تاروپود

سرانجام وای‌فای رایگان به خیابان‌های تهران رسید: آغاز نصب کیوسک‌های هوشمند در پایتخت

شهرداری تهران چندین کیوسک هوشمند در منطقه ۲ نصب کرده و به‌زودی کیوسک‌های بیشتری در کنار امکان تجاری و پر رفت‌وآمد نصب می‌شود.

این کیوسک‌های هوشمند خدماتی مانند وای‌فای رایگان، جستجوی اماکن ورزشی، فروشگاه‌ها، مساجد، رستوران‌ها، نقشه‌ی دیجیتال شهر تهران جهت مسیریابی، موجودی کارت بلیت الکترونیک و قابلیت شارژ این کارت‌ها، اطلاع‌رسانی درباره‌ی وضعیت آب و هوا، مناسبت‌ها و … ارایه می‌دهند.

در آینده هم قرار است برخی اطلاعات شهری مانند وضعیت آب‌وهوا و ترافیک جمع‌آوری و به مرکز ارسال می‌شود. 

محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران از آغاز نصب کیوسک‌های هوشمند در تهران خبر داده و گفت: «کیوسک‌های هوشمند شهری از جنس مبلمان شهری بوده و همانند دستگاه‌های ATM بانکی قابلیت نصب در معابر عمومی را برای ارائه خدمات شهری و ارتباطی دارند که فاز پایلوت آن با همکاری منطقه دو شهرداری تهران راه‌اندازی شد.»

در فاز اول، این کیوسک‌ها در محدوده‌ میدان صنعت و مجتمع‌های تجاری میلاد نور، لیدوما و پلاتین نصب شده‌اند. قرار است به ترتیب، تمام امکان شهری تهران به این کیوسک‌های هوشمند مجهز شوند.

استفاده از کیوسک‌های هوشمند در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا رایج است و مردم می‌توانند با استفاده از این کیوسک‌های شهری کارهای دیجیتالی و آنلاین خود را انجام دهند.

آینده‌ای نزدیک: وای‌فای رایگان در همه‌جای تهران 

یکی از مهم‌ترین خدمات این کیوسک‌های شهری، ارایه وای‌فای عمومی و رایگان است تا کاربران بتوانند با گوشی تلفن همراه و دیگر دستگاه‌های همراه خود سریعا به اینترنت متصل شده و کارهایشان را پیگیری کنند.

در کشورهایی مانند انگلیس، کیوسک‌های هوشمند به اینترنت پرسرعت یک گیگابیت مجهز شدند. هنوز مشخص نیست کیوسک‌های هوشمند نصب شده در تهران چه مشخصاتی دارند و مثلا تامین‌کننده وای‌فای و اینترنت آن‌ها کدام شرکت است و چه سرعتی دارند.

نصب و استفاده از کیوسک‌های هوشمند، یکی از بزرگ‌ترین گام‌ها برای حرکت به سوی شهر هوشمند و دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت و رایگان است. بسیاری از خدمات شهری از طریق این کیوسک‌ها قابل انجام است و بهره‌وری آن‌ها برای دستگاه‌های مختلف دولتی قابل ارزیابی نیست.

به هر حال، اگرچه فعلا بیشتر از چند کیوسک هوشمند در تهران نصب نشده است ولی باز هم یک حرکت امیدوارکننده است که می‌تواند نوید آینده‌ای روشن را بدهد. تصور کنید در مراکز مهم پایتخت بتوانیم راحا به اینترنت متصل شویم یا اینکه با این کیوسک‌ها، به طور آنلاین کارهای فوری خود را انجام دهیم.

کیوسک‌های هوشمند حرکتی بسیار مثبت و ارزش‌آفرین است که مشتاقانه منتظر تکمیل نهایی آن هستیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا