فناوری

اولین شبکه وای‌فای زیر آب راه‌اندازی شد

وای‌فای و اینترنت همه فضاها را در نوردیده جز یک فضا و آن هم زیر آب است. فراموش نکنیم که آب یک مانع بزرگ بر سر راه امواج رادیویی و وای‌فای است.

دانشمندان در ایستگاه بین‌المللی فضایی اینترنت دارند؛ در بیرون از جو زمین وای‌فای راه‌اندازی کردند و حتی مریخ‌نوردها به اینترنت وصل می‌شود. در روی زمین نیز مکان و فضایی باقی نمانده است که از دست امواج وای‌فای مصون مانده باشد.

اما داستان زیر آب چیزی دیگری است. در زیر آب انتشار امواج رادیویی به سادگی هوا نیست و کلا رسانه‌ای با جنسی متفاوت داریم. به همین دلیل، تا کنون دو زیردریایی نزدیک به هم نمی‌توانستند از طریق وای‌فای یا بلوتوث با هم در ارتباط باشند.

دو غواص زیر آب نمی‌توانند از یک هات‌اسپات مشترک استفاده کنند یا انتقال دیتا انجام دهند. 

خوش‌بختانه، دانشمندان موفق شدند اولین شبکه وای‌فای را در زیر دریاها و اقیانوس‌ها راه‌اندازی کنند تا رسما وای‌فای زیر آب داشته باشیم. غواصان با استفاده از این سیستم و ارسال پرتوهای نوری به سطح دریا می‌توانند تبادل اطلاعات داشته باشند یا ویدیوهای خود را سریعا در اینترنت پخش کنند.

در حال حاضر، غواصان از طریق امواج صوتی، سیگنال‌دهی دستی و رادیویی با بیرون از آب ارتباط برقرار می‌کنند ولی کافی نیست و محدودیت‌های بسیار زیادی دارد که یکی از آن‌ها، نرخ انتقال اطلاعات بسیار پایین است.

تصور کنید یک غواص در عمق چند ده متری زیر آب است و می‌خواهد یک عکس را برای کشتی بفرستد. با راهکارهای فعلی و مثلا ارسال دیتا روی نور مرئی یا امواج صوتی کار بسیار سخت خواهد بود.

به علاوه، در این روش‌ها همیشه باید یک خط مستقیم بدون مانع میان گیرنده و فرستنده برقرار شده باشد.

اولین وای‌فای زیر آب

برای برون‌رفت از این مشکل و دستیابی به یک وای‌فای واقعی در اعماق اقیانوس‌ها و دریاها، تیم Shihada از دانشگاه «علم و صنعت ملک عبدالله» عربستان سعودی توانسته یک سیستم ارتباطات بی‌سیم رادیویی وای‌فای زیر آبی به نام «Aqua-Fi» طراحی کند.

وای‌فای «Aqua-Fi» مبتنی بر نور LED و نور لیزر است. از نور LED برای ارسال اطلاعات در فاصله کم استفاده می‌شود که مصرف انرژی پایینی هم دارد ولی از نور لیزر برای ارسال اطلاعات در مسافت‌های طولانی‌تری استفاده خواهد شد.

این تیم تحقیقاتی موفق شدند در آزمایش‌های خود به حداکثر سرعت ۲.۱۱ مگابایت در ثانیه با میانگین تاخیر ۱.۰۰ میلی ثانیه دست پیدا کند.

در زیر آب، دستگاه یا کامپیوتر «Aqua-Fi»، اطلاعاتی که باید ارسال شوند را به صفر و یک تبدیل کرده تا با استفاده از نور LED و لیزر در بستر آب منتقل شوند.

در سطح آب، یک دستگاه شناسایی‌کننده نور، داده‌های ارسالی از اعماق دریا را دریافت و به کامپیوتر دوم می‌دهد تا رمزگشایی شده و از صفر و یک به اطلاعات اصلی تبدیل شوند.

راه‌اندازی اولین شبکه وای‌فای زیر آب، اتفاق ویژه و بزرگی است که می‌تواند بشر را به آینده‌ای روشن‌تر برای ارتباطات رادیویی زیر آبی امیدوار سازد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا