اخبار جهان

سازمان سیا تنها روترهای اپل را نتوانست هک کند

چندی پیش سایت ویکی‌لیکس اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌داد سازمان سیای امریکا برای سال‌های متمادی به طور بی‌سر‌وصدا سعی کرده است روترهای وای‌فای کاربران و شرکت‌ها را هک کند و در این امر موفق بوده است. 

در اسناد منتشر شده از ویکی‌لیکس؛ تمامی روترهای برندهای معتبر دنیا هک شده و در مقابل ترفندها و تکنیک‌های سازمان سیا برای نفوذ به درون شبکه‌ها ضعیف و آسیب‌پذیر نشان دادند. سال‌های متمادی روترهای بی‌سیم شرکت‌هایی مانند ایسوس، بلکین، بوفالو، دی‌لینک، لینک‌سیس، موتورولا، نت‌گیر و غیره با یک فرآیند هک ویژه که به نام شکوفه گیلاس (CherryBlossom) هک شده و سازمان اطلاعاتی و جاسوسی سیا توانسته است به اطلاعات روی این شبکه‌ها دسترسی پیدا کند. 

در سایت ویکی‌لیکس بیان شده ۱۰ برند معروف سازنده روترهای بی‌سیم مورد هک سازمان سیا قرار گرفتند و فهرستی از ۲۵ مدل روتر وای‌فای معروف و پرفروش سال‌های اخیر بازار منتشر شده که توسط سیا هک شده‌اند. اما کارشناسان برآورد می‌کنند آمار و ارقام برندها و مدل‌های روترهای وای‌فای خیلی بیشتر از این‌ها باشد. 

نکته بسیار جالب در این اسناد جدید منتشر شده؛ این است که نامی از شرکت اپل و روترهای بی‌سیم این شرکت نیست. اپل دو مدل روتر بی‌سیم به نام‌های ایرپورت و ایرتایم‌کنسول در سال‌های پیش عرضه کرده که اتفاقا توسط کاربران نیز با استقبال روبرو شدند اما در سال گذشته، خط تولید روترهای اپل تعطیل شد و این شرکت دیگر روتر بی‌سیم تولید و عرضه نمی‌کند. 

اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهد هکرهای سازمان سیا نتوانسته‌اند به درون روترهای بی‌سیم اپل نفوذ کنند و فریم‌ویر و مکانیزم‌های امنیتی سخت‌گیرانه این شرکت جلوی هک سیا را گرفته است. البته، این حرف به معنای این نیست که نمی‌توان روترهای اپل را هک کرد. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا