اخبار ایران

وزیر ارتباطات: اگر فیبر نوری بگیرید؛ سرعت اینترنت ۱۰۰ برابر می‌شود

افزایش ۳۰ درصدی سرعت اینترنت موبایل و رسیدن پوشش‌دهی 5G به ۱۰ درصد کل کشور

وزیر ارتباطات از افزایش ۱۰۰ برابری سرعت اینترنت ثابت در شهرهایی که فیبر نوری راه‌اندازی شده، خبر داد و گفت تا پایان خرداد ماه، سرعت اینترنت موبایل نیز ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات ایران در اولین گفت‌وگوی خود با خبرنگاران پس از جلسه دولت در سال جدید، از برنامه‌ها و اهداف این وزارت‌خانه برای اینترنت کشور سخن گفت.

سرعت اینترنت ایران در سال جدید

افزایش ۱۰۰ برابری سرعت اینترنت

او اولین و مهم‌ترین برنامه را افزایش سرعت اینترنت در لایه دسترسی عنوان کرد که نوک پیکان آن، پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها است.

زارع‌پور گفت اکنون ۷ میلیون خانوار زیر پوشش فیبر نوری رفتند و سعی می‌کنند تا در پایان سال ۱۴۰۳ این آمار را ۲ برابر کرده و ۱۴ میلیون نفر به فیبر نوری دسترسی داشته باشند.

در ادامه، او اشاره کرد در شهرهایی که مردم به اینترنت FTTH دسترسی دارند؛ سرعت اینترنتی ۱۰۰ برابر را تجربه می‌کنند و می‌توانند به سرعت ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه برسند که یک انقلاب در حوزه دسترسی به اینترنت و سرعت و کیفیت آن است.

پوشش‌دهی کامل ۴G و ۱۰ درصد ۵G

وزیر ارتباطات به افزایش پوشش‌دهی شبکه ۵G کشور به ۱۰ درصد و تکمیل پوشش‌دهی شبکه ۴G برای کل کشور اشاره کرد و گفت سرعت اینترنت موبایل تا خردادماه، ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و ما این قول را از اپراتورها گرفتیم.

او گفت این افزایش سرعت اینترنت موبایل در همین ایام هم قابل مشاهده است.

نوسازی و بازسازی شبکه مادر مخابراتی از دیگر برنامه‌های وزارت ارتباطات برای سال ۱۴۰۳ است. زارع‌پور گفت شبکه مادر ارتباطی ایران بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و این روند در سال جدید نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

حمایت و پشتیبانی از رسانه‌های بومی و پیام‌رسان‌های داخلی را هم در دستور کار دارند.

آیا مردم از وضعیت اینترنت راضی هستند؟

در حالی وزیر ارتباطات از افزایش سرعت اینترنت ایران صحبت می‌کنند که گلایه و شکایت مردم از وضعیت اینترنت همچنان بالا است.

در بسیاری از شهرها، هنوز دسترسی به فیبر نوری علی‌رغم اینکه گفته می‌شود آن شهرها فیبرکشی شدند؛ میسر نیست یا شرکت‌ها اقدام به اتصال کاربران به فیبر نمی‌کنند.

اینترنت موبایل نیز در وضعیت اشباع شده خودش قرار دارد و در بسیاری نقاط، حتی اینترنت TDLTE نیز کاهش سرعت داشته و وضعیت نامطلوبی دارد.

اختلالات و مسدودسازی اینترنت نیز به شدت روی کیفیت سرویس‌ها تاثیر گذاشته و همین موضوع نارضایتی بیشتری برای مردم در پی دارد.

در نهایت، آنچه که بیشتر از بازی با آمار و ارقام اهمیت دارد؛ رضایت‌مندی کاربران اینترنت در کف جامعه و در عمل است.

افزایش ۱۰ یا ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ برابری سرعت اینترنت، در حالی که کیفیت اتصال ضعیف است و کاربر نمی‌تواند به راحتی، وب‌سایت‌ها و سرویس‌های مورد نیازش را باز و استفاده کند؛ دردی از اینترنت ایران دوا نخواهد کرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. وزیر ارتباطات شکر خورد.
    خب کل شهر ما رو برای فیبرنوری کندن و تموم شد. پس چرا به مردم ارائه نمیدن؟
    فقط برخی جاهای شهر که از سال پیش کنده کاری کرده بودن رو پوشش محدود دادن.
    درضمن اینترنتی که همش محدودیت باشه به چه درد میخوره؟ فقط با سرعت بیشتری به فیلترینگ وصل میشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا