اخبار جهان

سرانجام دستورالعمل‌ها و برنامه‌های وای‌فای ۶ منتشر شد

موسسه Wi-Fi Alliance که متولی توسعه و تصویب استانداردهای وای‌فای است؛ سرانجام دستورالعمل‌ها و برنامه‌های وای‌فای ۶ (استاندارد ۸۰۲.ax) را رسما اعلام کرد تا حرکت به سوی نسل بعدی شبکه‌های بی‌سیم وای‌فای سریع‌تر، بهتر، امن‌تر و سخت‌تر آغاز شود.

استاندارد وای‌فای ۶ در سال ۲۰۱۸ تصویب شده و گوشی‌هایی مانند سامسونگ گلکسی اس ۱۰ و اپل آیفون ۱۱ از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کنند. همین‌طور، روترهای وای‌فای ۶ به طور رسمی از اوایل سال ۲۰۱۹ وارد بازار شدند.

اما همیشه برای حرکت به سوی یک نسل جدید از فناوری ارتباطات نیاز به نقشه راه و مجموعه دستورالعمل‌ها و برنامه‌ها است که اکنون توسط Wi-Fi Alliance به طور رسمی منتشر شدند.

باید انتظار داشته باشیم از این پس، حرکت به سوی وای‌فای ۶ شتاب بیشتری بگیرد و دستگاه‌های گسترده‌تر از آن پشتیبانی کنند. یکی از مشکلات فعلی وای‌فای ۶ این است که دستگاه‌های بسیار کمی از آن پشتیبانی می‌کنند.

باید در آینده‌ای نزدیک، انواع اسمارت‌فون‌ها، لپ‌تاپ‌ها، پی‌سی‌ها، تبلت‌ها، دستگاه‌های اینترنت اشیا و خانه‌های هوشمند، دستگاه‌های صنعتی و هر دستگاهی که با وای‌فای کامل می‌کند؛ از استاندارد وای‌فای ۶ پشتیبانی کند.

وای‌فای ۶ از نظر سرعت بیسیار بهتر از وای‌فای ۵ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ac) است و پیش‌بینی می‌شود باعث افزایش ۳۰ درصدی سرعت اینترنت گردد.

وای‌فای ۶ از هر دو باند رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز بهره برده و با استفاده از تکنیک‌هایی جدید سعی می‌کند پهنای‌باند بیشتری به دستگاه برای تبادل اطلاعات بدهد. همین‌طور، وای‌فای ۶ امن‌تر است و از پروتکل رمزنگاری WPA3 پشتیبانی می‌کند.

اگر تمایل دارید بیشتر درباره وای‌فای ۶ بدانید؛ پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مقالات زیر بیندازید:

برای استفاده از وای‌فای ۶ به چه چیزهایی نیاز داریم؟

بهترین اسمارت‌فون‌های وای‌فای ۶ در سال ۲۰۱۹

آیا ۵G و وای‌فای ۶ فناوری‌هایی مشابه هم هستند؟

در سال ۲۰۱۹ کدام روتر وای‌فای ۶ را بخریم؟

۵ نکته‌ای که باید پیش از خرید یک روتر وای‌فای ۶ بدانید


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

    1. فعلا خرید دستگاه‌های وای‌فای ۶ به صرفه نیست.
      دستگاه‌های وای‌فای ۵ هم با آپدیت به وای‌فای ۶ به‌روزرسانی نمی‌شوند و باید حتما گوشی و وای‌فای ۶ بخرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا