اخبار جهان

کابل‌کشی فیبرنوری برای خانه را فراموش کنید؛ کابل اینترنت با سرعت ۱۰ گیگابیت از راه رسید

یکی از روش‌های دسترسی به پهنای‌باند و اینترنت پر سرعت چند ده مگابیتی در خانه‌ها یا دفاتر اداری؛ استفاده از کابل‌های فیبرنوری است.

اما کابل‌کشی فیبر نوری بسیار گران قیمت و همراه با دردسرهای زیادی است. حتا در پیشرفته‌ترین کشورها از نظر ارتباطات مخابراتی و اینترنتی؛ استفاده از کابل‌های فیبرنوری در منازل کاری سخت و پرهزینه است.

خوش‌بختانه؛ شرکت CableLabs که یک شرکت تحقیق و توسعه در حوزه مخابرات است؛ یک استاندارد کابل جدید DOCSIS اختراع کرده است که استفاده از آن بسیار ساده است اما امکان دستیابی به سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را روی مودم‌های DOCSIS کامل دو طرفه را فراهم می‌کند. با این استاندارد؛ می‌توان روی یک کابل مسی کواکسیال معمولی سرعت دانلود و آپلود ۱۰ گیگابیت داشت. 

در این استاندارد؛ باید سوییچ و مودم‌های موجود روی فناوری DOCSIS به فناوری جدید DOCSIS Full Duplex تبدیل شوند و دیگر برای کابل‌کشی هزینه نمی‌شود و نیازی به کابل‌کشی فیبر نوری نیست. شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنت باید بتوانند سرعت اینترنت ۱۰ گیگابیتی را برای فاصله ۲۰۰ متری در اختیار خانه‌ها قرار دهند.

اگر در یک ساختمان و آپارتمان چندین واحد وجود داشته باشد؛ می‌توان این سرعت را میان ان‌ها تقسیم کرد یا به هریک از واحدها یک سرعت دانلود/آپلود ۱۰ مگابیتی اختصاص داد.

هم‌اکنون هم روی کابل‌های مسی کواکسیال می‌توان سرعت انتقال اطلاعات ۱۰ مگابیتی را تجربه کرد اما استاندارد و فناوری جدید معرفی شده از سوی شرکت CableLabs روی سرعت دانلود و آپلود همزمان ۱۰ گیگابیتی تمرکز دارد که رویکرد جدیدی در زیرساخت اینترنت است. امروزه؛ بسیاری از کاربران اینترنت به یک سرعت آپلود بالا برای قرار دادن اطلاعات خود روی فضاهای ابری یا سرورها نیاز دارند و اهمیت دارد که سرعت آپلود هم مانند سرعت دانلود بالا باشد. 

در حال حاضر؛ در ایران استفاده از فناوری DOCSIS میسر نیست و هیچ‌یک از اپراتورهای اینترنت چنین سرویسی نمی‌دهند اما می‌توان امیدوار بود که با راه‌اندازی چنین سرویس‌هایی، بتوان از سرعت‌های بسیار بالای چند گیگابیتی در خانه‌ها استفاده کرد در حالی که نیاز به تغییر کابل و استفاده از فیبرنوری نیست!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. عزیز چرا ما رو امیدوار میکنی
    امید الکی میدی
    من به شخصه دیگه امیدی به این مملکت ندارم

    در ایران استفاده از فناوری DOCSIS میسر نیست و هیچ‌یک از اپراتورهای اینترنت چنین سرویسی نمی‌دهند اما می‌توان امیدوار بود که با راه‌اندازی چنین سرویس‌هایی، بتوان از سرعت‌های بسیار بالای چند گیگابیتی در خانه‌ها استفاده کرد در حالی که نیاز به تغییر کابل و استفاده از فیبرنوری نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا