اخبار ایران

مرکز IXP زیرساخت افتتاح شد؛ اولین گام برای رفع انحصار واردات اینترنت

افزایش ترافیک شبکه ملی اطلاعات از ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه به ۲ هزار گیگابیت

چند روز پیش وزیر ارتباطات از رفع انحصار واردات اینترنت خبر داده بود. امروز و طی مراسمی، از مرکز IXP زیرساخت در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه پیام به نام مرکز خدمات ارتباطات بین‌المللی شهید فخری‌زاده رونمایی شد.

این مرکز ضمن کمک به رشد تولید محتوا، اولین گام برای رفع انحصار واردات اینترنت و پهنای‌باند بین‌الملل محسوب می‌شود. از این مرکز به عنوان یک مرکز بزرگ و مهم داده و قطب فناوری اطلاعات در کشور نام برده می‌شود.

وزیر ارتباطات در مراسم رونمایی از این مرکز یادآور شد؛ همانطور که از سال ۹۶، شرکت زیرساخت گام‌های لازم برای از بین بردن انحصار از سرویس‌های خود مانند رومینگ، ویس بین‌الملل را برداشته است؛ حالا با راه‌اندازی مرکز IXP زیرساخت در منطقه ویژه اقتصادی پیام اولین گام برای آزادسازی واردات پهنای باند را که وعده آن را داده بود برداشته است.

محمدجواد آذری جهرمی در مراسم افتتاح مرکز IXP گفت:

«از سال ۹۶ شروع به آزادسازی سرویس‌های دارای انحصار زیرساخت کردیم از رومینگ زیرساخت گرفته تا مکالمه بین‌الملل. چیزی که باقی مانده بود خرید و فروش اینترنت بود که باید آزاد سازی می‌شد. حالا مرکز خدمات ارتباط بین‌المللی شهید فخری‌زاده زیرساخت اساسی تسهیل خرید و فروش اینترنت بین داخل و بین الملل ایجاد و گام اصلی برای رفع انحصار در این زمینه برداشته شده است چرا که زیرساخت باید از خرید و فروش پنهای باند کنار گذاشته شود.»

وزیر ارتباطات در ارتباط با نحوه کار این مرکز و تاثیرات او در رفع انحصار اینترنت نیز گفت:

«با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ایجاد بستر زیرساخت شبکه پهنای باند یا IXP مقرون به صرفه نیست شرکت زیرساخت این بستر گسترده اشتراکی را ایجاد کرده و آن را به صورت اجاره در اختیار بخش خصوصی می‌گذارد.»

به گفته او این طرح به صورت مصوبه‌ای توسط سازمان تنظیم مقررات در خواهد آمد تا چارچوب کاری شرکت‌های خصوصی به صورت مشخص معین شود.

حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت نیز در این مراسم گفت:

«راه‌اندازی مراکز IXP تجربه خوبی در افزایش محتوا و جریان‌سازی در این زمینه به ما نشان می‌دهد تاجایی که طبق آمار در سال ۹۶ میزان ترافیک روی شبکه ملی اطلاعات ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه بود و حالا این میزان به ۲ هزار گیگابیت بر ثانیه رشد پیدا کرده است.»


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا