؛ دیگر بی‌رقیب خواهد بود.

یک روتر سه بانده با سرعت ۵.۳ گیگابایت و هشت آنتن خارجی برای پوشش دادن مساحتی ۵۰۰ مترمربعی و چهار درگاه اترنت یک گیگابیتی برای اتصال دستگاه‌های دیگر به شبکه.

این روتر برای کاربران خانگی کمی بزرگ است. بنابراین؛ بهتر است کسب‌وکارها و شرکت‌های با کاربران زیاد به سراغ خریدش بروند. این روتر ایسوس همراه با قابلیت AiMesh است که اجازه می‌دهد چندین روتر دیگر سازگار با این فناوری ایسوس به یکدیگر متصل شده و یک شبکه مش وای‌فای بسازند.

روتر AC5300 دارای ویژگی MU-MIMO نیز هست و همین‌طور از فناوری WTFast Gamers برای بهینه‌سازی و سفارشی‌سازی یک شبکه بی‌سیم برای بازی‌های آنلاین یا کاربردهای دیگر سود می‌برد. ویژگی قابل توجه دیگر این روتر، AiProtection است که توسط تیم امنیتی ترندمیکرو پیاده‌سازی شده و می‌تواند از شبکه و کاربران در برابر تهدیدات هکرها محافظت کند.

بهترین روتر اقتصادی: GL.iNet GL-MT300N

این دستگاه زردرنگ ارزان‌قیمت در واقع یک روتر همراه و کوچک است. به شما این امکان را می‌دهد که در هر کجا بتوانید یک شبکه بی‌سیم راه‌اندازی کنید. این روتر ۱۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

فریم‌ویر خود این روتر چندان چنگی به دل نمی‌زد ولی وقتی فریم‌ویر DD-WRT را نصب کنید، می‌توانید از قابلیت‌ها و امکانات بی‌شمار آن بهره ببرید. باتری ندارند و همیشه باید به یک منبع برق شهری وصل باشد ولی یک درگاه اترنت دارد تا بتوانید به کامپیوتر یا لپ‌تاپ و دستگاه دیگری متصل کنید.

بهترین روتر پشتیبان‌گیری: Netgear Nighthawk X4S

یکی از پیشرفته‌ترین روترهای بی‌سیم دنیا است که امکان استفاده از شبکه‌های ۸۰۲.۱۱ac و دستیابی به سرعت ۲.۵ گیگابیت را برایتان فراهم می‌کند.

روی این دستگاه دو درگاه USB 3.1 و یک درگاه eSATA قرار داده شده است تا کاربران بتوانند هر نوع دستگاه ذخیره‌سازی اطلاعات را به روتر بی‌سیم وصل کرده و به طور مستقیم اطلاعات را ذخیره یا پشتیبان‌گیری کنند.

این روتر دوبانده است ولی از کارایی بالایی سود می‌برد که باعث شده جزو بهترین روترهای سال‌های اخیر باشد. برای مالتی‌مدیا، گیمینگ، استریم ویدیو و نظایر این‌ها گزینه انتخابی خوبی است.

بهترین روتر برای کاربران موبایل: Linksys WRT AC3200

این روتر از فناوری به نام «Tri-Stream 160» سود می‌برد که سرعت یک لینک روی استاندارد ۸۰۲.۱۱ac را به مرز ۲.۶ گیگابیت می‌رساند. سرعت کلی این روتر ۳.۲ گیگابیت است. 

همچنین، این روتر از فناوری Dynamic Frequency Selection یا DFS بهره می‌برد که امکان ارسال سیگنال‌ها روی فرکانس‌ها و باندهای رادیویی خلوت‌تر را فراهم می‌کند. یکی از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین روترهای بی‌سیم در دنیا است و کاربران حسابی ازش راضی هستند.

لینک‌سیس برای این روتر یک اپلیکیشن موبایل (اندروید و آی‌او‌اس) عرضه کرده است تا کاربران از راه دور بتوانند به راحتی تنظیمات WRT AC3200 را انجام دهند. این اپ کار با روتر را بسیار ساده می‌کند و امکان برخورداری از قابلیت‌های ویژه روی آن را برای دستگاه‌های موبایل فراهم خواهد ساخت.

بهترین روتر برای فروشندگان: TRENDnet AC1900

این روتر از فناوری GREENnet بهره می‌برد که مصرف انرژی این دستگاه را به میزان ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. این ویژگی برای افرادی که باید روترها ۲۴ ساعته کار کند یا بار کاری زیادی روی آن سوار شود؛ بسیار اهمیت دارد.

این روتر دوبانده با سرعت ۱۹۰۰ مگابیت است. از آنتن خارجی بی‌بهره است ولی کارایی بسیار خوبی از خود نشان داده است و به راحتی در هر کجای خانه نصب می‌شود.

جزو معدود روترهای برند ترندنت است که از فریم‌ویر DD-WRT پشتیبانی می‌کند و یک درگاه USB 3.0، یک درگاه USB 2.0 و چهار درگاه اترنت یک گیگابیت دارد. روی این روتر انواع امکانات نرم‌افزاری مانند تعریف شبکه میهمان، کنترل والدین، کنترل پهنای‌باند، اولویت‌بندی دستگاه‌ها و دسترسی به پهنای‌باند عرضه شده که در ادغام با فریم‌ویر DD-WRT می‌توانند تجربه لذت‌بخش دیگری را برای روترهای بی‌سیم فراهم کنند.

بهترین روتر برای توسعه شبکه: Buffalo AirStation N300

برند بوفالو به راحتی در بازار ایران یافت نمی‌شود ولی همیشه جزو باکیفیت‌ترین محصولات شبکه بودند. قیمت روتر AirStation N300 نسبتا مناسب و اقتصادی است؛ به‌خصوص اینکه با فریم‌ویر DD-WRT سازگار باشد.

همان‌طور که از نام این روتر مشخص است؛ جزو روترهای سری N300 است که تنها از استاندارد ۸۰۲.۱۱n و قبل از آن پشتیبانی می‌کنند و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۳۰۰ مگابیتی ارایه می‌دهند. 

در مقایسه با روترهای امروزی، این روتر بوفالو بسیار قدیمی است ولی شاید شما به دلایل مختلفی نیاز به یک روتر N300 با فریم‌ویر DD-WRT داشته باشید.

امکانات امنیتی مناسبی مانند رمزنگاری RADIUS روی سرورها، فایروال نرم‌افزاری و سیستم‌های رمزنگاری مخصوص وای‌فای ارایه می‌دهد و برای توسعه و افزایش قدرت شبکه‌های وای‌فای فعلی بسیار مناسب است.

بهترین روتر برای خانه‌های هوشمند: Linksys AC5400

لینک‌سیس AC5400 یکی از گران‌قیمت‌ترین روترهای بی‌سیم بازار است ولی امکاناتی دارد که روی روترهای دیگر پیدا نخواهید کرد.

این روتر سه بانده با هشت آنتن خارجی است که سرعت نهایی در مجموعه به مرز ۵.۴ گیگابیت می‌رسد. هشت درگاه شبکه LAN یک گیگابیتی دارد و از قابلیت رومینگ بهره می‌برد تا دستگاه‌های متصل به روتر همیشه قوی‌ترین سیگنال متصل شوید.

اپلیکیشن موبایل Smart Wi-Fi روی این روتر به کاربران اجازه می‌دهد همیشه وضعیت اتصال شبکه را بررسی و تنظیماتی برای بهبود آن و برخورداری از قوی‌ترین وای‌فای اعمال کنند.

این روتر با بلندگوهای آمازون و دستیار دیجیتالی الکسا سازگار است و می‌تواند تجهیزات خانه‌های هوشمند را کنترل و مدیریت کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا