راهنمای خرید

چند نکته مهم پیش از خرید مودم فیبر نوری

۵ نکته مهم برای خرید بهترین مودم فیبر نوری مناسب اینترنت مخابرات و شرکت‌های دیگر

با بالا گرفتن تب و تاب توسعه اینترنت فیبر نوری در شهرهای مختلف  و بهره‌برداری از ۳ میلیون پورت FTTH و هدف‌گذاری وزارت ارتباطات برای افزایش این تعداد پورت به ۸ میلیون در پایان سال جاری، حالا بازار مودم‌های فیبر نوری گرم‌تر از همیشه است.

همه می‌دانیم برای اتصال به اینترنت فیبر نوری، نیاز به مودم فیبر نوری داریم. مودم فیبر نوری را مودم GPON یا مودم ONE نیز می‌گویند و با مودم‌های ADSL و مودم‌های سیم‌کارتی متفاوت است.

بزرگ‌ترین تفاوت یک مودم فیبر نوری در کانکتور SF یا درگاهی است که می‌توان کابل فیبر نوری را به آن وصل کرد. مودم‌های معمولی که در خانه داریم؛ فاقد این درگاه هستند.

قیمت، مشخصات و شرایط خرید مودم فیبر نوری

خرید بهترین مودم فیبر نوری

مودم‌های فیبر نوری در قیمت‌های مختلف، اندازه و مشخصات گوناگون در بازار هستند. برخی مودم‌ها اصلا وای‌فای ندارند و برخی مودم‌های دیگر وای‌فای دو بانده دارند.

برخی مودم‌های فیبر نوری آنتن خارجی ندارند و برعکس مدل‌هایی با ۴ آنتن خارجی داریم.

مدل‌های ارزان‌ترین فقط یک درگاه شبکه صد مگابیتی دارند ولی مدل‌های رده بالای بازار چند درگاه شبکه هزار مگابیتی استفاده می‌کنند.

بحث کانکتور APC و UPC در مودم‌های فیبر نوری بسیار مهم است و همین‌طور قیمت و گارانتی‌ها.

بنابراین، نمی‌توان بدون دانش و شناخت خوب، وارد بازار شد و یک مودم فیبر نوری GPON خریداری کرد. ما در این مقاله، سعی می‌کنیم به ۵ نکته بسیار مهم در هنگام خرید مودم فیبر نوری اشاره کنیم و البته چند سوال رایج را پاسخ می‌دهیم.

چرا باید مودم فیبر نوری بخریم؟

مودم فیبر نوری

مگر خود شرکت ارائه‌دهنده اینترنت فیبر نوری به مشتری مودم نمی‌دهد؟ پس چه نیازی به خرید مودم از بازار هست؟

این سوال خیلی خوبی است که کاربران از ما می‌پرسند. مخابرات، شاتل، آسیاتک، صبانت و شرکت‌های دیگر، در هنگان ثبت‌نام برای اینترنت فیبر نوری، به شما یک مودم پیشنهاد می‌کنند.

حتی برخی شرکت‌ها این مودم را رایگان به شما هدیه می‌دهند. در واقع، مودم روی طرح ثبت‌نامی اینترنت است و شما در ظاهر پولی برای آن پرداخت نمی‌کنید.

مثلا، آسیاتک در شهر چالوس، اینترنت فیبر نوری با مودم رایگان می‌دهد یا مخابرات در طرح «ابر و باد» خود مودم فیبر نوری رایگان به مشتری می‌دهد. شرکت صبانت در بوشهر باز روی هر سرویس خریداری شده توسط مشتری، یک مودم رایگان ارائه می‌کند.

برخی شرکت‌ها نیز مودم فیبر نوری قوی و رده بالایی برای مشتریان در نظر گرفتند. مثلا، شرکت مبین‌نت در سرویس اینترنت فیبر نوری خود مودم هواوی Q2 را می‌فروشد که یکی از بهترین مودم روترهای فیبر نوری دو بانده بازار ایران است.

سه دلیل بزرگ برای خرید مودم فیبر نوری توسط خودتان وجود دارد:

۱- مودمی که شرکت اینترنتی به شما پیشنهاد می‌دهد؛ قوی و جذاب و رده بالا نباشد.

۲- خودتان بتوانید مودم به‌صرفه‌تر با مشخصات و ویژگی‌های بهتری در بازار، مناسب نیاز خودتان پیدا کنید و به مودم شرکتی نیاز نداشته باشید.

۳- شرکت اصلا به شما مودمی پیشنهاد ندهد و بگوید خودتان از بازار تهیه کنید.

۵ نکته مهم هنگام خرید مودم فیبر نوری

حالا که به هر دلیلی، تصمیم گرفتید یک مودم فیبر نوری بخرید؛ باید این ۵ نکته مهم را پیش از خرید و رفتن به بازار یا گشتن در وب‌سایت‌های فروشگاهی، در نظر داشته باشید:

۱- اگر سرعت می‌خواهید؛ مودم فیبر نوری دو بانده بخرید

مودم فیبر نوری

سه مدل مودم فیبر نوری در بازار هست:

  • بدون وای‌فای
  • با وای‌فای تک بانده
  • با وای‌فای دو بانده WiFi 5 یا WiFi 6

اگر خودتان روتر و اکسس‌پوینت دارید؛ خود خرید یک مودم فیبر نوری بدون وای‌فای منطقی است.

اگر همه دستگاه‌هایی که باید به وای‌فای مودم وصل شوند؛ تک بانده و ۲.۴ گیگاهرتز هستند؛ خرید یک مودم تک بانده را در دستور کارتان قرار دهید.

اما اگر گوشی و لپ‌تاپ با وای‌فای دو بانده دارید؛ باید کنسول بازی را به اینترنت وصل کنید و یک تلویزیون برای استریم خریداری کردید؛ فقط به فکر خرید مودم فیبر نوری دو بانده باشید.

در غیر این صورت، سرعت اینترنت فیبر نوری شما هر چقدر زیاد باشد؛ شما سرعتی بیشتر از ۴۰ یا ۵۰ مگ روی باند ۲.۴ گیگاهرتز دریافت نمی‌کنید.

بهتر است مودمی با وای فای ۶ بخرید که سریع‌تر و به‌روزتر است اما اگر بودجه‌تان نرسید؛ باز هم خرید یک مودم با وای فای ۵ یا AC بهتر از مودم تک بانده است.

کانال وای‌فای ۵ گیگاهرتز می‌تواند سرعتی تا ۲۰۰ الی ۳۰۰ مگابیت به شما بدهد که دقیقا سرعت اینترنت فیبر نوری در ایران را پوشش می‌دهد.

ضمن اینکه قیمت مودم‌های فیبر نوری دو بانده در بازار زیاد نیست و به راحتی می‌توانید یک مدل خوب و خوش قیمت پیدا کنید.

۲- باز هم اگر عاشق سرعت هستید؛ مودم فیبر نوری با درگاه‌های گیگابیتی بخرید

مودم فیبر نوری

یک مودم فبیر نوری دارای درگاه شبکه صد مگابیتی یا هزار مگابیتی است.

همه می‌دانیم که اگر مودمی با درگاه صد مگابیت بخریم و سرعت اینترنت بیشتر از صد مگابیت باشد؛ ما فقط همان صد مگابیت را روی کابل شبکه داریم و باقی سرعت حذف می‌شود.

بنابراین، خرید یک مودم با درگاه صد مگابیت، محدود کردن سرعت اینترنت FTTH به دست خودمان است.

شما برای طرح ۲۰۰ مگابیت ثبت‌نام کردید یا شرکت مخابرات به شما می‌گوید اگر کابل‌های فیبر خانه شما کشش داشته باشند؛ سرعت تا ۱۰۰۰ مگابیت می‌رود اما یک مودم صد مگابیتی، می‌تواند همه‌چیز را خراب کند و رویای شما را بر باد بدهد.

به‌ویژه، اگر مودم شما وای‌فای تک بانده هم باشد که دیگر افسوس شما صد برابر می‌شود.

پیش از خرید مودم فیبر نوری، دقیقا بررسی کنید چند درگاه شبکه نیاز دارید و باید درگاه‌ها صد مگابیتی یا هزار مگابیتی باشد.

۳- مودم فیبر نوری APC بهتر از UPC است

مودم فیبر نوری با کانکتور APC

مودم فیبر نوری با یکی از دو کانکتور APC یا UPC عرضه می‌شود.

ما در مقاله «تفاوت مودم فیبر نوری APC با UPC چیست؟ بهتر است کدام مودم فیبر نوری را بخریم؟» به طور مفصل درباره تفاوت‌های این دو کانکتور فیبر نوری صحبت کردیم اما خلاصه‌اش این می‌شود:

اگرچه در سرعت‌های چند صد مگابیتی میان کانکتورهای APC و UPC هیچ تفاوتی نیست ولی به طور کلی، مودم فیبر نوری APC سریع‌تر است.

مودم APC دارای کانکتور سبز رنگ و مودم UPC دارای کانکتور آبی رنگ است.

می‌توانید به سادگی هم یک کانکتور UPC را به APC تبدیل کنید. اگر شرکت اینترنتی به شما اعلام کرد تجهیزات آن‌ها از نوع APC است و شما یک مودم UPC خریداری کردید؛ نگران نباشید و به سادگی می‌توان با یک مبدل، کابل فیبر نوری APC را به مودم UPC وصل کرد.

۴- درگاه تلفن ثابت و یو اس بی نیاز دارید یا خیر؟

مودم vdsl فیبر نوری

این دو امکان ارتباطی در همه مودم‌های فیبر نوری یافت نمی‌شوند و کاملا به کاربری و نیاز شما بستگی دارند.

غالب مودم‌های GPON دارای حداقل یک درگاه RJ11 هستند و برخی از مدل‌ها تا درگاه تلفن ثابت دارند اما باز هم مدل‌هایی در بازار هست که فاقد RJ11 هستند.

درگاه تلفن ثابت RJ11 برای تلفن اینترنتی، VoIP، اتصال سانترال شرکت و دفتر به اینترنت و SIP استفاده می‌شود. اگر شما نیاز به این ویژگی‌ها روی مودم فیبر نوری دارید؛ پس باید دنبال مودمی با درگاه RJ11 باشید.

درباره پورت USB نیز همین‌طور است. اگر می‌خواهید پرینتر یا هارددیسک یا دستگاه NAS به مودم وصل کنید؛ درگاه USB ضروری است.

۵- قیمت مودم فیبر نوری

مودم فیبرنوری

برای خرید یک مودم فیبر نوری، حداقل باید ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان کنار بگذارید.

اگر بخواهید یک مدل تک بانده با درگاه‌های گیگابیت بخرید؛ باید حدودا تا ۱.۵ میلیون تومان هزینه کنید. مثلا مودم هواوی HG8546MGM1 با یک درگاه گیگابیتی و وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز، قیمتی ۱/۳۵۰/۰۰۰ تومان دارد.

وقتی سراغ مدل‌های دو بانده با درگاه گیگابیتی می‌رویم؛ قیمت به ۲ میلیون تومان و کمی بیشتر می‌رسد و مدل‌های دارای وای فای ۶ بالای دو میلیون تومان هستند.

مثلا، مودم هوآوی HS8145V5 که دارای ۴ درگاه شبکه اترنت گیگابیتی، یک درگاه USB و وای فای AC1200 است؛ قیمتی حدود ۲ میلیون تومان دارد یا هواوی HS8546V5 حدود ۲.۵ میلیون تومان است.

مودم هواوی HG8245Q2 نیز که یکی از بهترین مودم‌های فیبر نوری بازار با وای فای دو بانده AC1200، درگاه گیگابیتی و دو درگاه USB و یک درگاه Rj11 است؛ قیمتی بین ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان دارد.

پس، فاکتور قیمت هم در انتخاب و خرید مودم فیبر نوری اهمیت دارد و باید براساس بودجه خودتان، دنبال پیدا کردن بهترین گزینه باشید.

مودم فیبر نوری دیجی کالا

سوالات رایج درباره خرید بهترین مودم فیبر نوری

این روزها مودم VDSL بخریم یا مودم فیبر نوری GPON؟

تا دو سال پیش، توسعه اینترنت VDSL در دستور کار وزارت ارتباطات بود ولی به یک باره سراغ توسعه فیبر نوری و ارائه اینترنت FTTH رفت. این روزها بهتر است بررسی کنید آیا در شهر و منطقه شما اینترنت فیبر نوری می‌دهند یا در حال توسعه است و بعد یک مودم فیبر نوری بخرید.

آیا مودم GPON/VDSL در بازار یافت می‌شود؟

شاید شما هم دنبال مودمی باشید تا هم از اینترنت VDSL و هم از اینترنت فیبر نوری (FTTH) پشتیبانی کند. قطعا چنین مودمی بسیار جذاب خواهد بود و بهترین گزینه برای اینترنت ثابت محسوب می‌شود ولی چنین مودمی ساخته نشده است. مودم‌های ثابت از نوع ADSL/VDSL یا GPON برای فیبر نوری هستند.

خرید مودم بدون وای‌فای و استفاده از روتر دو بانده خوب است؟

اگر قصد دارید از یک روتر خاص مثلا روترهای گیمینگ ایسوس استفاده کنید؛ چنین ایده‌ای منطقی است وگرنه اکنون در بازار، بهترین مودم فیبر نوری با وای‌فای دو بانده سریع و به‌روز WiFi6 یافت می‌شود و قیمتی زیر ۳ میلیون تومان دارد. در قدیم، چون مودم‌های فیبر نوری، وای‌فای ضعیفی داشتند؛ این ایده خوب بود که یک مودم ارزان با یک روتر دو بانده قوی خریداری و با هم استفاده کنید.

مودم فیبر نوری هواوی بهتر است یا مودم فیبر نوری فایبرهوم؟

هر برندی، تعدادی مودم خوب و قوی و مدل‌هایی ضعیف دارد. برای سیستم مخابرات ایران، مودم‌های هر دو برند هواوی و فایبرهوم خوب هستند و جواب می‌دهند. باید بررسی کنید در شهر شما، چه تجهیزاتی استفاده شده و مودم‌های کدام برند بهتر جواب می‌دهد.

شرکت مخابرات می‌گوید حتما باید یک مودم فایبرهوم خریداری کنم؛ حق با آن‌ها است یا دارند بازاریابی می‌کنند؟

گاهی اوقات، یک شرکت اینترنتی، در یک شهر یا منطقه از تجهیزات مخابراتی استفاده می‌کند که با یک سری مودم‌ها یا یک برند سازگاری بهتری دارد و راحت‌تر جفت می‌شود و می‌تواند سرعت بیشتری بدهد. هر مودم فیبر نوری را می‌توانید برای هر شرکتی استفاده کنید ولی مدل پیشنهادی شرکت‌ها، کار شما را در نصب و راه‌اندازی اینترنت راحت‌تر می‌کند.

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

  1. مبین نت فیبر نوری با بسته های جذابی ارائه میده اگه ممکنه اطلاعاتی در موردش بنویسید کجا ها و کدوم شهر ارائه میشه

    1. سلام دوست عزیز
      ما بیش از دو هفته است درباره اینترنت فیبرنوری مبین‌نت یک مقاله مفصل تهیه کردیم اما به درخواست خود شرکت مبین‌نت، دست نگه داشتیم تا این سرویس به طور رسمی رونمایی شود و بعد مفصلا بررسی گردد.
      اگر دیدیم تا چند روز آینده خبری از رونمایی رسمی فیبرنوری مبین‌نت نیست؛ مقاله منتشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا