آموزش

با روترهای بی‌سیم قدیمی چه‌کار کنیم؟

وقتی یک روتر بی‌سیم یا مودم جدیدی می‌خریم؛ قاعدتا روتر یا مودم قدیمی را از شبکه خارج می‌کنیم و به گوشه‌ای می‌اندازیم.

گاهی اوقات این روتر هنوز در بازار خریدار دارد و می‌توانید به قیمتی پایین‌تر به دوست و آشنا بفروشید یا روی سایت‌های خرید و فروش دست دوم به حراج بگذارید. 

اما اگر یک روتر قدیمی ۸۰۲.۱۱g یا ۸۰۲.۱۱n با سرعت ۱۵۰ مگابیت مربوط به ده سال پیش داشته باشید؛ با آن چه‌کار می‌کنید؟ برخی از کاربران بی‌درنگ آن را به درون سطل آشغال می‌اندازند ولی افرادی که یک ذره خلاقیت و ابتکار داشته باشند؛ می‌دانند که با یک روتر قدیمی می‌توان کارهای جالبی کرد و این دستگاه‌ها را دوباره حیات بخشید!

در ادامه به ۵ کاربرد جالب و جذاب روترهای قدیمی اشاره می‌کنیم:

۱- اکستندر یا تقویت‌کننده

یک روتر قدیمی بدون آنتن خارجی یا با سرعت بسیار پایین برای رفع یک نقطه کور وای‌فای بسیار مناسب است. با یک سری تنظیمات می‌توانید یک روتر را به یک دستگاه اکستندر یا تقویت‌کننده تبدیل کنید تا مثلا قدرت وای‌فای در یک اتاق یا بخشی از ساختمان بهتر شود. روتر قدیمی را روی مود Reapeter قرار داده تا سیگنال‌های وای‌فای روتر جدید دوباره تقویت شده و برای شما مهیا شوند.

۲- سوییچ یا هاب

روترهای قدیمی چندین درگاه LAN دارند. خوب چرا از این درگاه‌ها استفاده نکنیم. بدون در نظر گرفتن قابلیت وای‌فای روترهای قدیمی؛ می‌توان از سوییچ داخلی آن‌ها استفاده کرد. مثلا می‌توانید یک روتر قدیمی با چهار LAN را درون یک اتاق گذاشته و با کابل شبکه چندین دستگاه را به یک‌دیگر و مودم اینترنت متصل کرد. می‌توان با یک روتر قدیمی، شبکه‌ای کابلی برای انتقال اطلاعات میان چندین دستگاه ساخت.

۳- بریج بی‌سیم

یکی از کاربردهای رایج روترهای قدیمی برای اتصال یک شبکه به شبکه دیگر از طریق وای‌فای و مود بریج است. مثلا تصور کنید می‌خواهید یک لپ‌تاپ را به شبکه وای‌فای وصل کنید ولی کارت شبکه بی‌سیم ندارد. در اینجا می‌توانید با کابل شبکه، لپ‌تاپ را به روتر قدیمی وصل کرده و روتر قدیمی را به یک بریج بی‌سیم برای وای‌فای تبدیل کنید. از این طریق لپ‌تاپ به وای‌فای متصل می‌شود. در بسیاری از روترها؛ می‌توانید فریم‌ویر منبع باز DD-WRT را نصب کنید. این فریم‌ویر تنظیمات و امکاناتی برای تبدیل راحت یک روتر قدیمی به بریج بی‌سیم دارد.

۴- هات‌اسپات

اگر یک کسب‌وکار یا فروشگاه کوچک دارید؛ می‌توانید روتر قدیمی را به یک هات‌اسپات تبدیل کنید تا دیگران از اینترنت استفاده کنند. خیلی راحت، روتر قدیمی را از طریق کابل شبکه به روتر اصلی وصل می‌کنید و روی روتر قدیمی یک وای‌فای راه‌اندازی خواهید کرد. مردم می‌توانند به این روتر قدیمی متصل شده و از اینترنت استفاده کنند بدون اینکه شبکه وای‌فای اصلی شما به خطر بیفتد یا نیاز باشد که رمزعبور خود را به دیگران بدهید.

۵- سرور RADIUS

اگر از مود پیشرفته پروتکل WPA یا WPA2 استفاده می‌کنید و نیاز به یک سرور RADIUS دارید؛ می‌توان با فلش کردن فریم‌ویر یک روتر قدیمی آن را به یک سرور RADIUS برای احرازهویت و اعتبارسنجی کاربران تبدیل کرد. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا