وای‌فای

تی‌پی‌لینک AC5400x: سه‌بانده‌ای برای پادشاهی در شبکه و گیم

تی‌پی‌لینک در سال ۲۰۱۷ بی‌سروصدا یک روتر گیمینگ قدرتمند برای بازارهای محلی معرفی کرد.

تصاویر روتر Archer AC5400X را فقط می‌توانید روی سایت‌های محلی تایوانی و چینی مشاهده کنید و این روتر هیچ‌گاه عرضه جهانی نشده است. 

امروز دیدم برخی سایت‌ها اعلام کردند تی‌پی‌لینک به طور رسمی فروش این روتر را آغاز کرده است و احتمالا در همان کشورهای جنوب شرق آسیا عرضه می‌شود. می‌توانیم انتظار داشته باشیم یک نسخه از این روتر گیمینگ به ظاهر پرقدرت در نمایشگاه CES 2019 اوایل سال بعد رونمایی شود.

به هر حال، طراحی و هیبت این روتر اجازه نداد از کنارش بی‌خیال رد شویم و بهتر است نگاهی به مشخصات آن بیندازیم.

روتر گیمینگ AC5400X سه بانده است و همان‌طور که از نام‌اش می‌توان فهمید در رده AC5400 با سرعت مجموع وای‌فای ۵.۴ گیگابیت ساخته شده است.

روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت شگفت‌انگیز ۱۰۰۰ مگابیتی و روی دو فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۲۱۶۷ مگابیتی به نمایش می‌گذارد. هر سه بانده رادیویی این روتر توسط کاربران قابل استفاده هستند.

تی‌پی‌لینک برای این روتر یک پردازنده قدرتمند چهار هسته‌ای ۶۴ بیتی با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز انتخاب کرده است ولی سه کوپروسسور و یک گیگابایت حافظه رم به این پردازنده قدرت و سرعت بیشتری می‌بخشند.

شما این سخت‌افزار را روی کمتر روتر بی‌سیمی مشاهده می‌کنید. این موضوع نشان می‌دهد تی‌پی‌لینک واقعا دنبال ساخت یک روتر پرقدرت برای کارهای خاصی مانند استریم ویدیوهای ۴K، بازی‌های آنلاین و رندر فیلم بوده است.

طراحی این روتر نیز به طور کامل متفاوت از روترهای پیشین این شرکت است. هشت آنتن پر قدرت در تمام جهت‌های این روتر نصب شده است. این آنتن‌های خارجی قابل جدا شدن هستند.

فهرست تمام‌نشدنی از امکانات و قابلیت‌ها

استفاده از فناوری MU-MIMO با MIMO 4×4 به همراه فناوری‌ها و تکنیک‌های Beamforming ،RangeBoost ،NitroQAM ،Airtime Fairness و HomeCare کارایی این روتر بی‌سیم را تضمین کردند. 

HomeCare یک پلتفرم امنیتی با همکاری شرکت ترندمیکرو برای محافظت از شبکه‌های وای‌فای و کابلی، دستگاه‌های متصل به شبکه و مانیتور ترافیک شبکه است.

تی‌پی‌لینک ۱۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی نیز روی این روتر بی‌سیم فراهم کرده است تا کاربران بتوانند اطلاعات خودشان را مستقیما روی روتر ذخیره کنند یا از آن برای بهبود سرعت و قدرت روتر بهره ببرند.

یک شتاب‌دهنده VPN روی این روتر سوار است که سرعت ارتباطات VPN را ۵ برابر بیشتر می‌کند. فناوری Smart Connect می‌تواند به طور خودکار و هوشمندانه بهترین باند رادیویی را برای دستگاه‌های متصل به روتر پیدا و آن‌ها را روی همان باند راه‌اندازی کند.

حالا برویم سراغ درگاه‌های ارتباطی این روتر که باز هم شما را غافل‌گیر می‌کنند. ۸ درگاه LAN یک گیگابیت به همراه یک درگاه WAN روی روتر آرچر AC5400X تی‌پی‌لینک در دسترس است. یعنی عملا شما یک سوییچ ۸ پورت گیگابیتی هم دارید.

دو درگاه USB 3.0 هم برای اشتراک‌گذاری دستگاه‌هایی مانند چاپگر یا اتصال دستگاه‌های NAS و هارددیسک خارجی در دسترس است. یک کلید پاور، کلید روشن/خاموش وای‌فای، کلید WPS، ریست و کلید روشن/خاموش LED هم کاربرپسندی و زیبایی دستگاه را دو چندان کردند.

وزن این روتر با آنتن‌های خارجی ۱.۵ کیلوگرم است. اندازه این دستگاه هم ۲۸۸ در ۲۸۸ در ۱۸۴ میلی‌متر است.

تی‌پی‌لینک فهرست بسیار طولانی از امکانات و قابلیت‌های نرم‌افزاری این روتر مانند تعریف شبکه میهمان، کنترل والدین، زمان‌بندی اینترنت و شبکه، زمان‌بندی وای‌فای، نرم‌افزار موبایل اندروید و iOS، سرویس کلاود تی‌پی‌لینک و غیره برای این روتر منتشر کرده است که حالا برای طولانی نشدن مطلب اشاره نمی‌کنیم.

من روی یک سایت اروپایی قیمت این روتر را ۴۷۰ یورو مشاهده کردم که به نظر خیلی گران می‌رسد. احتمالا قیمت اصلی آن در کشورهای آسیای شرقی کمتر است.

حالا نظرتان درباره این روتر گیمینگ تی‌پی‌لینک چیست؟ دوست دارید این روتر در بازار ایران هم عرضه شود و از نزدیک آن را ببینید و کار کنید؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا