اخبار ایران

دکل‌های مخابراتی غیرمجاز تهران جمع‌آوری می‌شوند؛ احتمالا سرعت اینترنت همراه کاهش یابد

نگرانی جدیدی برای اپراتورها و مردم بابت کاهش سرعت اینترنت و مشکلات آنتن‌دهی

این روزها، انتشار یک خبر، بر نگرانی کاربران ایرانی بابت کاهش سرعت اینترنت موبایل در شهر تهران افزوده است.

خبر این است: شهرداری می‌خواهد بیش از ۴۰۰ دکل مخابراتی غیرمجاز را جمع‌آوری کند.

غیرفعال شدن این تعداد سایت BTS موبایل، می‌تواند تاثیرات مهم و کاملا ملموسی روی کیفیت آنتن‌دهی، سرعت اینترنت موبایل و سرویس‌های مختلف داشته باشد. نصب و فعال‌سازی آنتن‌های BTS بیشتر در یک شهر، تاثیر مستقیمی بر بهبود کیفیت سرعت اینترنت دارد. هرچه آنتن بیشتری در یک محله نصب شود؛ ترافیک کمتری برای اتصال کاربران به یک آنتن موبایل وجود دارد.

وضعیت اینترنت موبایل ایران در بهترین شرایط، بسیار عقب‌تر از کشورهای همسایه است و هر از چند گاهی با قطعی و اختلال و فیلترینگ تازه، دست و پنجه نرم می‌کند؛ حالا تصور کنید یک باره بیش از ۴۰۰ دکل مخابراتی هم خاموش و از جا کنده و نابود شوند.

اخیراً کمیسیون ماده صد شهرداری تهران حکم جمع‌آوری دکل‌های مخابراتی غیر مجاز را صادر کرده است و مهدی بابایی (رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران) نیز این موضوع را تایید می‌کند. البته، این حکم هنوز اجرایی نشده است.

بیشتر بخوانید: ۷ روش تقویت آنتن دهی گوشی موبایل

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران می‌گوید اپراتورها همه قوانین نصب دکل مخابراتی را دانسته و بر آن‌ها اشراف دارند. در بیشتر مواقع، اپراتورها ابتدا مجوزهای لازم را دریافت کرده و براساس قوانین، دکل مخابراتی را احداث و فعال می‌کنند ولی اپراتورها در برخی موارد، ابتدا دکل مخابراتی را نصب و بعد برای دریافت مجوز آن به کارگروه «صدور مجوز آنتن‌ها و دکل‌های مخابراتی» مراجعه می‌کنند.

دکل آنتن موبایل

مهدی بابایی می‌گوید چون اپراتورها قوانین نصب دکل مخابراتی را رعایت کنند؛ باز هم شهرداری و کارگروه مربوطه، با آن‌ها همکاری کرده و مجوز دکل را صادر می‌کند ولی برخی اپراتورها در هنگام نصب دکل مخابراتی، قوانین را رعایت نکرده و در این شرایط، مجوز لازم، صادر نمی‌شود و فعالیت دکل موبایل، غیرقانونی است.

او اشاره کرده که حدود ۴۰۰ دکل مخابراتی بدون مجوز در کل سطح شهر تهران نصب شده است که توسط کمیسیون ماده صد شهرداری، حکم «رای قلع و جمع‌آوری» گرفتند.

موضوع دیگر این است که نصب غیرقانونی دکل‌های موبایل و نصب بیش از حد در یک منطقه، می‌تواند برای سلامتی افراد خطرساز باشد. لذا، در تمام دنیا، مجموعه‌ای از قواعد و قوانین برای نصب دکل‌های مخابراتی وجود دارد که باید رعایت شود.

بیشتر بخوانید: وای‌فای خطرناک‌تر است یا امواج موبایل؟

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران می‌گوید در این شهر یک پوشش موبایل ۱۰۰ درصد وجود دارد و تعداد نقاط کور پایتخت بسیار کم است. اپراتورها هم برای افزایش کیفیت ارتباطات و مطلوب نگه داشتن سرعت اینترنت موبایل، اقدام به نصب دکل‌های مخابراتی بیشتر در یک منطقه می‌کنند.

همچنین، اپراتورها ناچار هستند به سرعت، دکل‌های بیشتری نصب کنند تا جوابگوی افزایش حجم مصرف دیتای کاربران در هر سال باشند.

او می‌گوید صرف نظر از اپراتورهای موبایل، برخی از دکل‌های مخابراتی غیرمجاز نصب شده در تهران، صرفا برای مصرف اینترنت و دیتا هستند و متعلق به اپراتورهای موبایل نیستند.

بیشتر بخوانید: چگونه باند رادیویی شبکه موبایل گوشی خود را پیدا کنیم؟

مهدی بابایی می‌گوید در هر صورت، شهرداری چاره‌ای جز قلع و قمع دکل‌های مخابراتی غیرمجاز ندارد. وقتی یک اپراتور، قواین نصب دکل را رعایت نمی‌کند؛ نهادهای نظارتی حکم به جمع‌آوری دکل می‌دهند

او در نهایت می‌گوید شاید جمع‌آوری دکل‌های مخابراتی غیر مجاز باعث کاهش سرعت اینترنت موبایل در شهر تهران بشود ولی قطعا روی آنتن‌دهی و پوشش‌دهی شبکه موبایل، تاثیرگذار نیست.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا