فناوری

فیسبوک با همکاری کوالکام فناوری وای‌فای جدیدی با سرعت ۴۰ گیگابیت راه‌اندازی می‌کند

همه می‌دانیم فیسبوک دارد روی طرح‌های مختلف اینترنت پرسرعت کار می‌کند و دوست دارد همه‌جای دنیا کاربران به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند.

آخرین فناوری و پروژه این شرکت به نام «Terragraph» می‌خواهد وای‌فای چند گیگابیتی را در شهرهای مختلف راه‌اندازی کند. فیسبوک می‌خواهد این پروژه را با همکاری کواکام و تراشه‌های نسل جدید این شرکت پیاده‌سازی کند.

وای‌فای تراگراف مبتنی بر امواج میلی‌متر ۶۰ گیگاهرتز است. قرار است این نوع وا‌ی‌فای با سرعت چند گیگابیت از اواسط سال ۲۰۱۹ به طور آزمایشی در چندین شهر اجرا شود.

فناوری جدید وای‌فای فیسبوک و کوالکام روی استاندارد ۸۰۲.۱۱ay WLAN پیاده‌سازی شده است و از امواج برد کوتاه ۶۰ گیگاهرتز استفاده می‌کند. این فناوری می‌تواند سرعت ۲۰ الی ۴۰ گیگابیت بر ثانیه در فاصله ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر به دست دهد.

به طور کلی، استفاده از فرکانس ۶۰ گیگاهرتز امکان افزایش سرعت روی فرکانس‌های رادیویی و استفاده از پهنای‌باند بیشتر را می‌دهد ولی مسافت به شدت کوتاه است. در حال حاضر، استاندارد ۸۰۲.۱۱ad نیز مبتنی بر فرکانس‌های ۶۰ گیگاهرتزی است و سرعت‌هایی چند گیگابیت روی یک لینک رادیویی به دست می‌دهد.

جایگزین فیبرنوری

البته، فناوری فیسبوک برای وای‌فای تراگراف بسیار متفاوت است و از آنتن‌ها و دکل‌های بزرگی سود می‌برد که می‌توانند کیفیت ارتباطات رادیویی را بسیار بالا ببرند.

فیسبوک و کوالکام با بهبود عملکرد آنتن‌های پرقدرت و استفاده از روش‌هایی مانند تضمین پهنای‌باند، زمان هماهنگ‌سازی نودها، پروتکل TDMA و تکنیک‌هایی مانند سیستم بی‌سیم چند گرهی توانستند سرعت وای‌فای را افزایش دهند و برای استفاده‌های نزدیک در شهرها و مناطق خاص فراهم سازند.

وای‌فای تراگراف می‌تواند در مناطقی که امکان استفاده زا فیبرنوری نیست یا اینکه هزینه‌های کابل‌کشی فیبرنوری بسیار گران است؛ مورد استفاده قرار بگیرد.

فیسبوک در حال توسعه سیستمی به نام ARIES (سرنام Antenna Radio Integration for Efficiency in Spectrum) نیز هست که امکان ارسال امواج فراگیر در مسافت‌های طولانی در مناطقی با حساسیت‌ها و موانع کمتر را فراهم می‌کند.

کاربران برای استفاده از این نوع وای‌فای پرسرعت نیاز به محصولاتی با پردازنده‌های ۵G کوالکام دارند. این پردازنده‌ها قرار است اواسط سال ۲۰۱۹ وارد بازار شوند و از همان زمان مورد استفاده قرار بگیرند.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا