فناوریوای‌فای

شیائومی می ۳؛ روتر بی‌سیم دو بانده AC با سرعت ۱۲۰۰ مگابیت فقط ۱۳۰ هزار تومان

شرکت شیائومی استراتژی خود در بخش اسمارت‌فون‌ها را به تجهیزات شبکه نیز تزریق کرده است. به همین دلیل؛ روترهای این شرکت در حالی که بسیار زیبا، کوچک، کاربردی و پرقدرت هستند اما قیمت پایینی دارند. باور می‌کنید بتوانید یک روتر دو بانده AC با سرعت ۱.۲ گیگابایت زیر ۱۵۰ هزار تومان خریداری کنید؟

شیائومی چندین روتر بی‌سیم عرضه کرده است که Mi Wireless Router 3 یکی از بهترین روترهای این شرکت است. این روتر دو بانده است و از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند. چهار آنتن خارجی دارد و سرعت آن به مرز ۱۱۶۷ مگابایت یا حدود ۱.۲ گیگابیت می‌رسد. روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت به مرز ۸۶۷ مگابیت می‌رسد. 

پردازنده این روتر کوچک و زیبا؛ از شرکت مدیاتک و مدل MT7620 است. وقتی به سایت مدیاتک برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این پردازنده مراجعه می‌کنیم؛ متوجه می‌شویم که تک هسته‌ای با سرعت ۵۸۰ تا ۶۰۰ مگاهرتز و ۳۲ بیتی است. نوع آنتن‌هایی که پشتیبانی می‌کند؛ 2T2R است و فقط برای استاندارد ۸۰۲.۱۱n است. بنابراین؛ این پردازنده که در سایت خود شرکت شیائومی به عنوان پردازنده مرکزی و اصلی زده شده است؛ در واقع پردازنده فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز است. 

با کمی جست‌وجوی بیشتر؛ به پردازنده MT7612E برای فرکانس ۵ گیگاهرتز می‌رسیم. به هر حال؛ این روتر جزو رده AC1200 است و از ۱۲۸ مگابایت حافظه فلش نیز سود می‌برد. ۱۲۸ مگابایت هم حافظه رم دارد. تا اینجا؛ سخت‌افزار این روتر چندان تعریفی نیست و رده بالا محسوب نمی‌شود. از فناوری‌های MU-MIMO و Beamforming پشتیبانی نمی‌کند و روی هریک از فرکانس‌ها MIMO 2×2 را به اجرا می‌گذارد.

به سراغ درگاه‌های ارتباطی می‌رویم. دو درگاه LAN صد مگابیتی، یک درگاه WAN صد مگابیتی، یک درگاه USB 2.0 و همان‌طور که قبلا گفتیم؛ چهار آنتن خارجی با قدرت ۵ و ۶ دسی‌بلی دارد. این درگاه‌ها برای یک کاربر خانگی رده متوسط مناسب و جوابگو هستند ولی اگر نیاز به درگاه‌های اترنت یک گیگابیتی یا USB 3.0 برای استفاده از سرعت بیشتر ذخیره‌سازی روی شبکه باشد؛ این روتر مناسب نیست.

وزن روتر ۲۲۰ گرم است و از طراحی یک دست سفید شیری سود می‌برد. سطح رویی روتر صاف و تخت است. درگاه‌های در پشت دستگاه و میان آنتن‌های خارجی جاساز شده‌اند و البته می‌توان آنتن‌ها را در جهت‌های مختلف تنظیم کرد. زیر دستگاه به طور کامل مشبک است تا هوای گرم تولید شده توسط روتر به بیرون هدایت شود و یک جریان هوای طبیعی به راه بیفتد. 

آداپتور این دستگاه ۵۰/۶۰Hz – ۱۰۰-۲۴۰V است و برای استفاده روی پریزهای معمولی خانه‌ها نیاز به مبدل دارد. خروجی آداپتور برای روتر ۱۲V – ۱A است.

شیائومی برای این دستگاه اپلیکیشن‌های اندروید و iOS نیز عرضه کرده است تا از راه دور و به وسیله دستگاه‌های همراه هم بشود روتر را مدیریت کرد. در بخش امنیت دستگاه از پروتکل‌های رمزنگاری WPA-PSK و WPA2-PSK پشتیبانی می‌کند و می‌توان روی آن فریم‌ویر اوپن‌سورس OpenWRT را نصب کرد.

 

روی پنل مدیریتی این روتر امکانت متعددی مانند تعریف شبکه میهمان، ضدویروس، ضدبدافزار، آنتی‌فیشینگ، آنتی‌کرک و دیگر نرم‌افزارهای امنیتی نصب شده است تا یک محافظت کامل از کاربران و دستگاه‌های متصل به وای‌فای به عمل بیاید. 

شاید در نگاه اول؛ مشخصات سخت‌افزاری این دستگاه توی ذوق بزنند و از خریدش منصرف شوید اما باید به نیازهای خودتان و هزینه‌ای که برای خرید این روتر بی‌سیم می‌پردازید هم فکر کنید. روترهای بی‌سیم رده AC1200 قیمت‌هایی بالای ۲۰۰ هزار تومان دارد و گاهی بسیار بیشتر هستند اما شما می‌توانید این روتر را از سایت‌ها و فروشگاه‌های محصولات شیائومی در ایران فقط با ۱۳۰ هزار تومان خرید کنید. 

در عوض، یک روتر دوبانده سری AC دارید و می‌توانید در خانه از سرعت بیشتر و محدوده پوشش‌دهی بهتری سود ببرید. به علاوه، شاید یکی از زیباترین روترهای دنیا را هم خریده باشید. شیائومی این روتر را برای بازارهای هند و چین تولید کرده است اما خوش‌بختانه در ایران هم به فروش می‌رسد.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا