آموزش

چگونه با وای‌فای پول دربیاوریم؟

وای‌فای چیزی فراتر از یک فناوری یا ابزاری برای اتصال به اینترنت و استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. وای‌فای یک منبع دست‌نخورده از ایده‌ها و ابتکارها برای درآمدزایی و راه‌اندازی کسب‌وکار است. شما کدام استاندارد، فناوری یا ابزار فراگیری را مانند وای‌فای سراغ دارید که امروز هر کاربری، هر دستگاهی، هر مکانی، هر سرویسی، هر گجتی، هر چیزی درگیرش باشد و به نوعی بدان نیاز داشته باشد؟

هر کاربری روزانه چندین بار وای‌فای گوشی موبایل یا دستگاه‌های دیگرش را روشن می‌کند؛ اگر در خانه وای‌فای نداشته باشد، به سراغ کافی‌شاپ‌ها یا مکان‌های عمومی می‌آید و از وای‌فای استفاده می‌کند. در بسیاری از کشورها؛ بر مبنای وای‌فای ده‌ها کسب‌وکار استارتاپی رشد کرده و موفق شدند؛ کسب درآمد می‌کنند و هزاران مشتری دارند. چرا در ایران؛ با وای‌فای پول‌سازی نکنیم؟ 

۱- تبلیغات روی وای‌فای

ساده‌ترین روش برای درآمدزایی با وای‌فای؛ استفاده از فرصت‌های تبلیغاتی است. هم تبلیغ بدهید و هم تبلیغ بگیرید. صاحب یک کافی‌شاپ هستید؛ مدیر فناوری اطلاعات یک مجتمع تجاری با برج اداری هستید؛ مدیر یک مجتمع مسکونی هستید؛ هتل‌دار و رستوران‌دار هستند؛ خیلی‌خوب است. شروع کنید برای وای‌فای رایگانی که به مشتریان می‌دهید؛ از کسب‌وکارها تبلیع بگیرید. مطمئن باشید؛ همه افرادی برای استفاده از یک وای‌فای رایگان حاضر هستند چند ثانیه‌ای یک تبلیغ ایستا یا تبلیغ ویدیویی را مشاهده کنند.

اگر صاحب یک کالا و محصول هستید؛ باز هم از فرصت استفاده کرده و روی وای‌فای عمومی مکان‌های پرجمعیت یا مجتمع‌های تجاری برند و کالای خود را تبلیغ کنید تا معجزه این حرکت خود را ببینید. 

۲- هات‌اسپات وای‌فای

یکی از رایج‌ترین و شناخته‌شده‌‌ترین روش‌های کسب درآمد از وای‌فای؛ راه‌اندازی هات‌اسپات وای‌فای عمومی رایگان یا هزینه‌ای است. صاحب یک مغازه، فروشگاه، شرکت و هر چیزی هستید اما در اطراف شما وای‌فای رایگان نیست یا اصلا کافی‌شاپی برای افراد محتاج به وای‌فای پیدا نمی‌شود. پس؛ از این فرصت استفاده کنید و با خرید یک اینترنت پرسرعت؛ یک روتر بی‌سیم امروزی و یک نرم‌افزار اشتراک‌گذاری وای‌فای و اینترنت؛ شروع کنید وای‌فای عمومی بدهید و برایش تبلیغ کنید. در مجتمع مسکونی که وای‌فای عمومی ندارد؛ شما اولین کسی باشید که هات‌اسپات وای‌فای راه‌اندازی می‌کند. ممکن است در ابتدا فقط چند نفر مشتری داشته باشید ولی به مرور ده‌ها و صدها مشتری روزانه و شبانه پیدا می‌کنید که هریک می‌توانند پولی به حساب شما مستقیم یا غیرمستقیم واریز کنند. 

اگر وای‌فای عمومی رایگان می‌دهید؛ برایش از سرویس‌دهنده اینترنت یا کسب‌وکارهای اطراف مانند رستوران و فست‌فودی؛ سوپرمارکت و همین‌طور شیرینی‌فروشی تبلیغ بگیرید. اگر تصور می‌کنید که وای‌فای هزینه‌ای طرفدار دارد؛ می‌توانید برای هر مشتری چندین برابر هزینه خودتان؛ سود برداشت کنید. راه‌اندازی هات‌اسپات وای‌فای می‌تواند در گستره‌های بسیار بزرگی مانند شهرک‌های صنعتی؛ محله‌‌ای از یک شهر؛ روستا یا مجتمع‌های رفاهی بین راهی باشد. 

۳- اپلیکیشن‌های اشتراک‌گذاری و مدیریت وای‌فای

استارتاپ‌های زیادی پیرامون این حوزه تشکیل شده است و درآمدهای نسبتا بالایی هم دارند. چون گستره مشتریان نرم‌افزارهای مدیریت وای‌فای زیاد هستند و از مجتمع‌های تجاری و هتل‌ها گرفته تا کافی‌شاپ‌ها و کتابٰ‌فروشی‌ها را شامل می‌شوند. توسعه اپلیکیشن هزینه زیادی ندارد و کافی است شما یک رابط کاربری زیبا و کاربرپسندی طراحی کنید و کمی ایده به خرج بدهید.

بسیاری از نرم‌افزارهای مدیریت مشتریان وای‌فای در ایران همراه با باگ‌ها و مشکلاتی هستند یا به خوبی بومی‌سازی نشدند و با زبان فارسی مشکل دارند؛ بنابراین از این گپ می‌توان بهترین استفاده را برد. 

برای اندروید هم اپلیکیشن‌های اشتراک‌گذاری وای‌فای خانگی و اداری کوچک چندان قوی نداریم. می‌توانید با یک تیم دو سه نفره یک برنامه برای هات‌اسپات وای‌فای خانگی بنویسید و از روش‌های مختلف مانند فروش اپلیکیشن درآمدزایی کنید. 

۴- وای‌فای‌یاب

برای یافتن نزدیک‌ترین فست‌فود و رستوران اپ داریم؛ برای یافتن نزدیک‌ترین کافی‌شاپ اپ داریم؛ برای یافتن نزدیک‌ترین مسجد اپ داریم؛ برای یافتن بسیاری از چیزها اپ داریم؛ پس چرا برای یافتن نزدیک‌ترین وای‌فای عمومی اپ نداشته باشیم؟

کمی روی این ایده فکر کنید تا ده‌ها کار خلاقانه از گوشه و کنار ذهن‌تان به بیرون پرتاب شود. 

۵- سرویس‌های ارزش‌افزوده روی وای‌فای

یکی دیگر از روش‌های رایج درآمدزایی وای‌فای؛ ارایه خدمات ارزش‌افزوده است. روشی که در کشورهای دیگر کاملا شناخته شده است و بازار و مشتریان خاص خود را دارد. تجزیه و تحلیل اطلاعات و استفاده از هوش مصنوعی برای بازاریابی یکی از رویکردهای جدید مورد نیاز ارایه‌دهنده‌گان وای‌فای است.

یک کافی‌شاپ می‌خواهد بداند بیشترین مشتریان آن مرد هستند یا زن؟ در کدام رده سنی هستند؟ چقدر از وای‌فای استفاده می‌کنند؟ 

یک رستوران می‌خواهد به هر مشتری که متصل به وای‌فای است؛ تخفیف بدهد یا پیغام خوش‌آمدگویی پیامک کند. در ضمن؛ سال و ماه و روز تولد مشتریان را هم ثبت کند تا در زمان مناسب یک پیامک تبریک تولد بفرستد. 

یک مجتمع مسکونی می‌خواهد به طور خودکار هزینه ساکنینی که از وای‌فای عمومی استفاده می‌کنند را روی هزینه شارژ اضافه کند. به علاوه، می‌خواهد روی وای‌فای مجتمع مسابقه و نظرسنجی برگزار کند.

یک مجتمع تجاری می‌خواهد روی اطلاعات خام گرفته شده از بازدیدکنندگان هنگام اتصال به وای‌فای عمومی رایگان مجتمع؛ کارهای تجزیه و تحلیل اطلاعات انجام بدهد و یک سری اطلاعات مفید برای کسب‌وکارهای داخل مجتمع استخراج کند. 

۶- امنیت وای‌فای

تا کنون به این ایده فکر کردید که یک اپلیکیشن بنویسید که هر وای‌فای عمومی را قبل از اتصال از نظر سطح امنیتی؛ بدافزارها، باج‌افزارها و مسایل دیگر اعتبارسنجی کند؟ می‌توانید از همین الان روی این ایده کار کنید. 

اپلیکیشن بعدی می‌توان در میان چندین وای‌فای عمومی؛ امن‌ترین وای‌فای را به شما پیشنهاد بدهد یا به طور خودکار تنظیمات دستگاه شما را دستکاری کند تا وای‌فای عمومی امنیت بیشتری داشته باشد. 

روی امنیت وای‌فای و خدمات مبتنی بر آن کار چندان زیادی نشده است و حتا در دنیا هم شاهد اپلیکیشن‌ها یا سرویس‌های معتبری نیستیم. البته، در اینجا سختی‌ها و چالش‌های فراوانی وجود دارد ولی به همان اندازه رقیب کمتری وجود دارد.

من در این مطلب فقط سعی کردم؛ تیترهای کلی و سرفصلی از روش‌های کسب درآمد روی وای‌فای را ذکر کنم وگرنه ایده‌های بسیار زیاد دیگری وجود دارد که برخی پیاده‌سازی شده‌اند و برخی هنوز ناشناخته باقی ماندند. به نظر من؛ وای‌فای می‌تواند یک ابزار بسیار بانفود و قدرتمند برای کسب‌وکارها باشد ولی متاسفانه در ایران زیاد بدان بها داده نمی‌شود و به دلایل مختلف؛ هنوز فقر وای‌فای به‌خصوص در شهرستان‌ها داریم. هم نیاز به ارایه وای‌فای عمومی رایگان احساس می‌شود و هم کسب‌وکارهای زیادی می‌توانند روی این وای‌فای عمومی فعالیت و اشتغال‌زایی کنند. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. تشکر
    از هات اسپات میکروتیک میشه برا اینجور تبلیغات و قابلیت ها استفاده کرد
    نرم افزار خاص دیگه ایم هست؟که رابط کاربری ساده ای داشته باشه؟چون چیزیو معرفی نکردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا