اخبار ایران

اینترنت ماهواره ای ایران راه‌اندازی می‌شود اما نه به این زودی‌ها

رئیس سازمان فضایی از برنامه ۱۰ ساله فضایی برای توسعه و ساخت ماهواره‌های اینترنتی خبر داد

ایران می‌خواهد تا ۱۰ سال آینده، اینترنت ماهواره ای داشته باشد. رئیس سازمان فضایی کشور از شروع فاز امکان‌سنجی توسعه ماهواره‌های اینترنتی خبر داده است.

«حسن سالاریه» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی می‌گوید یک مسیر مشخص برای ساخت ماهواره های اینترنتی در کشور ترسیم شده است و از اقدامات انجام گرفته برای اینترنت ماهواره ای گفته است.

رئیس سازمان فضایی کشور می‌گوید: «بخش رگولاتوری این حوزه برعهده ما نیست و تنها به بحث زیرساخت اینترنت فضایی ورود می‌کنیم. منظور از بخش زیرساخت نیز ساخت ماهواره های اینترنت است که در برنامه ما به صورت منظومه در حال پیگیری است.»

اینترنت ماهواره ای ایران

وی در ادامه به مراحل توسعه منظومه‌های اینترنتی اشاره می‌کند و می‌گوید: «این برنامه در حال حاضر در فاز امکان سنجی است و پس از تکمیل این فاز، ماهواره‌های منظومه حداقلی narrow band یا به اصطلاح IOT (اینترنت اشیاء) داریم و پس از آن به سراغ broadband و اینترنت می‌رویم.»

شتاب سریع دنیا برای توسعه اینترنت ماهواره ای

گفتنی است تا کنون چندین بار نهادهای مختلف مسئول در کشور پیرامون اینترنت ماهواره ای و ساخت ماهواره های اینترنتی اظهارنظر کرده و بر اهمیت و نقش استراتژیک آن در پیشبرد صنعت فضایی کشور تاکید کردند ولی عملا تا این لحظه، خروجی مشخصی مشاهده نشده است.

در سال ۱۳۹۹ و پس از این اینترنت ماهواره ای استارلینک رسما شروع به کار کرد؛ مرکز ملی فضای مجازی با انتشار یک بیانیه، تاکید کرد فناوری اینترنت ماهواره ای باید بومی سازی شود و از راه‌اندازی ماهواره های اینترنتی در کشور حمایت کرد.

حتی چند ماه پس از آن، مجلس شورای اسلامی، شرکت مخابرات ایران را مکلف کرد توسعه زیرساخت اینترنت ثابت پرسرعت را برای مقابله با تهدیدات اینترنت ماهواره ای احتمالی، در دستور کار خود قرار دهد.

اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران

همین‌طور، در زمان ریاست محمدجواد آذری جهرمی در وزارت ارتباطات، چندین جلسه پیرامون توسعه اینترنت ماهواره ای و نحوه تعامل با شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ماهواره‌ای برگزار و یک خط مشی پیش‌نویس شد که با روی کار آمدن دولت جدید، باز به فراموشی سپرده شد.

دست دست کردن مسئولین ارتباطی کشور در مواجه با اینترنت ماهواره ای و اتصال کاربرانی ایرانی به آن در شرایطی است که کشورهای دیگر به سرعت دارند زیرساخت و امکانات استفاده از این نوع سرویس اینترنتی را فراهم می‌کنند و یک رقابت سخت و سنگین میان چندین شرکت بزرگ فناوری پیرامون ارائه اینترنت ماهواره ای شکل گرفته است.

اسپیس ایکس که متولی اینترنت استارلینک است؛ هر هفته از یک سرویس و ویژگی جدید رونمایی می‌کند و شرکت‌هایی مانند آمازون، فیسبوک، گوگل و دارپا در پی راه اندازی سرویس اینترنت ماهواره ای خود هستند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا