گالری عکس

گالری عکس: به هر چیزی شبیه است غیر از روتر بی‌سیم

روتر بی‌سیم Dojo اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی رونمایی و معرفی شد ولی تولید انبوه آن به طول انجامید و اواخر سال ۲۰۱۷ به طور رسمی وارد بازار شد.

روتری که برای محافظت و بهبود امنیت خانه‌های هوشمند طراحی شده است ولی به هر چیزی شباهت دارد غیر از روتر بی‌سیم.

وقتی برای اولین بار تصویر آن را در یک سایت شبکه‌ای دیدیم؛ تصور کردم یک گجت اینترنت اشیا یا مثلا چراغ LED است. به سنگ‌های طلسم‌شکن هم شباهت دارد و بیشتر برای تزئین و طراحی خانه مناسب است.

اولین مزیت روتر Dojo این است که دوست ندارید پنهان‌اش کنید و برعکس در صدد هستید بهترین جای خانه و در دید قرار بگیرد.

این روتر را شرکت BullGuard ساخته و ایده‌اش براساس افزودن یک لایه امنیتی به شبکه خانگی است. این روتر امنیتی می‌تواند انواع تجهیزات خانه‌های هوشمند مانند دوربین‌های نظارتی، چراغ‌های هوشمند، دوربین بچه، سیستم‌های هشدار و سنسورها، ترموستات‌ها، اسمارت‌فون‌ها، لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها را زیر پوشش امنیتی خود ببرد.

روتری که نباید پنهان‌اش کنید

روتر Dojo از دو قطعه تشکیل شده است. قطعه پایه که به شبکه وای‌فای خانگی متصل می‌شود و خود روتر Dojo که روی پایه سوار خواهد شد. پایه مجهز به درگاه‌های اترنت و USB است؛ به برق شهری متصل می‌شود و منبع انرژی برای روتر Dojo خواهد بود.

این روتر به محض اینکه شبکه وای‌فای را شناسایی و وصل شود؛ می‌تواند تجهیزات متصل به وای‌فای را تشخیص داده و زیر نظر بگیرد. روتر Dojo می‌تواند ترافیک ورودی و خروجی شبکه و هریک از تجهیزات متصل به شبکه را مانیتور و از ورود بدافزارها یا حملات بر ضد شبکه جلوگیری کند.

شرکت BullGuard یک اپلیکیشن برای این روتر عرضه کرده که بسیار مفید و کاربردی است و به طور مداوم می‌تواند کاربران را در جریان وضعیت شبکه قرار دهد.

حلقه‌های چراغ روی روتر BullGuard هریک معنی خاصی می‌دهد. مثلا حلقه‌های سبز به معنای تایید وضعیت شبکه است؛ حلقه‌های زرد وضعیت هشدار شبکه را نشان می‌دهند و حلقه‌های قرمز به معنای اینکه کاربر باید سراغ اپلیکیشن Dojo برود و در بلوکه کردن و حذف یک تهدید کمک کند.

در طراحی و ساخت این روتر از هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و سرویس‌های ابری کلاود استفاده شده است تا بالاترین قدرت شناسایی و مسدودسازی حملات وب به دست آید و کاربران بتوانند با خیال راحت خانه هوشمندشان را به دست Dojo بسپارند.

این دستگاه فقط از ارتباطات وای‌فای پشتیبانی کرده و امکان اتصال تجهیزات اینترنت اشیا از طریق پروتکل‌هایی مانند Z-Wave و ZigBee میسر نیست. قیمت روتر Dojo نزدیک به ۲۰۰ دلار است که خوب قیمت نسبتا بالایی است.

از شما دعوت می‌کنم تصاویری از این روتر واقعا غیرطبیعی را مشاهده کنید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا